1 צפייה בגלריה
נחמן שי אילת שקד
נחמן שי אילת שקד
נחמן שי ואיילת שקד
עימות בתוך הממשלה על רקע מתווה הפליטים של איילת שקד: לאחר ששר התפוצות נחמן שי ממפלגת העבודה אמר כי "סוף סוף ביטלו את הקנס המיותר של 10,000 שקלים", וכינה זאת "חוכמה שלאחר מעשה" - תקפה אותו שרת הפנים שקד וכתבה כי הוא "מוציא את דיבתה של ישראל".
"אני מציעה ששר התפוצות יתמקד במשימה הלאומית העומדת לפתחנו לקליטת עשרות אלפי עולים, ולא בהוצאת דיבתה של ישראל וערעור מדיניות ההגירה שלה", צייצה הבוקר (רביעי) השרה שקד. "ישראל תקלוט אזרחים מאוקראינה ורוסיה בהיקפים נרחבים מאד גם ביחס לעולם, ואני מצפה מהשרים להיות גאים במדינה שלהם ולא לצייץ בחוסר אחריות".
שקד: "ישראל איננה יכולה להמשיך לקלוט אזרחים אוקראינים כמעט ללא הגבלה"
(צילום: לע''מ )

אתמול כתב בטוויטר השר שי, שטס לגבול אוקראינה-פולין כדי לסייע לפליטים: "סוף סוף ביטלו את הקנס המיותר הזה, 10,000 שקל לאדם. הרבה דמעות. 'חוכמה' שלאחר מעשה. עכשיו גם תכינו תיק קליטה ותנו לפליטים להגיע כפי שצריכה לעשות מדינת העם היהודי, העם שנדד כפליט ממדינה למדינה בהיסטוריה הארוכה שלו". השר שי תקף לפני כן פעם אחר פעם את מדיניות הממשלה בנושא, וקרא להקל על כניסת הפליטים מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה.
הבוקר שלח השר שי מכתב למזכיר הממשלה שלום שלמה וביקש להעלות את נושא מדיניות קליטת הפליטים של ישראל בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון: "אני צופה ברגעים אלו בזרם הפליטים היוצאים מאוקראינה, זוהי טרגדיה אנושית בממדים בלתי נתפסים. מאות אלפי משפחות שנמלטו. מדובר כאן במשבר הומניטרי שעוד ידובר רבות. על ישראל לעמוד בצד הנכון של ההיסטוריה, ולתת לפליטים הללו מקלט. עם שההיסטוריה שלו רצופה בשנים ארוכות של פליטות אינו רשאי לעצום עין נוכח הפליטים והפליטות החדשים האלה. המשימה שלנו היא לסייע בהצלת פליטי המלחמה ולפתוח בפניהם את השערים, לא להציב מגבלות בדרכם".
שקד כינסה אתמול מסיבת עיתונאים שבה הציגה את המדיניות החדשה של כניסת אזרחים אוקראינים לישראל בזמן המלחמה במדינה, אחרי הביקורת שהטיחו בה חבריה לממשלה. שקד אמרה כי לצד כ-20 אלף אוקראינים שכבר שהו בישראל, ישראל תתיר לכ-5,000 נוספים להיכנס לשטחה.
השרה תמנו שטה: "יש תקלות, אבל גם נכונות לפתור אותן"
(צלמים: אורי דווידוביץ, משי בן עמי, סטס קפולו)

מפרוץ המלחמה באוקראינה ועד אתמול הגיעו לארץ 3,456 אזרחים אוקראינים שאינם יהודים, ומתוכם סורבה כניסתם של 151. לכן, פחות מ-2,000 אוקראינים נוספים יורשו לשהות בישראל בזמן המלחמה. כשתיחצה מגבלת ה-5,000, על כל אזרח אוקראיני שייצא מישראל יוכל להיכנס אחד אחר - בתנאי שימלא את הטופס המקוון מראש. מי שלא יקבל אישור כניסה, יגורש.
שקד, שהציגה אתמול את המדיניות החדשה יחד עם חברת הכנסת יוליה מלינובסקי ומנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה תומר מוסקוביץ, אמרה כי מעתה אוקראינים שירצו להגיע לארץ יגישו בקשה מקוונת באתר משרד החוץ - וככל שלא התמלאה מכסת האירוח, בהיעדר מניעה אחרת, הם יוכלו להגיע לישראל באופן זמני. המתווה ייכנס לתוקף בחצות הלילה שבין שבת לראשון. שקד הדגישה כי ישראל מתמודדת עם אתגר ייחודי, שכן עשרות אלפי יהודים צפויים לעלות לארץ מאוקראינה ומרוסיה בעקבות המלחמה.
אולפן ynet: יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית על התייחסות שקד לפליטים
(צילום: שמוליק דודפור)

בתוך כך, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי הוא יבחן את האמירה של השרה שקד מלפני שלושה ימים, שלפיה 90% מהאוקראינים שנכנסו לישראל לא זכאים לחוק השבות.
"אתמול הייתי בוורשה ביחד עם אנשי ארגון נתיב שעושים פה עבודה מדהימה, וביחד עם הסוכנות היהודית, והם בודקים את הזכאות", אמר חגואל. "אני יודע ש-90% מהאנשים שמגיעים לוורשה זכאים לחוק השבות, וזה אחרי בדיקות שראיתי במו עיניי. בסוף יש פה רשויות שעובדות במשך עשרות בשנים, שבודקות את הזכאות של אותם מבקשים לעלות לישראל. מי שזכאי - אנחנו עוזרים לו לעלות בכל הכוח".
"אני לא שמעתי אות שקד אומרת את המשפט הזה, ואני אגיע ארצה ואבדוק את האמירה הזאת", המשיך חגואל. "הסוכנות היהודית מאז קום המדינה העלתה יותר משלושה מיליון יהודים לישראל, ואנחנו ממשיכים בעשייה הזאת גם בשעות משבר וגם בשעות שלום. זו העבודה שלנו, זה מה שאנחנו עושים וזה מה שנמשיך לעשות. צוותים מדהימים של הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית עושים ימים ולילות בשבועיים האחרונים למען הפליטים האלה".