האם בקרוב נראה ישראלים משתתפים בתחרויות בינלאומיות בלי סמל המדינה וצבעי הכחול-לבן? כך לפחות החליטו מארגני אולימפיאדת מדעי המחשב לנוער, בהחלטה שמהווה את אחת הסנקציות הבינלאומיות הראשונות נגד ישראל מפתיחת המלחמה. במשרד החינוך מיהרו להבהיר הבוקר (רביעי): "זה לא יקרה".
האולימפיאדה למדעי המחשב התקיימה השנה באלכסנדריה שבמצרים. עקב המצב הביטחוני הנערים הישראלים התחרו מרחוק, ביישוב כלנית, וזכו בשלוש מדליות זהב ובמדליית ארד אחת. התוצאה: מקום שני מבין 94 מדינות, ההישג הכי טוב של ישראל מתחילת השתתפותה באולימפיאדה, בשנת 1996.
2 צפייה בגלריה
אתר האולימפיאדה הבינלאומית במדעי המחשב
אתר האולימפיאדה הבינלאומית במדעי המחשב
אתר האולימפיאדה הבינלאומית במדעי המחשב
בהודעה שהועברה עם סיום האולימפיאדה נכתב כי בשנה הבאה ישראל כבר לא תוכל להשתתף בתחרות. "אנחנו מעדכנים אתכם על החלטה משמעותית שקיבלנו בעצרת הכללית של האולימפיאדה למדעי המחשב", כתב נשיא האולימפיאדה, סאן טק טאן.
"חברי הקהילה ביקשו מאיתנו להגיב למשבר ההומניטרי בעזה שנגרם בעקבות הלחימה המתמשכת", כתב סאן. "במהלך אולימפיאדת מדעי המחשב, העצרת הכללית דנה באריכות בכמה אפשרויות. ההחלטה לא נלקחה בקלות דעת, והתוצאה הייתה להטיל סנקציות על ישראל בעקבות תפקידה במשבר. יותר משני שלישים מהמשלחות הצביעו בעד. המשמעות היא שהחל מ-2025, ישראל לא תוכל להשתתף כמשלחת באולימפיאדת מדעי המחשב, אבל ארבעה נציגים ישראלים יוכלו להשתתף - תחת דגל האולימפיאדה".
למעשה, מדובר בהחלטה דומה שקיבלו בוועד האולימפי הבינלאומי נגד רוסיה ובלארוס, בעקבות הפלישה לאוקראינה. ספורטאים רוסים ובלארוסים מעטים אמנם השתתפו במשחקים האולימפיים בפריז ובמשחקים הפראלימפיים שנערכו אחריהם - אבל תחת דגלי הוועד האולימפי הבינלאומי והוועד הפראלימפי.
בחודשים האחרונים הרשות הפלסטינית דחפה להטלת סנקציות על ישראל בכדורגל, ומחוקקים צרפתים קראו להרחקת ישראל מהמשחקים האולימפיים בפריז - ונדחו. בשבוע שעבר אישרה עצרת האו"ם הצעה לאמברגו נשק נגד ישראל ולאכיפת סנקציות עליה.
2 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל באולימפיאדה הבינלאומית במדעי המחשב
נבחרת ישראל באולימפיאדה הבינלאומית במדעי המחשב
מימין: אלון תנאי, דניאל ובר, אלעזר קורן ואיתמר ניר
(צילום: משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד)
במשרד החינוך הגיבו להחלטה של האולימפיאדה במדעי המחשב: "ישראל לא תוכל להשתתף בשנה הבאה בתחרות, אלא כבודדים ולא כמשלחת ישראלית תחת דגל ישראל? לא יקרה! נבחרת הנוער של ישראל במדעי המחשב תישא את דגל ישראל בגאווה בדרך לעוד ניצחונות והישגים בינלאומיים רבים. שום ניסיון כזה או אחר לא ישנה זאת. המשרד בוחן, בשיתוף משרד החוץ, צעדים נחרצים בנושא".
פרופ' אריה צבן, נשיא אוניברסיטת בר-אילן שמכשירה את נבחרת מדעי מחשב, אמר: "זו החלטה שערורייתית שפוגעת בנוער המוכשר שלנו. אנו משקיעים מאמצים רבים בהכשרת הנבחרת הישראלית כדי להביא אותם להישגים הטובים ביותר בעולם. אנו חווים לא מעט חרמות אקדמיים בשנה האחרונה, צר לנו שנפתחה חזית נוספת. נעשה כל שביכולתנו, בתיאום עם משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד, כדי לשנות את ההחלטה".
הנבחרת הישראלית כללה את דניאל ובר, תלמיד כיתה י"ב בתיכון בן צבי בקריית אונו, שזכה בזהב ודורג במקום הרביעי בעולם (הישראלי הראשון עם שלוש מדליות זהב באולימפיאדה למדעי המחשב); אלעזר קורן, בוגר י"ב בישיבת תקוות יעקב בזכרון יעקב שזכה בזהב (הישראלי הראשון שזכה בזהב בשתי אולימפיאדות למדעים, מתמטיקה ומדעי המחשב, באותה השנה); אלון תנאי, בוגר י"ב בתיכון דה-שליט ברחובות שזכה בזהב, ואיתמר ניר, גם הוא בוגר י"ב בתיכון דה-שליט, שזכה בארד.
באולימפיאדה לקחו חלק 370 מתחרים מ-94 מדינות ברחבי העולם. היא כללה שני ימי תחרות, כל אחד באורך של חמש שעות, והתלמידים נדרשו לפתור שלוש שאלות אלגוריתמיות, הדורשות חשיבה מחוץ לקופסה. היה עליהם לכתוב קוד, שיוביל לפתרון. הישראלים התחרו כאמור מרחוק. כל מתחרה ישב בעמדה נפרדת, הוצמדה לו השגחה, מסכי המחשב הוקלטו והמתחרים צולמו.