ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם אמש (רביעי) במשך 52 דקות בפני שני בתי הקונגרס. העיסוק המרכזי שלו, ללא ספק, היה רצועת עזה, מתקפת 7 באוקטובר והמלחמה שאליה יצאה ישראל נגד חמאס. הוא הציג את חזונו ליום שאחרי, הודה לארה"ב – ושיבח את הנשיא ביידן, וגם את הנשיא לשעבר טראמפ. את מי שהבטיחה מעשית את המועמדות לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, קמלה האריס, שלא הגיעה לנאומו, הוא כלל לא הזכיר. אז אילו מילים אמר נתניהו הכי הרבה, ואילו מילים לא טרח להדגיש?
נאום נתניהו אמש בקונגרס האמריקני
(צילום: רויטרס )

המילה שהופיעה הכי הרבה פעמים בנאום, בפער גדול, היא ישראל על הטיותיה השונות, שהופיעה 85 פעמים. המילה השנייה בתדירותה הייתה אמריקה על הטיותיה – שהוזכרה 54 פעמים, כחלק מניסיונו של נתניהו לתת מקום גדול ליחסים בין ישראל לארה"ב בקונגרס.
את המילה "ברית" – alliance – הוא הזכיר שמונה פעמים. לרוב בקשר לברית האזורית במזרח התיכון שהוא הביע תקווה שתוקם אל מול האיום האיראני. במילה "יהודי" השתמש ראש הממשלה 16 פעמים, ואת המילה "עַם", או "אנשים", הזכיר 23 פעמים.
2 צפייה בגלריה
נאום נתניהו בקונגרס
נאום נתניהו בקונגרס
נתניהו, אמש בקונגרס
(צילום: ROBERTO SCHMIDT / AFP)
ראש הממשלה הזכיר רבות את האיומים על ישראל, וגם על ארה"ב – ואף אמר ש"איראן רואה בארה"ב את האויב הכי גדול שלה – וחמינאי אף הודה שישראל היא רק כלי". את המילה איראן על הטיותיה אמר נתניהו בקונגרס 27 פעמים, יותר מחמאס – שאותו הזכיר 18 פעמים.
נתניהו דיבר רבות גם על המלחמה. את המילה "מלחמה" עצמה אמר 17 פעמים, ואת המילה עזה הזכיר יותר – 24 פעמים. את החטופים – בעודו משתמש במילה "hostages", הזכיר נתניהו 12 פעמים, אבל במילה "עסקה", שכדי להתקדם מחכה כרגע ליציאת צוות המו"מ הישראלי – הוא לא השתמש כלל. ראש הממשלה כן הזכיר את המאמצים להחזרת החטופים, כשדיבר על "מאמצים אינטנסיביים" להבטיח את שחרורם.
את הצפון והלחימה מול חיזבאללה, שהביאה להפיכתם של כ-80 אלף תושבים לגולים בארצם, הזכיר נתניהו זמן קצר מאוד בנאום. הוא אמר את המילה "צפון" פעם אחת, ואת חיזבאללה הזכיר שלוש פעמים – בעיקר בהקשר של האיומים על ישראל והיות ארגון הטרור חלק מהציר האיראני.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראש הממשלה בנאום בקונגרס
בנימין נתניהו ראש הממשלה בנאום בקונגרס
(צילום: EPA/WILL OLIVER)
במה שנראה כמו ניסיון להקפיד על איזון, את שמו של ביידן הזכיר נתניהו ארבע פעמים – בדיוק כפי שעשה במקרה של הנשיא לשעבר טראמפ. אבל את האריס, שאמורה הייתה להיות בדיון מתוקף תפקידה כנשיאת הסנאט (אחד מתפקידי סגן הנשיא) אך לא הגיעה בטענה לאילוצי לו"ז, הוא לא הזכיר כאמור פעם אחת אפילו. יצוין כי נתניהו צפוי להיפגש עמה בהמשך היום.