לוחמי דובדבן חיסלו אחר הצהריים (יום ראשון) בחברון את המחבל שירה למוות הבוקר ברנ"ג הדס ברנץ, פקד אריק בן אליהו ורס"מ רוני שקורי בצומת אידנא שבכביש 35. כוחות צה"ל ושב"כ כיתרו את הבית, והמחבל חוסל בטיל נ"ט אחרי נוהל סיר לחץ כשלידו אותר נשק M-16.
כיתור המבנה שבו הסתתר המחבל בחברון

דובר צה"ל ודוברות שב"כ אישרו את חיסול המחבל. "לוחמי דובדבן וגדוד שמשון בהכוונת שב"כ ואמ"ן כיתרו מבנה בחברון בו שהה המחבל - וחיסלו אותו לאחר חילופי אש. לצידו של המחבל אותר רובה מסוג M-16. אין נפגעים לכוחותינו", נמסר. "המחבל שחוסל הוא מהנד אלעסאודה בן 31, מזוהה פתח, תושב הכפר עידנא ובעברו שירת במשמר הנשיאות כחלק ממנגנוני הביטחון הפלסטיניים. חקירת הפיגוע נמשכת".
בעשור שעבר שירת המחבל כשנה במשמר הנשיאותי של אבו מאזן ופוטר - ככל הנראה בשל חוסר יציבות ונאמנות למנגנונים. לפי הפלסטינים מאז הוא עבד כקבלן עבודות חשמל ומצבו הכלכלי טוב. אחרי שביצע את הפיגוע הוא הגיע הבוקר למפקדת הביטחון הלאומי בחברון וביקש להסגיר את עצמו ולקבל הגנה, אולם סורב.
המחבל לא מקבל משכורת מטעם הרשות הפלסטינית עוד משנת 2017. בשנת 2008 הודיע אבו מאזן כי הוא נוטש את דרך הטרור. מאז, הרשות הפלסטינית שומרת על הנחיית אבו מאזן - יעיד על כך התיאום הביטחוני ההדוק המתנהל בין המנגנונים לכוחות הביטחון. מי שמזהה עצמו כאיש פתח ומבצע טרור, מתנגד לערכי התנועה הרשמית, שאף פועלת נגד אותם "סוררים". העובדה שדובר צה"ל ציין כי המחבל הוא איש פתח היא עניין חריג. לפי גורמי ביטחון, האירוע יכול לפגוע בתיאום הביטחוני.
5 צפייה בגלריה
רנ"ג הדס ברנץ ז"ל, פקד אריק בן אליהו ז"ל, רס"מ רוני שקורי ז"ל
רנ"ג הדס ברנץ ז"ל, פקד אריק בן אליהו ז"ל, רס"מ רוני שקורי ז"ל
קורבנות הפיגוע: פקד אריק בן אליהו, רנ"ג הדס ברנץ ורס"מ רוני שקורי ז"ל
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
מוהנד אלעסוד מסתתר בחברון
מוהנד אלעסוד מסתתר בחברון
המחבל מוהנד אלעסוד מסתתר בחברון
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ושב"כ מכתרים בית בחברון
כוחות צה"ל ושב"כ מכתרים בית בחברון
הפגיעה במבנה שבו הסתתר המחבל
את הירי ביצע המחבל ככל הנראה מרכב חולף, ולאחר מכן נטש אותו ונמלט. זמן קצר לפני חיסולו סיים הרמטכ"ל הערכת מצב ותחקיר ראשוני בזירת הפיגוע עם המפקדים בשטח. בפיקוד המרכז מקיימים הערכות מצב שאחריהן יוחלט איך ובכמה לתגבר את הכוחות באזור יהודה.
פקד אריק בן אליהו ז"ל, בן 37 מקריית גת, הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים. בהלווייתו בחלקה הצבאית בבית העלמין בקריית גת קראה אימו אסתר בזעקות שבר: "היית גאווה למשפחה. איך נמשיך בלעדיך? ידעתי כבר מהבוקר שקרה לך משהו. הילד שלי הלך. זה לא יכול להיות, אני רוצה את הילד שלי בחזרה". אחותו ספדה לו גם היא, ואמרה כי "בכל דבר שנגעת הפכת לזהב. היית אלוף באומנויות לחימה, כל החדר שלך מדליות וגביעים. איך אפשר לדבר עליך בלשון עבר? בגללך התגייסתי למשטרה, היית צריך לקבל דרגה בשבוע הבא ואמרת לי שאני חייבת לבוא לטקס".
מורן, אשתו של אריק, אמרה: "אהוב שלי, תמיד עשית אותי מלכה. היית האבא הכי טוב שיש, אבא מושלם לאליה, נויה ושי-לי. אשמור עליהם, אני מבטיחה. זכיתי לחיות במחיצתך".
רנ"ג הדס ברנץ ז"ל, בת 53 משדה משה, הותירה אחריה בעל ושלושה ילדים. רס"מ רוני שקורי ז"ל, בן 61 משדרות, הותיר אחריו אישה, בת ונכדה. הלווייתו תיערך בשעה 18:15 בחלקה הצבאית בבית העלמין בשדרות. רוני הוא אביה של רס"ר מור שקורי, שנפלה בקרב על תחנת שדרות ב-7 באוקטובר.
מפקד פיקוד מרכז אלוף אבי בלוט אמר: "חווינו סוף שבוע קשה ביותר בדמות שני פיגועים רצחניים. הפיגוע הראשון קרה ביום שלישי בלילה, כששני רכבי תופת יוצאים מאזור חברון, ומגיעים לאזור גוש עציון. בזכות פעולה חדה ואמיצה של גורמי הביטחון הצבאיים והאזרחים כאחד, נמנע אסון גדול. אחרי הפיגוע הזה, יצאנו לסיכול נרחב, עצרנו רבים במרחב חברון ומצאנו גם מעבדת חבלה שאותה השמדנו. היום בבוקר קרה פיגוע נוסף, פיגוע קשה שבו חוליית מחבלים ביצעה ירי, ממש פה ליד המקום שבו אני עומד. שלושה שוטרים נהרגו , אנשי ביטחון שהיו בדרכם לתחנת חברון".
הוא הוסיף: "אנחנו פרוסים כרגע בכוחות מאוד גדולים כדי לחזק את ההגנה. לא רחוק היום שבו נשים את ידינו על המחבלים הנתעבים. חשוב לי לומר שאני רואה אחריות על הביטחון במרחב, וכמובן, בסוף השבוע הזה לא הצלחנו לייצר את הביטחון הרצוי. אנחנו נמצאים בפעילות סיכול נרחבת בכל יהודה ושומרון והבקעה, ובמקביל, אנו ביום החמישי של מבצע בצפון השומרון ובצפון הבקעה שבו חטיבות 417, אוגדת איו"ש בשילוב של חיל האוויר, אמ"ן והשב"כ, מבצעים מבצע עיצובי במרחב צפון השומרון".
הוא סיכם כי מטרת המבצע היא "לסכל תשתיות טרור, הן מחבלים והן תשתיות. התוצאות עד כה מדברות בעד עצמן. אנחנו נחושים לשפר את הביטחון, לתקן את מה שצריך, לפעול חזק גם בהגנה וגם בהתקפה ככל שיידרש, כדי לייצר פה ביטחון ובעקבותיו גם תחושת ביטחון לכל אזרחי ישראל".
מעבדת המטענים שהתגלתה בחקירת הפיגועים בליל שבת:
5 צפייה בגלריה
מעבדת החבלה בחברון שבה המחבלים ייצרו מטענים לפיגוע
מעבדת החבלה בחברון שבה המחבלים ייצרו מטענים לפיגוע
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
מעבדת החבלה בחברון שבה המחבלים ייצרו מטענים לפיגוע
מעבדת החבלה בחברון שבה המחבלים ייצרו מטענים לפיגוע
(צילום: דובר צה"ל)
במקביל פרסמו צה"ל ושב"כ הודעה משותפת הנוגעת לסיכול פיגוע התופת הכפול בצומת גוש עציון ובכרמי צור בליל שבת. נמסר כי המחבלים שחוסלו היו תושבי חברון, ללא מעצרים קודמים או רקע ביטחוני קודם. עוד נמסר כי במסגרת חקירת הפיגוע נעצרו לחקירה חשודים נוספים: "במהלך החקירה בשב״כ הצביעו החשודים על מיקומה של מעבדת חבלה מאולתרת בחברון, שבה הורכבו מטעני החבלה ששימשו לביצוע הפיגוע. כוחות צה"ל ושב"כ הגיעו למקום והשמידו את המבנה ואת החומרים שנמצאו בתוכו. מבדיקה ראשונית עולה כי המטענים הורכבו מחומרים מאולתרים (דו שימושיים) ולא מחומר נפץ תקני".

התעוררות הגזרה החמאסית

הפיגוע ליד תרקומיא מהווה איתות מסוכן נוסף המתריע מפני ההסלמה המתרחשת ביהודה ושומרון בשבועות האחרונים. אם עד כה ההנחה בפיקוד מרכז ובאוגדת איו"ש הייתה שאת הטרור ניתן לתחום לצפון השומרון, הימים האחרונים הבהירו שהוא זלג גם לאזור חברון, וכשהחגים בפתח – מדובר בהתפתחות רגישה ובעלת משמעות.
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בזירת הפיגוע בתרקומיא
(צילום: דובר צה"ל)

הרס במחנה ג'נין

מדובר בהתממשות של חשש כבד של מערכת הביטחון מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, מאחר שמדובר בגזרה שרובה חמאסית, והיא כוללת תשתיות של הארגון, כסף ואמל"ח. באזור חברון האלמנט הדתי הוא בעל משקל סגולי רב יותר, מספר המחבלים גבוה יחסית וכך גם התעוזה שלהם.
עם תחילת מלחמת חרבות ברזל הגדיר הרמטכ"ל הרצי הלוי לפיקוד המרכז "לעשות הכל" כדי להישאר זירה משנית ולשמור את אזור יהודה ושומרון שקט ככל שניתן, משום שהתלקחות תחייב הסטת כוחות מהדרום והצפון ולפיכך פגיעה במטרות המלחמה. בהתאם, התחממות הגזרה היא אינטרס מובהק של חמאס ושל איראן.
על רקע זה, פיקוד מרכז ושב"כ פעלו באגרסיביות באזור. עוד לפני המלחמה הצביע שב"כ על שינוי מגמה בטרור ביהודה ושומרון, ומעבר מפיגועי ירי שאפיינו את 2022 להתארגנויות "גדודים" של חמושים פלסטינים, ולריבוי והצפה של השטח באמל"ח ומטענים שהוברחו מגבול ירדן עם כסף איראני. על רקע זה דחפו צה"ל ושב"כ למבצעי סיכול גדולים במחנות הפליטים.