יום הזיכרון לשואה ולגבורה: בזה אחר זה עלו הבוקר (חמישי) בכירי המדינה על דוכן הנואמים בטקס הממלכתי "לכל איש יש שם" בטרקלין שאגאל במשכן הכנסת כדי להוקיר את זכר יקיריהם שנספו בשואה. יו"ר הכנסת מיקי לוי הקריא שמות של נספים שהועברו ברכבות המוות למחנות ההשמדה, ונשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט הקריאו שמות של קרובי משפחותיהם שנספו בשואה. ynet העביר את הטקס בשידור ישיר.
דברי רה"מ בטקס לכל איש יש שם בכנסת
(צילום: אלי מנדלבאום)

ראש הממשלה בנט סיפר על סבה של אשתו גילת. "סבא אלי היה בן 15, בן בכור לאמו גיטל ולאביו משה רודזינק, ולו שני אחים קטנים, שאול ויעקב. לאחר עשרת הימים הראשונים של מלחמת העולם השנייה הגרמנים ציוו על הגברים להתכנס בכיכר העיר. אלי אחז בידי אביו, והתחנן אליו שלא ללכת: 'אבא, הגרמנים יהרגו אותך'. האב התעקש ואמר 'גם במלחמה הקודמת הגרמנים פלשו לאזור וקראו לנו להוציא תפוחי אדמה בעונה הזו – הם היו סך הכול בסדר'.
"ואז בחדר המדרגות, קרע את עצמו האב מידי בנו, כשמעילו נשאר בידי אלי. הוא רץ לעבר המשאיות שכבר התחילו לנוע וקרא אליהן: 'חכו חכו, שכחתם לקחת אותי'. מאז אלי ומשפחתו לא ראו את אבא יותר. אחרי המלחמה התחתן אלי עם קלרה, יהודייה יפהפייה, גם היא ניצולה יחידה ממשפחתה ונולדו להם שני בנים, משה ודוד. הם עלו לארץ ב-1957. בתי מיכל-קלרה נקראת על שם סבתא קלרה, ובתי אביגיל-אליה על שם סבא אלי. יהי זכרם ברוך".
9 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בטקס לכל איש יש שם בכנסת
נפתלי בנט בטקס לכל איש יש שם בכנסת
ראש הממשלה בנט בטקס
(צילום: יואב דודקביץ)
9 צפייה בגלריה
טקס לכל איש יש שם בכנסת
טקס לכל איש יש שם בכנסת
נשיא המדינה הרצוג ורעייתו בטקס
(צילום: יואב דודקביץ)
נשיא המדינה הרצוג אמר בין היתר בנאומו: "לזכרם של 10,000 יהודי גטו לומז'ה שבפולין שנרצחו ונטבחו והוגלו כצאן לטבח לאושוויץ בינואר 1943. לומז'ה היא עיר הולדתו של סבי, הרב יצחק אייזיק הלוי-הרצוג זצ"ל, ובה שגשגה קהילה יהודית מפוארת מאות שנים.
"לזכרה של משפחת הדוד של אמי אורה הרצוג זכרה לברכה- הפרופ' הירש לאוטרפכט ז"ל מלבוב, שנותר לבדו מכל משפחתו וזכה להיות תובע במשפטי נירנברג מטעם כוחות בנות הברית והיה ממכונני המשפט הבינלאומי המודרני. לזכרה של דודתו של אבי חיים הרצוג ז"ל- סוניה אפשטיין, בעלה ובנה".
יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו אמר: "חמי, שמואל בן ארצי ז"ל, היה איש רוח, מחנך ומורה דגול. עד כמה דגול תעיד העובדה שסבים וסבתות מגיעים עדיין לאזכרות. הוא היה חוקר תנ"ך, סופר ומשורר. שמואל עלה ארצה כנער בשנת 1933 מפולין. אביו רדף אחריו לתחנת הרכבת וניסה לשדל אותו לא לעלות לארץ ישראל. שמואל עלה לארץ משום שהיה ציוני. הוא שלח כסף למשפחתו ועם פרוץ המלחמה הקשר נותק. משפחתו של חמי מבילגוריי שבפולין נספתה כולה בשואה".
9 צפייה בגלריה
טקס לכל איש יש שם בכנסת
טקס לכל איש יש שם בכנסת
שורדת השואה שושנה אדלר
(צילום: יואב דודקביץ)
9 צפייה בגלריה
טקס לכל איש יש שם בכנסת
טקס לכל איש יש שם בכנסת
שורד השואה אריה פינסקר
(צילום: יואב דודקביץ)
טקס הקראת שמות קורבנות השואה עמד השנה בסימן "מסילות אל האבדון - שילוחם של היהודים בתקופת השואה". בטקס השתתפה גם נשיאת בית הנבחרים הגרמני הבונדסטאג, בארבל באס, שהגיעה לישראל כדי ללוות את אירועי יום השואה.
בתחילת הטקס הודלקו שישה נרות לזכר שישה מיליון הנספים. את הנרות הדליקו שורדי השואה שושנה אדלר ואריה פינסקר וכן נציגי הדור השני לשורדי השואה: עמיר השכל שלווה על ידי בתו ח"כ שרן השכל, יצחק כלפון שהוא דור ראשון לשואה ולווה על ידי בנו ח"כ יום טוב כלפון, נחמן וולדיגר שלווה על ידי כלתו ח"כ מיכל וולדיגר וארנסט כץ שלווה על ידי בנו ח"כ רון כץ.
9 צפייה בגלריה
רה"מ בנט ורעייתו מדליקים נרות זיכרון
רה"מ בנט ורעייתו מדליקים נרות זיכרון
רה"מ בנט ורעייתו בכנסת
(צילום: יואב דודקביץ)
9 צפייה בגלריה
צפירה בתל אביב
צפירה בתל אביב
צפירה בתל אביב
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ביד ושם
יצחק הרצוג ביד ושם
נשיא המדינה הרצוג וראש הממשלה בנט בטקס הנחת הזרים
(צילום: אלכס קולמויסקי )
צפירת יום השואה בגשר איילון
(צילום: משי בן עמי, יאיר שגיא, נדב פאפו)

טקס הנחת זרים באוהל יזכור ביד ושם
(צילום: לע"מ)

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה החלו הבוקר במשכן הכנסת, שם נערך טקס הדלקת נרות לזכר קורבנות השואה בהשתתפות נשיאת הבונדסטאג באס. "אני מרכינה ראשי בענווה ובבושה בפני קורבנות השואה", אמרה באס לפני הדלקת הנרות. "אסור לנו לשכוח ולא נשכח. מאשמתנו ההיסטורית נובעת מחויבות. עלינו להילחם בנחישות נגד האנטישמיות על כל גילוייה, ועלינו לשמר ולהחיות את הזיכרון ולהעבירו לדורות הצעירים".
בשעה 10:00 נשמעה ברחבי הארץ צפירת דומייה בת שתי דקות, ומיד לאחר נערך ברחבת גטו ורשה ביד ושם בירושלים טקס הנחת הזרים. בשעה 13:00 ייערך באוהל יזכור ביד ושם טקס האזכרה הממלכתי בהשתתפות נשיא המדינה הרצוג, ראש הממשלה בנט, נשיאת בית המשפט העליון חיות והרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי.
בשעה 14:00 ייצא לדרך בפולין מצעד החיים. אלפי בני אדם יצעדו בין מחנה אושוויץ למחנה בירקנאו. לראשונה בהיסטוריה צפויה להתקיים בטקס המרכזי של האירוע הדלקת לפיד זיכרון משותף על ידי נציג הדור השלישי של ניצולי השואה יחד עם נציג מאיחוד האמירויות. ב-17:30 תתקיים ביד ושם עצרת תנועות הנוער, ובשעה 20:00 יסתיימו אירועי יום הזיכרון בעצרת הנעילה בבית לוחמי הגטאות במעמד שר החוץ יאיר לפיד.
9 צפייה בגלריה
 אנשים עומדים בצפירה בחיפה
 אנשים עומדים בצפירה בחיפה
אנשים עומדים בצפירה בחיפה
(צילום:שרון צור )
9 צפייה בגלריה
גשר בר אילן כביש גהה בצפירה
גשר בר אילן כביש גהה בצפירה
גשר בר אילן כביש גהה בצפירה
(צילום: שאול גולן)
דברי ראש הממשלה והנשיא בטקס הממלכתי של יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם
(צילום: מזמור הפקות)

אירועי יום הזיכרון נפתחו אמש בעצרת הממלכתית ברחבת גטו ורשה ביד ושם. ראש הממשלה בנט רמז לנשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי כי אין מקום להשוות בין השואה לבין אירועים אחרים שמתרחשים בעולם, אחרי שהאחרון השמיע דברים ברוח דומה, בין היתר בנאומו בכנסת, בעקבות הפלישה הרוסית לארצו. "שום אירוע בהיסטוריה, אכזרי ככל שהיה, לא משתווה להשמדת יהודי אירופה על ידי הנאצים ועוזריהם", אמר בנט.
נשיא המדינה הרצוג' שנאם לפני בנט, אמר כי למדינת ישראל אין תוחלת וכי לעם ישראל אין צידוק כעם, אם לא יזכור לנצח את שאירע לבני העם היהודי. "אהובינו, שורדות ושורדי השואה, הזיכרון שלכם הוא הזיכרון שלנו, ומשימת הנחלתו מוטלת על כולנו. עלינו מוטלת החובה ללמד את לקחי השואה ולהעבירם מדור לדור", אמר הנשיא. "לצד זאת, עלינו להוכיח, ובראש ובראשונה לעצמנו, שלא רק ההיסטוריה מלכדת אותנו כעם, אלא גם העתיד המשותף שלנו. הוא בסיס איתן להעמקת החיבורים בינינו, לא פחות מעברנו".