3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בנימין נתניהו ואריה דרעי. ייאלצו לשכור עו"ד פרטי, כי היועמ"שית לא תגן בבג"ץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה בצהריים (ראשון) את "חוק דרעי 2", שאמור לסלול את דרכו של יו"ר ש"ס בחזרה לממשלה על אף פסיקות בג"ץ. החוק אושר בוועדת השרים למרות חוות הדעת החריפה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שלפיה הוא יוצר "חור שחור" וקיימת סבירות גבוהה שייפסל בבג"ץ, ויקודם לקריאה טרומית בכנסת.
הוועדה, בראשות שר המשפטים יריב לוין, התכנסה היום לראשונה כדי לדון בשורה ארוכה של הצעות חוק שהוגשו על ידי חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, בהן "חוק דרעי 2", שקיבל כאמור תמיכה בקרב השרים וייכנס להליך חקיקה. כפי שהבטיחו, חברי הקואליציה מתכוונים לפעול בכל הכלים הפרלמנטריים האפשריים כדי להשיב את דרעי לממשלה. על ההצעה כבר חתמו כל חברי הכנסת מהקואליציה, והיום היא קיבלה גם את תמיכת השרים.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ראשי האופוזיציה העתידית
ישיבת ראשי האופוזיציה העתידית
ראשי מפלגות האופוזיציה, בלי עודה. הוא ועבאס לא ייקחו חלק בהודעה המשותפת
הצעת החוק, ולפיה בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית לעניין כשירות שרים, צפויה להיות מובאת להצבעה במליאת הכנסת בקריאה טרומית ביום רביעי, ולאחר מכן היא תועבר לוועדת הכנסת להמשך דיונים לקראת הצבעה בקריאה ראשונה ולאחר מכן בקריאה שנייה ושלישית. גם אם הקואליציה תשלים בחודשים הקרובים את חקיקת החוק, עדיין לא ברור האם היועמ"שית תאפשר את החלתו באופן מיידי.
במקביל, כפי שפורסם ב-ynet לראשונה, ראשי מפלגות האופוזיציה ימסרו מחר הודעת משותפת וחריגה. "זוהי שעת חירום, לא ניתן להרוס את מדינת ישראל", הם אמרו לפני ההודעה שתימסר מחר ב-13:30 בכנסת - בזמן השביתה נגד המהפכה המשפטית וההפגנה בירושלים.
ההודעה תימסר על ידי ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי. ראשי המפלגות הערביות - מנסור עבאס שעומד בראש רע"מ ואיימן עודה שעומד בראש חד"ש-תע"ל - לא ייקחו חלק במסירת ההודעה.
לפי גורמים באופוזיציה, ראשי המפלגות לא פנו בכוונה תחילה למפלגות הערביות, על מנת להצטייר כמפלגות ימין-מרכז. יו"ר חד"ש-תע"ל ח"כ איימן עודה כתב בטוויטר: "‏השמאל מרכז כל כך מפחדים שיגידו עליהם שמאלנים שהם מתנהגים לגמרי ימין. הם ימשיכו להתקרנף ולהדיר ערבים, אנחנו נהיה בחוץ עם המפגינים". רע"מ, חלק מהממשלה הקודמת בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד, שומרת בינתיים על שקט. יו"ר המפלגה מנסור עבאס אמר: "הוזמנתי ומצאתי לנכון לא להשתתף לטובת העניין. אני בהחלט תומך במחאה נגד הרפורמה המשפטית".
חוקי המריבה שממשלת נתניהו רוצה לחוקק
כעת, מאחר שהקואליציה מקדמת את "חוק דרעי 2", היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כאמור לא צפויה להגן עליה בבג"ץ, והממשלה צפויה לשכור שוב עורך דין פרטי. אם התיקון לחוק ייפסל בסופו של דבר בבג"ץ, זו תהיה הפעם הראשונה ששופטי העליון פוסלים חוק יסוד.
"חוק דרעי 2", או בשמו הרשמי "הצעת חוק יסוד: הממשלה (תיקון - ביקורת שיפוטית לעניין כשירות במינוי)", מבקש לתקן את חוק היסוד, ושייכתב בו כי "לא תהא ביקורת שיפוטית מטעם כל ערכאה שיפוטית לגבי כל עניין הקשור או נובע ממינוי של שר והעברתו מכהונה".
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות בליבת הפעילות הדמוקרטית. בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, לא מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם מכל עילה שהיא". על הצעת החוק חתמו כל חברי הקואליציה.
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
"החוק יוצר חור שחור". בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
במסגרת תוכנית נתניהו-לוין, עברה בוועדה היום גם הצעת חוק ההתגברות של יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, ולפיה בית המשפט העליון יוכל לפסול חוק שעבר בכנסת - רק אם כל הרכב השופטים מסכים כי יש לפסול אותו. במקרה של רוב, אך לא החלטה שהתקבלה בפה אחד, החוק שביקשו לפסול יישאר בעינו. רוטמן יחל לדון מחר באותה הצעת חוק כהצעה מטעם ועדת החוקה, אך מראש הגיש את ההצעה גם במסלול פרטי וגם כהצעה מטעם ועדת החוקה כדי למנוע עיכוב בחקיקה כפי שהיה עם חוק היועמ"שים, שאחרי שבועות של דיונים הוחלט כי הוא צריך להיות נידון כהצעת חוק פרטית ולא מטעם ועדת החוקה, וההליך בעניינו נתקע.
הצעת חוק נוספת היא של ח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד, שמציעה שלילת אזרחות וגירוש משפחות מחבלים בעלי תעודת זהות ישראלית. הצעת החוק תאפשר לגרש בני משפחה מקרבה ראשונה, אם יימצא כי הם ידעו מראש על תוכנית המחבל לבצע מעשה טרור או הביע תמיכה או הזדהות במעשה טרור. "זו צו השעה, אנחנו נלחמים ונמשיך להילחם בטרור, במחבלים ובתומכיהם. המלחמה בטרור לא מסתיימת בזה, אך זהו צעד חשוב מאין כמותו", אמר מילביצקי.
השר זוהר: לוין מוכן להידברות ולשינויים מסוימים ברפורמה
(צילום: משה מזרחי, ירון ברנר)

בנוסף אושרה הצעת החוק של ח"כ משה סעדה מהליכוד, שלפיה המחלקה לחקירות שוטרים תופרד מהפרקליטות ותהפוך לגוף חקירה עצמאי במשרד המשפטים. סעדה, נזכיר, עבד במח"ש 24 שנים ושימש במשך יותר מעשור כסגן ראש המחלקה, עד שפוטר על רקע משבר אמון בינו לבין ראש מח"ש קרן בר מנחם. לדבריו, הצעתו מגיעה על רקע ניגוד העניינים בין הגופים שבו נתקל במהלך עבודתו ביחידה. בהצעה הסביר סעדה כי "כל עוד מח"ש היא חלק אורגני מהפרקליטות, לא ניתן לצפות לחקירה חסרת פניות כאשר מדובר בבכירים במשטרה שעימם יש קשרי עבודה הדוקים".
הצעות חוק נוספות שעברו הן הצעת חוק למניעת העסקה בתחום החינוך והטיפול של אדם שהורשע או שמואשם בתקיפה או בהתעללות בחסר ישע, הצעת חוק לתיקון חוק ההתנתקות - ביטול סעיפי הפינוי ושינוי שם החוק, הצעת חוק החרפת העונש על תקיפה מינית על רקע לאומני ועוד.
הצעות חוק שלא אושרו הן בין היתר הצעת חוק להגבלת זמן הכהונה של ראשי ממשלה בישראל שהגיש ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי), הצעת חוק של ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) שלא לאפשר לאדם עם קלון להתמודד בבחירות, הצעת חוק מימון בחירות לעידוד נשים להתמודד לראשות מקומית של ח"כ מטי הרכבי (יש עתיד) והצעת חוק לביטול התניית חיבור לחשמל, מים וטלפון באישור תאגיד המים של חה"כ ווליד טאהא (רע"מ)