בהופעה פומבית ראשונה של מפכ"ל המשטרה, יממה לאחר הצעד חסר התקדים של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שזימן אותו לשימוע לפני הפיטורים, אמר המפכ"ל קובי שבתאי: "אמשיך לעמוד כחומה בצורה בכל הניסיונות להכניס שיקולים פוליטיים למשטרת ישראל". בזמן דבריו: בג"ץ הורה למדינה להשיב עד השעה 18:00 לעתירה נגד זימונו של המפכ"ל שבתאי לשימוע על ידי בן גביר. ynet העביר בשידור ישיר את דבריו של המפכ"ל בכנס לשכת עורכי הדין באילת.
המפכ"ל אחרי שזומן לשימוע: "אמשיך לעמוד כחומה בצורה מול הניסיונות להכניס שיקולים פוליטיים למשטרה"
(צילום: לשכת עורכי הדין)

1 צפייה בגלריה
עו"ד גלי בהרב מיארה , קובי שבתאי, בן גביר
עו"ד גלי בהרב מיארה , קובי שבתאי, בן גביר
בן גביר זימן את המפכ"ל לשימוע - היועמ"שית הודיעה שהצעד אינו חוקי
(צילום: לשכת עורכי הדין , יאיר שגיא, AFP_157754_01_08261890)
בפתח דבריו פירט שבתאי על גבורתם של אנשי המשטרה ב-7 באוקטובר: "במלחמה הזאת איבדה משטרת ישראל 62 גיבורים וגיבורות, אשר עמדו כחיץ בין המרצחים לאזרחים. השוטרים יצאו לקרב עקוב מדם כאשר בליבם פועמת תחושת השליחות ומסירות הלב".
ברמיזה לשר בן גביר, אמר שבתאי: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות חפה ונקייה מכל סממן פוליטי. משטרת ישראל אינה פוליטית. לא הייתה, ואני מתחייב בפניכם כאן היום שאמשיך לעמוד כחומה בצורה בכל הניסיונות להכניס שיקולים כאלו למשטרת ישראל. וזאת מתוך אמונה שלמה שאם נִתפֵס אחרת- אבדה זכות קיומנו".
הוא הדגיש: "אני עומד על בימה זו ומצהיר בקול ברור - משטרת ישראל חייבת להישאר אוטונומית, עצמאית, נטולת פניות ומנותקת מכל גחמה פוליטית, כזו או אחרת. עצמאות זו היא אבן יסוד הנדרשת משומרי הסף האמונים על שלטון החוק במדינה דמוקרטית".
המפכ"ל התייחס גם למקרים של אלימות שוטרים בהפגנות, בין היתר של משפחות חטופים: "המדיניות שמועברת כל העת לכלל המפקדים והשוטרים היא אחת – לחבק את משפחות החטופים, לאפשר את זכות המחאה באשר היא. עם זאת, עלינו לזכור תמיד כי תפקידנו הוא לשמור על הסדר הציבורי בגבולות החוק. לצד הבנת כאבם של המוחים והרצון להכילו, לא נאפשר פגיעה בשוטרים, במוחים, בסמלי שלטון וונדליזם באשר הוא".
הוא סיכם בנימה אישית: "אני ער לציפייה שאתייחס לאירועי היממה האחרונה. אך כלובש מדים, אשמור על ממלכתיות ואגיב על הדברים בבוא העת. מרבית חיי הבוגרים אני לוחם ומפקד למען מדינת ישראל, למען עתיד ילדינו. לאורך כל השנים הללו, ובכל התפקידים אותם מילאתי, הקפדתי להיות נאמן לערכים עליהם גדלתי ולערכיה של מדינת ישראל. אמשיך להילחם על ערכיי, על טובת הארגון וטובתם של אזרחי המדינה, לבטח בימים מורכבים אלו".
הבוקר הודיעה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כי זימונו של המפכ"ל לשימוע "אינו חוקי, ואין לקיימו". במכתב ששלחה לבן גביר כתבה כי "החשש הוא כי שיקולים זרים הנחו אותך בפעולתך". על ההערכה לפיה היועמ"שית תמנע את פיטורי המפכ"ל קובי שבתאי פורסם לראשונה ב-ynet.
בהרב-מיארה בכנס לשכת עורכי הדין, אתמול
(צילום: לשכת עורכי הדין )

"השימוע עליו הודעת למפכ"ל המשטרה אינו כדין ואין לקיימו", כתבה היועמ"שית לשר בן גביר, ופירטה במכתב את הסיבות לכך. לדבריה, המפכ"ל פנה אליה "ודיווח לי כי אתה שב וחורג מסמכותך כלפי המשטרה. סמוך לאחר מכן הודעת למפכ"ל כי אתה מזמנו לשימוע".
היא ציינה כי "סמיכות הזמנים מעוררת חשש כבד כי במסווה של טענות עקרוניות כביכול נגד המפכ"ל אתה מבקש למעשה 'להענישו' על כך שביקש למנוע ממך להתערב באופן פסול בעבודת המשטרה, וכל זאת שעה שאתה פועל לכאורה בניגוד להחלט המפורשת של בג"ץ. כן מתעורר חשש כבד שאתה מבקש להעביר מסר לכל שרשרת הפיקוד במשטרה, למען יראו וייראו".
לדברי בן גביר, השימוע יתקיים מחר לפני המלצה שלו לממשלה להקדים את סיום כהונת המפכ"ל, שאמורה להסתיים ב-17 ביולי - בעוד פחות מחודשיים. הודעת בן גביר הגיעה אחרי ששבתאי פנה שלשום ליועמ"שית, ועדכן על כך שהשר פנה ישירות למפקד מג"ב בריק יצחק בעניין האלימות המשטרתית במירון - בניגוד להחלטות בג"ץ.