מאות משפחות שכולות פנו במכתב לשר הביטחון יואב גלנט בבקשה לאפשר לבני משפחות שכולות שאיבדו את יקיריהם ב-7 באוקטובר לנאום במקום פוליטקאים מהממשלה ומהכנסת, המשובצים לטקסים ביום הזיכרון, וכי זהות הנואמים תיקבע על ידי ארגון "יד לבנים".
4 צפייה בגלריה
בתי עלמין צבאיים
בתי עלמין צבאיים
בית עלמין צבאי
(צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)
בכל שנה משבצת מזכירות הממשלה את נציגי הממשלה והכנסת בנאומים בטקסי יום הזיכרון בבתי העלמין ובטקסי הזיכרון לחללי פעולות האיבה, שמגיעים לנאום ולהניח זר. למשפחות אין על פי כללי הטקס במה לנאומים של נציגי המשפחות. השנה מבקשות כאמור המשפחות להימנע מהפיכתם של בתי הקברות הצבאיים לזירות עימות עם נאומים של נציגי ציבור, על רקע מחלוקות פוליטיות.
"בחצי שנה האחרונה לא ראיתי את המנהיגות בארץ", אמרה אילנה קמינקא, שאיבדה את בנה סגן ינאי קמינקא (20) בקרב על הבסיס בזיקים. "הם לא היו איתי לפני האבל ולא איתי כעת. לא הגיע אליי שום נציג ממשלה. נציגי הצבא כל הזמן כאן איתנו - החל במפקדים הישירים, מערך הנפגעים ואלוף הפיקוד. אבל המערכת הממשלתית: אפס. אני חשה שהמנהיגות כיום פועלת נגד האינטרסים שלי ושל המשפחה שלי כאזרחים ישראלים, ונגד הערכים שלי כאדם".
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בארה"ב
שר הביטחון יואב גלנט בארה"ב
"יש לך את האחריות והאפשרות למנוע את זה". גלנט
(צילום: EPA/MICHAEL REYNOLDSP)
4 צפייה בגלריה
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
אייל אשל: "נוכחות חלק מחברי הממשלה עלולה לפגוע במשפחות"
(צילום: דנה קופל)
קמינקא הוסיפה כי "ביום כל כך כואב אני זקוקה לחמלה, לתמיכה ולחיבוק. ואת זה אני לא יכולה לקבל מאנשים שאני לא בוטחת בהם. אני לא מרגישה שאני מקבלת תמיכה מההנהגה. זה יום שבו אני מרגישה שאני צריכה להיות לצד האנשים שהיו שם ותמכו בי. והם לא אלה. ינאי נהרג כי הוא לקח אחריות על הסיטואציה. הבסיס הותקף והטירונים היו בעמדות והוא והסגל רצו והחליפו את הטירונים ושמרו עליהם. מצאנו בכתבים שלו שהערך הפיקודי הכי חשוב זה אהבת החיילים. הוא חי את זה. זה ערך מנהיגותי מאוד מאוד חשוב. ינאי הבין שמנהיגות זה לא נאומים, ולא לשים את עצמך בפרונט - אלא להיות עם האדם שכואב לו וקשה לו, ולהיות לצידו".
"חשוב להדגיש כי המשפחות לא מתנגדות להגעתם של נציגי הציבור לחלוק כבוד ולהניח זר. המשפחות רק מבקשות שבמקום הנאומים של הפוליטיקאים ישאו דברים המשפחות השכולות", אמרה לירון חכמון, אחותו של רוני מזרחי שנהרג בלבנון ב-1982. בשנה שעברה חכמון הביעה התנגדות להגעתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבית העלמין בבאר שבע. אותו יום הסתיים בעימותים וקללות בזמן נאומו של השר.
אייל אשל, אביה של סמל רוני אשל ז"ל (19), אמר כי "יש חברי כנסת ראויים. בסוף, ההנהגה שלנו, יחד עם המערכת הצבאית, כשלה. ואולי השנה שייתנו את הבמה למשפחות, שיעמדו על הבמה ויספרו על יקיריהן במקום שחבר כנסת או שר ינאמו ונשמע ש'המדינה אתכם' ו'משתתפים בצערכם'. הנוכחות של חלק מחברי הממשלה עלולה לפגוע במשפחות. אני חושב שהם לא ראויים. איפה הם היו עד הרגע הזה? אני באמת תוהה. למה הם לא נתנו מזמנם עבור אותן משפחות עד עכשיו? אנחנו מדינה שסועה. והמבוגר האחראי חייב לקום ולומר 'רבותיי, עד כאן'. אולי הגיע הרגע לכבד את זכרם של אלה שלא פה".
4 צפייה בגלריה
סרן במיל׳ שגיא גולן ז״ל נפל בעת קרב ב קיבוץ בארי
סרן במיל׳ שגיא גולן ז״ל נפל בעת קרב ב קיבוץ בארי
"לא קיבלנו תמיכה מהקואליציה". רס"ן שגיא גולן ז"ל
גלעד, אבא של רס"ן שגיא גולן (30) שנפל בקרב על בארי שבוע לפני שהיה אמור להתחתן עם בן זוגו עומר, אמר כי "אני לא רוצה שמישהו מהדרג המדיני או הפוליטי בכלל יתקרב. קיבלנו בשבעה ובשלושים הרבה תמיכה מלא מעט חברי כנסת. קיבלנו חיבוק גדול. מהקואליציה לא קיבלנו תמיכה. לא היה נציג שבא ואמר מילה. שום דבר. חברי כנסת היו. קואליציה? שום דבר".
לדבריו, "ברגע האמת הם לא היו שם. ברגע האמת הם לא מנעו זאת. וגם בניחום הכי בסיסי - הם לא היו שם. הם רוצים לבוא לטקס עם הרבה אנשים כדי לגרוף קולות? לא מעניין אותי. שייתנו לי את הטקס שלי להתייחד איתו כמו שעשיתי עד עכשיו". גלעד הזהיר שאין טעם שיגיעו: "איך זה ייראה שאתה דוחף את עצמך למקום שבו לא רוצים אותך - להורים, אחים ובני זוג שכולים שכל חייהם השתנו? מה הם רוצים להשיג בזה?".
"אנו מבקשים לשמור על טקס יום הזיכרון השנה נקי מפוליטיקה ומפילוג. דווקא בימים אלו חייבים לעשות הכל כדי למנוע את חזרתן של תמונות העבר, שבהן נציגי ממשלה מגורשים מהטקסים ומשפחות שכולות נמנעות מלהגיע ולקחת חלק. תנו לנו את השקט והכבוד המגיע לנו ביום הזה. תנו לנו להתייחד עם יקירינו בלי לחשוש שבית העלמין יהפוך לזירת התנגחות פוליטית", נמסר במכתב לגלנט. "יש לך את האחריות והאפשרות למנוע את זה. אנו מקווים שקריאתנו תיענה".