5 צפייה בגלריה
חיסון קורונה סגר
חיסון קורונה סגר
חיסוני הקורונה כבר כאן - אבל ישראל בדרך להגבלות?
(צילום: מוטי קמחי, איתן אלחדז TPS)
החדשות הרעות בצל החדשות הטובות: דווקא בזמן שישראל מתחילה להתחסן נגד נגיף הקורונה, הזינוק המדאיג בתחלואה צפוי להחזיר, כנראה כבר ביום שלישי הקרוב, שורה של הגבלות על המשק ועל מערכת החינוך. על-פי נתוני משרד הבריאות, ממוצע הנדבקים השבועי עדיין עומד מתחת ל-2,500 - מספר היעד שעלול להוביל להטלת הגבלות במסגרת תוכנית "ריסון מהודק" של משרד הבריאות.
במקביל, אמש (ה') עודכנה מפת היישובים בהתאם לתוכנית הרמזור - שמצביעה על היישובים הכתומים והאדומים שבהם לא יחזרו התלמידים בכיתות ה' ומעלה ללימודים בכיתות ביום א' הקרוב.
5 צפייה בגלריה
רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו
יתחסן בשבת - וידון בהגבלות בראשון. נתניהו
(צילום: איתי בן און, לע"מ)
על כן, קבינט הקורונה יתכנס ביום ראשון כדי לדון בהחזרת חלק מההגבלות על המשק. לפי ההערכות, נציגי המשרד ימליצו לאשר את הפעלת התוכנית ברגע שישראל תגיע לממוצע שבועי של יותר מ-2,500 נדבקים בשבוע, או למקדם הדבקה של 1.32 (כלומר - אדם אחד מדביק 1.32 אנשים).
במשרד הבריאות העריכו שביום שלישי הקרוב תגיע ישראל לממוצע נדבקים של 2,500 בשבוע - ואז יופעלו ההגבלות: סגירת המסחר, הקניונים, השווקים וחנויות הרחוב; סגירת בתי הספר בערים האדומות והכתומות (למעט גני ילדים), צמצום התחבורה הציבורית ל-50% וסגירת עסקים עם קבלת קהל. משרד הבריאות ימליץ להשאיר פתוח עסקים שעובדים במתכונת אחד על אחד – למשל, ספרים ומכוני קוסמטיקה. בתרחיש זה, חנויות הרחוב צפויות להיסגר שוב.
5 צפייה בגלריה
ארוחת ערב בבית הנשיא נשיא המדינה מנהיגי העולם בני גנץ ו ישראל כץ
ארוחת ערב בבית הנשיא נשיא המדינה מנהיגי העולם בני גנץ ו ישראל כץ
קרב עיקש צפוי בקבינט. כץ עם גנץ
(צילום: עמית שאבי)

ד"ר אלרעי-פרייס מזהירה, שלשום
(צילום: גיל יוחנן, שחר גולדשטיין)

ואולם, למשרד הבריאות צפויה התנגדות בקבינט מצד שר האוצר ישראל כץ ושרי גוש כחול לבן - שמתכננים קרב עיקש בקבינט. "לא ייתכן שהממשלה מאשרת באופן אוטומטי את סגירת המסחר בישראל, גורמת אבטלה למאות אלפי אנשים וקריסה של עשרות אלפי עסקים", אמר שר המדע יזהר שי. "עם כל הכבוד למספרים, הקבינט והממשלה חייבים לדון בנושא המגבלות לאור הנסיבות המשתנות ובראשם החיסונים".
גם שר הביטחון בני גנץ דרש לדון בהחלטות הקבינט שלא מיושמות, כמו הגדלת הקנסות שמעוכבות על-ידי נתניהו יותר מחודש. מבקריו טוענים כי זה נובע מחשש מהחרדים.
"היקף החיסונים וההשפעה הצפויה שלהם על רמות התחלואה הוא נתון קריטי לקבלת החלטות שישפיעו על כלכלת ישראל ופרנסתם של מיליונים", אמר אתמול גנץ. "נבקש לקבל את כלל המידע הרלוונטי טרם כינוס הקבינט, ורק לאחר מכן נגבש את עמדתנו בנוגע להגבלות הנדרשות". הוא וכץ קיימו התייעצות שבסופה סיכמו לגבש עמדה בהתאם לנתוני התחלואה, התמותה וגם בכפוף להצגת תוכנית החיסונים וההשפעה הצפויה שלה".
5 צפייה בגלריה
פשיטה על בתי כנסת בבני ברק הפרת הנחיות
פשיטה על בתי כנסת בבני ברק הפרת הנחיות
"העלייה בתחלואה בציבורי החרדי תופסת תאוצה". בני ברק, נובמבר
(צילום: חדשות בני ברק)
מבצע החיסונים, נזכיר, צפוי להיפתח מחר, במוצאי שבת. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין יגיעו לבית החולים שיבא בתל השומר ויהיו לאזרחים הישראלים הראשונים שיתחסנו. יממה למחרת יתחסן נשיא המדינה ראובן ריבלין בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. לפי סדר העדיפויות שנקבע אתמול, תחילה יחוסנו הצוותים הרפואיים - ואחריהם אוכלוסיות בסיכון.

מ"ריסון מהודק" לסגר שלישי?

למרות דרישת שרי כחול לבן לשקול את החרפת ההגבלות בצל המציאות המשתנה בעקבות תחילת מבצע החיסונים, במשרד הבריאות מזהירים שאסור להיכנס לשאננות. "ייקח בין חמישה שבועות לחודשיים-שלושה עד שנתחיל לראות את ההשפעה של החיסונים", הם מעריכים. "זאת מכיוון שיש פער של שלושה שבועות בין החיסון הראשון לשני, ויש להמתין עוד שבוע לאחר החיסון השני כדי שתהיה לו השפעה מקסימלית".
במשרד הבריאות מקווים שהריסון המהודק שמיועד לשלושה שבועות, יחד עם השפעת החיסונים, יוכלו למנוע סגר כללי. ואולם, שרים בקבינט משוכנעים שהריסון המהודק לא באמת יעזור מספיק וחוששים שתוך כמה שבועות ישראל תיאלץ, בפעם השלישית, להיכנס לסגר כללי.
בתוך כך, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, הזהירה אמש כי "העלייה בתחלואה בציבור החרדי תופסת תאוצה". בתדרוך לכלי תקשורת במגזר החרדי ציינה ד"ר אלרעי-פרייס כי 12.8% מהמאומתים כעת הם מהמגזר החרדי - וכי 6.7% מהבדיקות שעוברים חרדים חוזרת חיוביות, פי שניים מהממוצע הארצי. אצל החרדים יש 2.5 מאומתים ליום בממוצע שבועי לכל עשרת אלפים תושבים. היא קראה לתקשורת החרדית להציג לציבור את הנתונים, ולהירתם למאמץ ההסברה.
היא הבהירה כי כל השכונות בירושלים מוגדרות "אדומות", וציינה כי בשבוע האחרון שיעור הנבדקים במגזר החרדי היה הנמוך ביותר, בעוד ששיעור הבדיקות החיוביות היה השני בגודלו - אחרי המגזר הערבי.
נתונים שהעלה אתמול פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן הציגו מגמה דומה: "החרדים מובילים בקצב העלייה - 127% השבוע, הכפלה כל שישה ימים", הוא כתב בטוויטר שלו. הוא הוסיף כי כמות המתאשפזים עולה בכלל המגזרים וכי הנגיף מתפשט. לדבריו, פעולות דיפרנציאליות כבר לא יספיקו.
בינתיים, מנתוני משרד הבריאות על שיעור התחלואה הכללי עולה כי 2,288 ישראלים אובחנו מאז אתמול בחצות כחולי קורונה. בסך הכול פוענחו כ-64 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 3.6%. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 709 חולי קורונה, 413 מהם במצב קשה. 3,050 חולי קורונה נפטרו מאז פרוץ המגפה, 12 מהם ביממה החולפת.

הסגרים הדיפרנציאליים נכשלו

תחלואה גבוהה נרשמה בימים האחרונים גם בכמה יישובים ערביים, חלקם כאלה שכבר הוכנסו לסגר. במשרד הבריאות חיברו מסמך לשרי הוועדה להכרזה על אזורים מוגבלים, ובו נכתב כי ב-14 יישובים ערביים שהוכנסו לסגר לא חל שינוי במספרי הנדבקים, והמצב אף הוחמר באחדים מהם. מנגד, בשישה יישובים הוכיח הסגר הדיפרנציאלי את יעילותו.
לפי המסמך, בנצרת, שנכנסה לסגר ב-21 בנובמבר ויצאה ממנו ב-4 בדצמבר, עמד מספר הנדבקים השבועי ביום כניסתה לסגר על 263, בעוד שביום סיום הסגר עמד מספר הנדבקים השבועי על 322. כעבור חמישה ימים נרשמה ירידה קלה במספר הנדבקים השבועי - שעמד על 291.
דוגמה נוספת שהציגו במשרד מגיעה מהעיר קלנסווה במשולש, שם היו ביום ההכרזה על הסגר 54 נדבקים שבועיים. ביום סיום הסגר היו שם 24 נדבקים בשבוע, אולם חמישה ימים לאחר סיום הסגר - זינק המספר ל-62 נדבקים בשבוע עם שיעור בדיקות חיוביות של 11%, בניגוד ל-5% חמישה ימים לפני כן.
באיכסאל שבצפון, יישוב בן כ-15 אלף תושבים, עמד מספר הנדבקים בשבוע ביום כניסתה לסגר על 15, ובמועד סיום הסגר על 24, עם 5.8% מהבדיקות שהיו חיוביות. כעבור חמישה ימים זינק מספר הנדבקים השבועי ל-62, עם שיעור בדיקות חיוביות שעמד על 11%.
פורסם לראשונה: 23:01, 17.12.20