עורכי דינו של נידון למוות שאמור להיות מוצא להורג בסוף השבוע הקרוב בדרום קרוליינה הודיעו היום (ה') כי הגישו בקשה דחופה לעצור את ההליך, אחרי שעד במשפט הרצח שבו הורשע ב-1997 מסר הצהרה תחת שבועה, שלפיה הוא שיקר בשעתו כדי להפליל אותו – ולחמוק בעצמו מעונש מוות.
הנידון למוות, פרדי אוונס בן ה-47, אמור לקבל את זריקת הרעל ב-1:00 בלילה שבין שישי לשבת לפי שעון ישראל (18:00 של יום שישי בדרום קרוליינה), בגין רצח מוכרת בחנות מכולת בגרינוויל לפני 27 שנה. זו אמורה להיות ההוצאה להורג הראשונה בדרום קרוליינה זה יותר מעשור.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב פרדי אוונס נידון למוות דרום קרוליינה
ארה"ב פרדי אוונס נידון למוות דרום קרוליינה
ארה"ב פרדי אוונס נידון למוות דרום קרוליינה
(צילום: AFP PHOTO /South Carolina Department of Corrections)
אלא שעורכי דינו של אוונס הגישו אתמול לבית המשפט הצהרה בשבועה של סטיבן גולדן, מי שהואשם לצד אוונס באותו משפט רצח, ובה הוא טוען כי בניגוד לדבריו ב-1997, אוונס כלל לא היה בחנות כשהמוכרת איירין גרייבס נרצחה במהלך שוד. כעת הוא טוען כי בשעתו האשים את אוונס משום שהוא עצמו, גולדן, היה תחת השפעת קוקאין והמשטרה לחצה עליו. לדבריו המשטרה טענה שהיא יודעת שהשניים היו יחד – ואמרה לו שאוונס כבר מוסר פרטים בחקירתו. גולדן אומר כעת כי גם פחד אז מהרוצח האמיתי. "חשבתי שהיורה האמיתי או השותפים שלו עלולים להרוג אותי אם אמסור את שמו למשטרה", כתב בהצהרה. "אני עדיין פוחד מזה. אבל פרדי לא היה שם". בהצהרתו לא נקב בשמו של "היורה האמיתי".
יצוין כי התביעה במשפטו של אוונס הדגישה כי כמה עדים אחרים העידו שאוונס אמר להם בעצמו שהוא האיש שלחץ על ההדק. בשבוע שעבר כבר סירב בית המשפט העליון של דרום קרוליינה לעצור את ההוצאה להורג אחרי שגולדן מסר הצהרה שלפיה היה לו הסכם סודי עם התביעה שבמסגרתו הבטיחו התובעים לשקול לתגמל אותו על עדותו. למרות ההבטחה שניתנה לדבריו הוא עדיין מצא עצמו מול עונש מוות או מאסר עולם, ולבסוף נגזרו עליו 28 שנות מאסר אחרי שהודה באישומים קלים יותר של הריגה.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב פרדי אוונס נידון למוות דרום קרוליינה
ארה"ב פרדי אוונס נידון למוות דרום קרוליינה
קוראים לעצור את ההוצאה להורג. "מגיע לו לפחות שגולדן ייתן את גרסתו המלאה"
(צילום: AP Photo/Jeffrey Collins)
בהצהרה שהגישו עורכי דינו של אוונס הצהיר גולדן: "אני מתייצב בפניכם עכשיו מפני שאני יודע שתאריך ההוצאה להורג של פרדי הוא 20 בספטמבר, ואני לא רוצה שפרדי יוצא להורג בגלל משהו שהוא לא עשה. זה הכביד מאוד על נפשי ואני רוצה לנקות את מצפוני". בדברים שכתבו עורכי דינו של אוונס לשופטים הם הסבירו שבית המשפט העליון של דרום קרוליינה חייב לאוונס לפחות את ההזדמנות שגולדן ישמיע באופן מלא את גרסתו לפני ההוצאה להורג: "לבית המשפט הזה יש הכוח והאחריות לוודא שדרום קרוליינה אינה הורגת את אחד מאזרחיה בגין פשע שהוא לא ביצע".
התביעה בתיק של אוונס הדגישה כאמור כי הצהרתו של גולדן לא הייתה הראיה היחידה שקשרה את אוונס לפשע, מפני שחברים נוספים העידו שהם תכננו יחד עם אוונס לשדוד את החנות. חברים אלה סיפרו שאוונס התרברב בפניהם אחר כך שהרג את גרייבס בעצמו. גם בת זוגו לשעבר העידה שהוא התוודה על הרצח. בשבוע שעבר טענה התביעה כי בהחלטתו של גולדן לשנות פתאום את גרסתו אין די כדי לעצור את ההוצאה להורג, מפני שכעת הוא הודה ששיקר בשעתו תחת שבועה, ובכך הוכיח שאי אפשר להאמין לו שהוא דובר אמת.
"אין שום אינדיקציה לכך שגולדן אכן יעלה להעיד, ואין שום סיבה להאמין שאוונס היה מודה שירה בגברת גרייב בפני השוטרים, בת זוגו ואמו אם הוא לא היה היורה, כפי שטוענים עכשיו", נכתב במסמכים שהגישה התביעה הכללית לבית המשפט.
3 צפייה בגלריה
מיטת הוצאה להורג בארה"ב. 10,000 חתימות למושל
מיטת הוצאה להורג בארה"ב. 10,000 חתימות למושל
מיטת הוצאה להורג בארה"ב. 10,000 חתימות למושל
(צילום: AFP)
ארגון בשם "תושבי דרום קרוליינה בעד חלופות לעונש המוות" הגיש היום למושל המדינה הנרי מקמסטר עצומה ובה יותר מ-10,000 חתימות, הקוראת להמיר את עונשו של אוונס במאסר עולם. מקמסטר, רפובליקני, מסר כי יעכב את החלטתו בעניין עד שאנשי הכלא יתקשרו אליו דקות לפני תחילת ההוצאה להורג.
אם ההוצאה להורג אכן תצא לפועל היא תהיה הראשונה זה 13 שנים בדרום קרוליינה. המדינה התקשתה לאורך השנים למצוא את החומרים הדרושים לזריקות המוות, משום שחברות מסחריות סירבו למכור לה אותם כל עוד שמן ייחשף לציבור. במרוצת השנים הוסיפה דרום קרוליינה לרשימת הדרכים האפשריות להוצאה להורג בתחומיה גם מוות בכיתת יורים. היא גם אישרה חוק השומר על רוב פרטי ההוצאה להורג חסויים, ואחר כך התיר בית המשפט העליון של המדינה לחדש את ההוצאות להורג.