הפוליטיקאי הרוסי לאוניד גוזמן, שמזוהה עם האופוזיציה למשטרו של הנשיא ולדימיר פוטין, נעצר היום (שני) על ידי המשטרה במוסקבה. לפי עורך דינו המעצר התבצע בכניסה לאחת מתחנות הרכבת התחתית בעיר הבירה, על רקע תיק פלילי שנפתח נגד גוזמן כיוון שלא הודיע בזמן לרשויות שהוא ואשתו קיבלו אזרחות ישראלית.
2 צפייה בגלריה
ליאוניגד גוזמן נעצר כיוון שלא דיווח על אזרחות ישראלית
ליאוניגד גוזמן נעצר כיוון שלא דיווח על אזרחות ישראלית
ליאוניד גוזמן. "מחאה שבעבר לא עלתה דבר כיום יכולה לעלות בחירות שלכם", הזהיר
העובדה שגוזמן כבר דיווח על האזרחות הישראלית שלו ושל אשתו לרשויות לפני שנים אחדות מחזקת את החשד שלמעצר יש קשר לדיכוי של פעילי אופוזיציה ברוסיה בצל המלחמה באוקראינה, או למשבר המתפתח בין ירושלים למוסקבה שממוקד באיום לסגירת משרדי הסוכנות היהודית ברוסיה.
עורך דינו של גוזמן דיווח על מעצרו לסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. לדבריו, סיבת מעצרו של הפוליטיקאי אינה ידועה אך גורמים במערכת אכיפת החוק הרוסית טענו בפניו שגוזמן נכלל ברשימת המבוקשים הפדרלית. עורך הדין טען כי לא הייתה עילה למעצר שכן לא הוגש כתב אישום נגדו.
כבר בשבוע עבר דווח ברוסיה כי נגד גוזמן, בן 72, נפתח תיק פלילי בגין אי הודעה על אזרחות כפולה. איש האופוזיציה הסביר לפני מספר שנים כי הוא ורעייתו קיבלו אזרחות ישראלית והודיעו לרשויות על קבלת אזרחותם החדשה כשנה לאחר מכן.
גוזמן הסביר כי לא ידע שעל פי החוק הרוסי הוא מחויב להודיע על קבלת אזרחות זרה תוך 60 יום. הוא נלקח אז לחקירה אך לאחריה שוחרר. עוד טען גוזמן כי הוא ורעייתו כלל לא התכוונו לנסוע לישראל.
2 צפייה בגלריה
לאוניד גוזמן פוליטיקאי רוסיה שנעצר לכאורה בגלל שלא דיווח על אזרחות ישראלית ארכיון מוסקבה 2008
לאוניד גוזמן פוליטיקאי רוסיה שנעצר לכאורה בגלל שלא דיווח על אזרחות ישראלית ארכיון מוסקבה 2008
גוזמן בכינוס פוליטי ב-2008. "לא ידעתי על שחובה לדווח על אזרחות כפולה"
(צילום: רויטרס )
גוזמן הוא פוליטיקאי מוכר ברוסיה והיה המנהיג האחרון של מפלגת "איחוד כוחות הימין", שבה היו חברים פעילי אופוזיציה מוכרים אחרים בהם אנטולי צ'ובאיס שעזב את רוסיה ובוריס נמצוב, שנורה למוות ב-2015 סמוך לקרמלין במוסקבה.
הפעיל החברתי אלכס טנצר אמר כי זו הפעם הראשונה אחרי הרבה שנים שבה נראה כי השלטונות הרוסיים "רודפים" אנשים עם אזרחות כפולה. "רוסיה שוברת את כל הכלים. זו אזהרה לכל אלפי הישראלים שנמצאים ברוסיה. מתחיל להיות מסוכן. ישראלים צריכים לחזור לישראל", הוסיף, כשברקע כאמור האיום הרוסי לסגור את משרדי הסוכנות היהודית – איום שבישראל מזהירים כי אם ימומש יפגע ביחסים בין ירושלים למוסקבה, ויביא אולי לצעדי גומלין.
לדברי טנצר, גוזמן קיבל את האזרחות הישראלית ב-2019, כך שלא ברור מדוע הרוסים עצרו אותו רק עכשיו – כאשר ידעו כבר שנים שהוא אזרח ישראלי.
בהודעה שפרסם בחשבון הטלגרם שלו הזהיר גוזמן פעילי אופוזיציה אחרים מהדיכוי הנרחב של משטר פטין: "עבור אלו מכם שרוצים ויכולים להפגין, היו זהירים. זכרו שמה שאתמול היה כמעט חופשי, קנס קטן, היום יכול לעלות לכם בחירותכם. רק אם אתם מבינים מה אתם הולכים לשלם המשיכו הלאה, ושאלוהים יעזור לכם. כל השאר – אל תוותרו".