ג'ון פולין, אביו של החטוף הרש גולדברג-פולין שאמש (יום ב') התפרסם סרטון חטיפתו לצד אור לוי, אליה כהן ואלון אהל (שטושטש לבקשת הוריו), התייחס לתיעוד הקשה ופנה למקבלי ההחלטות: "לחטופים אין זמן. זה צריך להיות הדבר הכי חשוב עבור המנהיגים שלנו - להחזיר את ה-120 הביתה". סיגי כהן, אימו של אליה: "נתניהו צריך להסתכל על הפנים של הבן שלי בסרטון הזה ולהבין שהוא צריך להחזיר את כולם". בנו של אור לוי יחגוג היום יום הולדת 3: "אין דבר יותר חשוב מלהחזיר לו את אבא שלו".
זמן קצר לאחר הריאיון, החלו כ-200 בני אדם, בהם יותר מ-100 אוהדי הפועל ירושלים, הקבוצה האהודה על הרש, להפגין בעיר בדרישה לשחרורו. גם אחותו הקטנה השתתפה בהפגנה. המוחים צעדו מבניין השגרירות האמריקנית בירושלים לכיוון כיכר פריז, ובדרך התעמתו עם שוטרים שהדפו אותם אל המדרכה אחרי שהמשטרה הכריזה על ההפגנה כ"לא חוקית". זמן קצר לאחר שהמשטרה הציבה מחסומים בדרך למעון רה"מ, ההפגנה התפזרה.
אביו של הרש: "מדובר באנשים אמיתיים, זה הבן שלנו"
(צילום: אלכס גמבורג )

העימותים בירושלים
(צילום: רוני גרין שאולוב )

5 צפייה בגלריה
ג׳ון ורייצ'ל פולין - גולדברג
ג׳ון ורייצ'ל פולין - גולדברג
ג׳ון ורייצ'ל גולדברג-פולין, אמש. "אנחנו מביאים אותך הביתה הרש"
(צילום: אלכס גמבורג)
פולין פתח את דבריו במסר לבנו, ובריאיון ל-ynet אמר: "הרש, אנחנו לא מפסיקים לשנייה אחת. אנחנו במאבק הזה 262 יום, אנחנו נמשיך ונקווה שלא עוד הרבה זמן, אבל אנחנו נמשיך עד שאנחנו מצליחים. מה זו הצלחה? החזרת החטופים. אנחנו מביאים אותך הביתה הרש".
האב סיפר כי צפה בסרטון בפעם הראשונה בשבוע שעבר. "רייצ'ל, אימו של הרש, לא הייתה מסוגלת לצפות. דיברנו עם המשפחות של החטופים האחרים שהופיעו בו ומהר מאוד הסכמנו כקבוצה שאנחנו מוכנים לפרסם את זה. אנחנו חושבים שזה כל כך חשוב, ביום ה-262, להראות מה עובר עליהם - ולהזכיר לכל העולם שמדובר באנשים אמיתיים. זה הבן שלנו. אנחנו מדברים על חטופים כ'רעיון', אבל הם אנשים אמיתיים עם חלומות ומשפחות, עם אנשים שאוהבים אותם ומחכים להם", אמר.
"אנחנו חושבים עליו ועל יתר החטופים 24 שעות ושבעה ימים בשבוע", הוסיף ג'ון, "אבל לא כל העולם יושב וחושב על החטופים כל היום. אז אם הסרטון יכול לעורר את מקבלי ההחלטות בארץ ובחו"ל, אנחנו בעד". לדברי ג'ון, המשפחה לא יודעת כלום על מצבו של בנם מאז הסרטון שפורסם ביום ה-201 לחטיפתו. "הוא במנהרה איפשהו, ורואים שיש לו חוסר בחלבון", אמר. "רואים שהיד שלו קטועה. יש מה לדאוג".
קשה לצפייה: סרטון החטיפה של הירש, אור ואליה
(באדיבות מטה משפחות החטופים )

הקטע המלא: הנסיעה לעזה
(באדיבות מטה משפחות החטופים )

לדברי ג'ון, "חלק ממה שנותן לנו את הכוחות כל יום להמשיך את המאבק זו התמיכה שאנחנו מרגישים מכל האנשים שתומכים בהחזרת חטופים פה בארץ, מכל המגזרים. אנחנו כל יום מקבלים חיזוק, מכתבים והודעות - וזה באמת מחזק אותנו. אנחנו יודעים שאנחנו לא לבד במאבק הזה, ואנחנו רואים עכשיו בכל הסקרים שאנשים במדינת ישראל דורשים עסקה ומבינים שאנחנו צריכים להביא את כל החטופים הביתה".
המסר שלו לממשלה ולחברי הכנסת, הוא שלחטופים הולך ואוזל הזמן. "עברו 262 יום, מה שלא הצלחנו עד עכשיו לעשות מבחינה צבאית יכול לחכות, לחטופים אין עוד זמן. זה צריך להיות הדבר הכי חשוב לכל חברי הכנסת והמנהיגים שלנו. דבר אחד - לא מעניין אותי כרגע חוק הרבנים וכל היתר. מה שמעניין אותי, ואני מקווה שזה מעניין גם אותם, זה החזרת 120 החטופים הביתה".
5 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: אליה כהן, הרש גולדברג-פולין ואור לוי
מימין לשמאל: אליה כהן, הרש גולדברג-פולין ואור לוי
מימין לשמאל: אליה כהן, הרש גולדברג-פולין ואור לוי
5 צפייה בגלריה
החטיפה של הרש גולדברג פולין, אור לוי ואליה כהן
החטיפה של הרש גולדברג פולין, אור לוי ואליה כהן
מתוך סרטון החטיפה של השלושה
(צילום: דוברות מטה משפחות החטופים)

"הרגע שבו לקחו לי את הילד"

"החלטנו לפרסם את הסרטון כדי להראות לעולם מה החטופים עברו מיום החטיפה", אמרה סיגי כהן, אימו של אליה. "רצינו להראות את הרוע של המחבלים, ועד כמה הם לא אנושיים. אפשר לראות את הפנים מלאות הפחד של אליה. בהתחלה הוא נמצא במיגונית, מחכה בתמימות שיבואו לחלץ אותו, ופתאום נזרק רימון. רואים את המחבלים שרים וצוהלים, ומובילים את החטופים אל הטנדר. אליה כל כך מבוהל, הוא לא מבין מה קורה סביבו".
לדברי סיגי, "את הסרטון ראיתי אישית לראשונה רק עשרה ימים אחרי החטיפה. לפני כן ראינו רק תמונה של אליה בבית חולים בעזה. ידענו מזיו (זיו עבוד, בת זוגו של אליה שניצלה מהמיגונית) שהוא נפצע ברגל, ואז ראיתי את הסרטון. ראיתי מוחשית את הרגע שבו לקחו לי את הילד".
"אני כועסת על זה שאנחנו צריכים לפרסם את זה", הוסיפה. "זאת חדירה לפרטיות של אליה ושל החטופים האחרים, אבל איכשהו אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים להסביר ולהראות כל הזמן למה הם צריכים לחזור הביתה, להוכיח כמה הם מסכנים בסרטון הזה או בסרטון של התצפיתניות לדוגמה. אנחנו צריכים להתרצות ואני אפילו לא יודעת בפני מי".
5 צפייה בגלריה
עצרת משפחות החטופים בכיכר פריז בירושלים
עצרת משפחות החטופים בכיכר פריז בירושלים
"מרגישים שצריך להסביר כמה הם מסכנים". סיגי כהן
(צילום: רפי קוץ)

הבן של אור יחגוג היום יום הולדת 3

מיכאל לוי, אחיו של אור, מסכים עם סיגי. כמו בני משפחות אחרים, הוא מרגיש שיש צורך להזכיר לציבור בישראל ולמקבלי ההחלטות שנותרו עדיין חטופים בשבי. "משום מה דעת הקהל הולכת למקומות אחרים", הוא אמר. "מדברים על פוליטיקה ועל הכול חוץ מלהחזיר את כולם עכשיו. הסרטון הזה הוא עוד הצצה לאכזריות, לכמה הם סבלו באותו היום וכמה הם סובלים בכל יום מאז".
"הייתי צריך לעבור חישוקים בוערים, לשכנע את המודיעין ואת הפרקליטות הצבאית, את מי לא", אמר מיכאל. "עכשיו סוף-סוף הסרטון יצא תחת תנאים מגבילים כדי להזכיר לכולם מה חשוב באמת. אנחנו צריכים להחזיר את השיח לאנשים".
מיכאל סיפר כי היום הבן של אור, אלמוג, חוגג יום הולדת 3. "הוא יחגוג יום הולדת בלי אמא עינב שנרצחה, ובלי אבא אור שבשבי", אמר. "אין דבר יותר חשוב מלהחזיר לו את אבא שלו. אני מצפה שהסרטון יגיע דבר ראשון לממשלה, שהם יבינו שאין זמן. אין זמן לעסקאות חלקיות ואין זמן לדיונים חלקיים. מחכים לראות איך חמאס יגיב בעוד חודש או שנה, בזמן שמספר החטופים החיים מתמעט כי הם נרצחים בשבי. אור הוא היחיד מהחטופים שמתפקד עכשיו כאבא וכאמא. אם הוא לא יחזור - אלמוג יהיה עוד ילד יתום".
"בפעם הראשונה שראיתי את הסרטון הבטן שלי התהפכה", הוסיף מיכאל. "לראות את הפנים של אור ברגע הכי קשה שהיה לו בחיים, עדיין עם הדם של אשתו עינב על הידיים שלו אחרי שהיא נרצחה. אני האח הגדול, אני מגן עליו כל החיים ומטפל בו - ופתאום לראות אותו כל כך מפוחד? אני לא מאחל לאף אחד את תחושת חוסר האונים שאני מרגיש. המבט שלו בסרטון הפך לי את הבטן וזעזע אותי, כיווץ לי את הלב ולא יוצא לי מהראש מאז. אמא שלי לדוגמה לא מסוגלת לראות את הסרטון והיא לא תראה אותו גם".
5 צפייה בגלריה
מיכאל לוי ו אור לוי נחטף חטוף שבוי  ועינב לוי ז"ל נרצחה רצח טבח מסיבה מסיבת פסטיבל הטבע טבע נובה קיבוץ רעים בארי עוטף
מיכאל לוי ו אור לוי נחטף חטוף שבוי  ועינב לוי ז"ל נרצחה רצח טבח מסיבה מסיבת פסטיבל הטבע טבע נובה קיבוץ רעים בארי עוטף
אמא לא מסוגלת לראות את הסרטון". מימין: מיכאל, משמאל: אור, עינב ואלמוג
( צילום: יריב כץ)

"עסקה חלקית? צריך את כולם"

הסרטון הוא ההוכחה והתיעוד היחיד שיש למשפחתו של אור על כך שהוא נחטף בחיים, וכך גם למשפחה של אליה כהן. החטופים ששבו לא ראו אותם, ולמעשה אין להם כמעט שום מידע על מצבם. לעומתם, משפחתו של הרש קיבלה לא מזמן אות חיים בדמות סרטון שלו שהפיץ חמאס לפני חודשיים בדיוק. משפחתו הייתה הראשונה שבחרה לפרסם ברבים את הסרטון שיצא, מסיבות דומות להחלטתם לפרסם אותו היום.
שלשום דיבר ראש הממשלה בנימין נתניהו על "עסקה חלקית", שבה יחזרו "חלק מהחטופים". שלושת החטופים המוצגים בסרטון אמש - לצד אהל שכאמור טושטש לבקשת הוריו - ככל הנראה לא ייכללו באחת שכזאת, שכן הם לא נמנים עם הקטגוריה של החטופים שמשתחררים בשלב א'. משפחותיהם, מנגד, מבהירות כי ישראל חייבת להחזיר את כולם.
סיגי כהן התייחסה לדבריו של נתניהו ואמרה: "אחרי תשעה חודשים כולם כבר במצב הומניטרי קשה, ונפשי בוודאי. לפי הסרטון אפשר לראות גם שהם פצועים. נתניהו לא חידש לי כלום, הוא אמר שיש עסקה חלקית-הומניטרית וידובר על ההמשך. אני מלכתחילה לא אהבתי את זה, עסקה צריכה לכלול את כולם כעניין סגור. שלא יקרה שבאמצע יגידו 'טוב, נדבר על ההמשך'. נתניהו צריך להסתכל על הפנים של הבן שלי בסרטון הזה ולהבין שהוא צריך להחזיר את כולם - עכשיו".
גם ג'ון, אביו של הרש, התייחס לדברי נתניהו: "שמעתי את זה היום, ואני לא יודע מה הכוונה של 'חלקית', אבל אומר כך - יש 120 חטופים וכולם צריכים לחזור הביתה היום. מי שלא בחיים שיובא לקבורה מכובדת, ומי שכן בחיים - שיובא לתחילת השיקום הנפשי והפיזי שלו".
אתמול, נציין, אמר נתניהו מעל במת הכנסת כי הוא מחויב להצעה הישראלית שאותה הציג הנשיא ביידן - בניסיון לתקן את הנזק שעשתה הצהרתו לדברי גורמים ישראלים. מאוחר יותר אמרו גורמים בצוות המו"מ כי בכך חוזר הכדור לחמאס, שאם ישיב בחיוב - ניתן יהיה להתקדם לעבר עסקה.
פורסם לראשונה: 20:34, 24.06.24