איפה מפקד כוח קודס? את השאלה הזו שואלים כבר שבועיים, אבל תשובה ברורה עדיין אין. לאחר שמועות שטענו כי איסמעיל קאאני חוסל בהפצצה בביירות, ואחרי שביום חמישי נטען כי הוא "נחקר על רקע חשד לקשר עם ישראל ולקה בליבו" - באיראן טוענים כי מדובר ב"פייק ניוז".
ברשת הלבנונית "אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה, נטען שלשום (שישי) כי מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, יעניק ביום שני לקאאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה - אות כבוד. אות דומה הוענק בשבוע האחרון למפקד חיל האוויר והחלל באיראן, בעקבות מתקפת הטילים הבליסטיים על ישראל.
2 צפייה בגלריה
איסמעיל קאאני
איסמעיל קאאני
איסמעיל קאאני וההפצצה בביירות. לא נראה כבר שבועיים
(צילום: Amr Abdallah Dalsh / REUTERS, AP)
יו"ר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קאליבאף אמר לאל-מיאדין כי הדיווחים על קאאני הם "חדשות כוזבות. הוא בסדר וממשיך לבצע את משימותיו".
קאאני לא נראה בציבור כבר שבועיים, והיעלמותו המסתורית הציפה גל שמועות. ביום חמישי נטען ב"סקיי ניוז" בערבית מפי מקורות איראניים כי הוא "נחקר על החדירה המודיעינית ולקה בהתקף לב. הוא הועבר לבית החולים במהלך חקירותיו. ראש משרדו של קאאני חשוד בקשר עם ישראל".
לפני כשבוע, שני גורמי ביטחון בכירים באיראן אמרו כי קאאני נעלם אחרי המתקפה העוצמתית ברובע הדאחייה של ביירות, שכוונה נגד בכיר חיזבאללה האשם ספי א-דין - יורשו המיועד של חסן נסראללה. הקשר עם ספי א-דין נותק מאז אותה תקיפה, ואף שבצה"ל טרם אישרו שהוא חוסל - ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר זאת בהודעה מטעמו.
2 צפייה בגלריה
איסמעיל קאאני, מפקד כוח קודס של איראן, בתיעוד בטהרן במשרד של חיזבאללה
איסמעיל קאאני, מפקד כוח קודס של איראן, בתיעוד בטהרן במשרד של חיזבאללה
התיעוד האחרון של קאאני (מימין), מלפני שבועיים
גורם ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס אמר כי קאאני שהה בדאחייה במהלך אותה תקיפה, ומאז כאמור לא נשמע ממנו דבר. עם זאת, הגורם טען כי קאאני לא השתתף במפגש עם ספי א-דין. למעשה, קאאני נראה בפעם האחרונה בפומבי ביום ראשון לפני שבועיים, אז ביקר במשרדי חיזבאללה בטהרן - שם צולם לצד אחיו של האשם ספי א-דין, עבדאללה.
בתחילת השבוע שעבר דווח גם ב"ניו יורק טיימס" על ההיעלמות של קאאני - מי שהחליף את קאסם סולימאני אחרי שזה חוסל ב-2020 על ידי ארה"ב - ונטען שמטרת נסיעתו לביירות הייתה סיוע לבכירי חיזבאללה להתאושש מגל התקיפות בלבנון. עם העיתון האמריקני שוחח אחד מאנשי משמרות המהפכה שמוצב בביירות, והוא אמר כי השתיקה של הגורמים הרשמיים באיראן סביב קאאני גורמת לפאניקה בקרב אנשי משמרות המהפכה הזוטרים.
לפי אותו דיווח, מ-7 באוקטובר ביקר קאאני כמה פעמים בציר של עיראק-סוריה-לבנון. במהלך ביקוריו הוא נפגש גם עם נסראללה ופואד שוכר, ששניהם חוסלו בביירות. מה שהגביר לפי המקורות את החשד נגדו אפילו יותר, היא העובדה כי היה אמור להשתתף בפגישה של בכירי חיזבאללה שישראל תקפה בדאחייה. אותם גורמים טענו כי קאאני הודיע לנוכחים כי יצטרף לפגישה יחד עם ראש המשרד שלו, המכונה איחסאן, אך לאחר מכן התנצל שאינו יכול להגיע. נטען כי ישראל למעשה תקפה את הפגישה שממנה הבריז.
פורסם לראשונה: 22:15, 12.10.24