צפו בתיעוד התקיפה של נהג האוטובוס בטבריה
(צילום: כוח לעובדים )

לאחרונה, בין היתר בצל מגפת הקורונה, אירעו תקיפות נהגי אוטובוסים רבות. בשבוע שעבר תועדו כמה נערים בטבריה כשהם בועטים בר', נהג אוטובוס בחברת "סופרבוס" בעיר. צפו בתיעוד התקיפה שבפתח הכתבה.
בתיעוד שצולם במצלמת האוטובוס, נראים הנערים מכים אותו. בשיחה עם ynet הוא שחזר את האירוע האלים: "קצת אחרי שיצאתי מהתחנה הראשונה, ראיתי שעומדים ארבעה נערים ובחורה. הם עלו לאוטובוס בלי לשלם וכששאלתי מי משלם הם התחילו לקלל אותי וגם קראו לי 'ערבי מסריח' כי חשבו שאני ערבי".
1 צפייה בגלריה
תיעוד התקיפה
תיעוד התקיפה
(צילום: כוח לעובדים )
"הם המשיכו לקלל ואחד הנערים אמר שאין עליהם כסף", סיפר, "אמרתי שאסור לי להעלות אותם בלי לשלם ואז שלושה מהם ירדו מהאוטובוס ועמדו על הדלת כך שלא אוכל לנסוע. אחד הבחורים בעט בדלת ואז הם התחילו לבעוט בי. לפתע ראיתי שאחד מהם מוציא חפץ חד מהכיס והצלחתי להתגונן. אם זה היה נהג אחר זה עלול היה להסתיים הרבה יותר גרוע".
הוא הוסיף כי שוטרים הגיעו למקום ועצרו את הנערים, אולם טען שבית המשפט משחרר שוב ושוב את הנערים, שלטענתו מוכרים למשטרה. "בכל בוקר שאני יוצא לעבודה אני מתפלל לחזור בשלום הביתה, כי אתה לא יודע מה קורה עם אנשים ועם בני נוער. הם מחפשים תעסוקה, זה מפחיד. היום זה קרה איתי וזה יכול לקרות עם כל אחד", אמר.
אלימות נגד נהג אוטובוס בבית שמש
(צילום: ארגון נהגי האוטובוסים, ההסתדרות הלאומית)

"הייתי מצפה שמשרד התחבורה יחזיר את האבטחה לתחבורה הציבורית במקומות בעייתיים, ויגן על הנהגים", הוסיף הנהג. "כמו שתוקפים צוות רפואי והרפואה מושבתת, אז כך גם כאן. צריך להשבית את השירות אחרי אירועים כאלה. צריך גם הכרה מקצועית בנו כעובדי ציבור כי אז מערכת המשפט מתייחסת לזה בצורה שונה".
לדבריו, "כל הדברים הללו ידועים. מחכים שיהיה אסון כדי לפעול והדם שלנו הפקר, אלימות מילולית היא דבר שבשגרה בכל יום עבודה".
תם פרומוביץ, ראש ענף תחבורה בארגון "כוח לעובדים", התייחס לאירוע ואמר כי "בניגוד להמלצת המשטרה, בחברת סופרבוס מתעקשים שלא להתקין מצלמות באוטובוסים. הפעם רק תודות לתושיית הנהג, נתפסו התוקפים. מרבית התלונות יורדות לטמיון בשל העדר תיעוד".
פרומוביץ הוסיף כי "לאור ריבוי מקרי התקיפה בחברת סופרבוס וחוסר המעש מצד ההנהלה, אנו מכוונים לנקוט בצעדים ארגוניים בשבוע הבא. לדאבוננו מוכח שוב ושוב שרק צעדי המחאה הללו מקדמים פתרונות. אנו קוראים לארגוני העובדים האחרים לנטוש את ההצהרות ולהצטרף אלינו למאבק אמיתי למען חיי הנהגים והנוסעים".
מסופרבוס נמסר בתגובה: "כידוע, בעיית האלימות כנגד נהגים בתחבורה הציבורית היא תופעה ארצית, בכל מפעילות התחבורה הציבורית. יודגש כי החברה משקיעה משאבים רבים ופועלת באופן מאומץ אל מול משטרת ישראל ומשרד התחבורה ונמצאת בעיצומו של תהליך מואץ של מיגון תאי נהגי האוטובוסים, כאשר כבר עתה מעל חצי מצי האוטובוסים של החברה ממוגן.
"עוד יודגש כי החברה פועלת יד ביד עם הנהגים, לרבות באמצעות השבתות הקווים בהם אירעו אירועי אלימות, גם אם היא סבורה שהשבתה אינה יכולה לסייע למניעת הישנות המקרים. לצערנו, נראה כי אין כל חשיבות לצעד בו תנקוט החברה, כאשר תשובתו היחידה של ארגון העובדים לכל אירוע אלימות הינה צעד של שביתה, צעד אשר פוגע באופן בלתי מידתי בשירות אותו מעניקה החברה לציבור הנוסעים, אשר רובו ככולו איננו מעורב במעשי האלימות החמורים".

שורת מקרי תקיפה של נהגים בתוך זמן קצר

לאירוע האלימות בטבריה מצטרפת שורה של אירועי תקיפה. מקרה אלימות נוסף אירע שלשום כלפי נהג חברת סופרבוס שהותקף בבית שמש לאחר שלא התיר לנער לעלות לאוטובוס עם אופניים חשמליים. בחודש ינואר, נהג אוטובוס נוסף הותקף באגרוף בידי נער מאחר שביקש ממנו לעטות מסכה. באותו החודש, במחאת החרדים על אכיפת תקנות הקורונה בבני ברק, הוצת אוטובוס של חברת אפיקים. הנהג הצליח להימלט מהאוטובוס.
גם בירושלים אירעו מספר תקיפות. בזמן חגיגות חג פורים הופנתה אלימות כלפי אוטובוסים ונהגים, ובמיוחד כלפי נהגים ערבים. שי בן חיים, נהג אגד, התייחס לאירועים בירושלים ואמר ל-ynet כי "הגזענות הזו לא מתאימה. חבריי, נהגים ערבים, עושים את העבודה שלהם במסירות ובכבוד ורוצים להתפרנס, זה לא מגיע להם. כל הנהגים באים לשרת את הציבור ולא להיות מותקפים או לחטוף מכות". בן חיים ציין כי מדובר ב"קבוצה קטנה וקיצונית", שלא מייצגת את הציבור החרדי שאותו הוא משרת בקווי אגד בעיר, כלשונו.