כתבי אישום נגד הפורעים בלוד ויפו לא כוללים מניע גזעני. דרור ואריאל שהותקפו לאולפן ynet
(צילום: טל שמעוני, ירון ברנר)

מאות שוטרים נכנסו בצהריים (שלישי) ליפו במסגרת מבצע "חוק וסדר" למעצרם של חשודים במעורבות בהתפרעויות בעיר. מוקדם יותר סיפרו דרור טמיר ואריאל מרמור, שנקלעו כל אחד ללינצ'ים ביפו ובלוד לפני כשבועיים, בריאיון לאולפן ynet על רגעי האימה ואמרו: "אין 'אלימות הדדית' - הרי ברור שהותקפנו כי אנחנו יהודים". דרור מתח ביקורת על מערכת אכיפת החוק, לאחר שנגד ארבעה פורעים הוגשו כתבי אישום בגין תקיפה וגניבת טלפון - ללא התייחסות למניע גזעני: "הפרקליטות ובתי המשפט, בדרך שלהם, נותנים כלים ולגיטימציה ללינץ' הבא".
דרור שחזר את התקיפה: "הלכתי לאזור רחוב יפת ביפו כי רציתי לסקר את מה שקורה שם, האירועים במקום לא דווחו בהרחבה. הוצאתי את המצלמה וקיוויתי לא למשוך תשומת לב, אז לא עמדתי במקום אחד אלא הייתי בתנועה. ניסיתי לשדר בלייב בפייסבוק אבל הוא מעולם לא עלה. מישהו יצא מחנות ושאל מה אני מצלם. עניתי לו באנגלית שאנחנו בלייב ושיגיד מה דעתו על יהודים. התשובה שלו הייתה קללות.
שוטרים במבצע המעצרים ברחובות יפו

6 צפייה בגלריה
החל מבצע האכיפה "חוק וסדר" ביפו
החל מבצע האכיפה "חוק וסדר" ביפו
מאות שוטרים הגיעו ליפו במסגרת מבצע המעצרים

הפרעות ברחבי הארץ - כתבות נוספות

"בהמשך אחרי כמה מטרים בחורה ניסתה לחטוף לי את הטלפון מהיד, זה לא הצליח. לא התעסקתי עם זה, אבל הרגשתי שמשהו מתנהל מאחוריי. הסתובבתי שוב ופתאום אנשים היו עם הרגליים באוויר, לתוך הבטן שלי. משם הגעתי לרצפה".
- איך אתה מסביר את העובדה שלא הכניסו את המניע הלאומני בכתב האישום? "יש לי הרגשה שהפרקליטות מודעת לאבסורד של עצמה, ולכן כשהפרקליט עדכן אותי בעניין הוא לא אמר לי שהורידו את הסעיף הזה - שמבחינתי משנה המון דברים. לא רק מבחינת העונש שהם צריכים לקבל, אלא גם מבחינת הדברים שאני צריך לטפל בהם עכשיו".
6 צפייה בגלריה
אריאל מרמור דרור טמיר
אריאל מרמור דרור טמיר
"נותנים לגיטימציה ללינץ' הבא". אריאל מרמור ודרור טמיר שהותקפו
(צילום: אלון זסלנסקי)
"נגיע לכולם". סנ"צ שמעון דהן
(צילום: אבי חי, ירון ברנר)

אריאל, שהותקף בלוד, סיפר כי הוא ושלושה מחבריו מהיישוב חוות יאיר שבשומרון הגיעו לחמ"ל של העיר כדי לעזור למשפחות -"בשביל לבשל, לשמור על הילדים, להעניק ביטחון לתושבים. ממש לא בשביל לעשות בלגן", אמר.
"כבר בכניסה לאזור התעשייה, ממש בלב העיר, הותקפנו על ידי רעולי פנים לובשי שחורים", הוא שחזר. "בהתחלה על ידי סלעים ואבנים שניפצו את השמשה הימנית והקדמית ברכב. הסתובבנו כי לא רצינו להיכנס לחיכוכים, אבל אז ראינו עוד 15-10 אנשים שמתקרבים אלינו. ממש המון זועם. ניסינו להתרחק, אבל עוד רעולי פנים זרקו אבנים וירו צרור של שש יריות לעבר המכונית". אחד החברים שהיה עמו נפצע ברגלו, נותח ואושפז. לדברי אריאל, צפויים לו שישה חודשי שיקום.
"האירוע הזה כמעט ולא דובר", המשיך, "הגענו אפילו למחסום משטרתי של לוחמים שבו התרענו על כך שעשרות מטרים מהם יש רעולי פנים חמושים שמבצעים לינץ' ביהודים - ולא הייתה שום תגובה. הם דאגו לביטחון האישי שלנו, אבל לא חתרו למגע. אני לא מאשים אותם, כנראה שזו ההוראה שהם קיבלו ואני עד היום לא מבין למה זה קרה".
6 צפייה בגלריה
צילום מההתפרעויות בלוד
צילום מההתפרעויות בלוד
נזקי ההתפרעויות בלוד
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
חזרה ללימודים בלוד
חזרה ללימודים בלוד
תחת אבטחה כבדה, חזרה ללימודים בלוד
(צילום: AFP)
אריאל יצא נגד המונח "עימותים ואלימות הדדית בערים מעורבות", והסביר: "יש כאן בריחה מהמציאות ולא רוצים לקרוא לדבר הזה בשמו. אני המום שאין פה סעיפים לאומניים, הרי ברור שהותקפנו כי אנחנו יהודים. נסענו ברכב, לא יצאנו ממנו, לא פתחנו חלון אפילו, וברגע שזיהו שאנחנו יהודים - זרקו עלינו סלעים אבנים וחמושים ירו עלינו. פחות מ-200 מטרים ממחסום משטרתי".
על כך הוסיף דרור: "הפרקליטות ובתי המשפט, ברוך שלהם, נותנים את הכלים והלגיטימציה ללינץ' הבא. תחשבו שמישהו מהנאשמים באירועים בבת ים היה אומר 'כן הרבצתי אבל לא צעקתי מוות לערבים אז זה לא גזעני'. זאת שטות ממדרגה ראשונה ואני קרוא לפרקליטות לשנות את הדבר הזה".
לוד: מעצרים, עימותים ותפיסת נשקים
(צילום: דוברות המשטרה)

עשרות מעצרים נוספים בלוד, לפני כעשרה ימים
(צילום: דוברות המשטרה)

מפקד תחנת משטרת לוד: "נגיע לכל הפורעים"

מפקד תחנת משטרת לוד, סגן ניצב שמעון דהן, סיפר כי בעיר שסבלה לאחרונה מפרעות בין תושבים ערבים ליהודים, ושממנה הוצאו שלוש פלוגות מג"ב שתגברו את הכוחות בימים האלימים, "עדיין יש מצבעים יומיומיים". בריאיון לאולפן ynet הבוקר הוא אמר: "תחת מבצע 'חוק וסדר' נעצרים כל הפורעים שזוהו, ויש עדיין תיקים פתוחים. עדיין לא נטשנו את לוד". דרור ואריאל שהותקפו בלינצ'ים בעיר וביפו: "רעולי פנים זרקו עלינו סלעים, ירו צרור יריות. זה לא 'אלימות הדדית בערים מעורבות', הרי ברור שהותקפנו כי אנחנו יהודים".
6 צפייה בגלריה
נשיא המדינה ראובן ריבלין בביקור תנחומים בביתו של יגאל יהושע שנרצח בלינץ' בלוד
נשיא המדינה ראובן ריבלין בביקור תנחומים בביתו של יגאל יהושע שנרצח בלינץ' בלוד
הנשיא ריבלין מנחם את משפחתו של יגאל יהושע שנרצח בלינץ' בלוד
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד אלימות בלוד
הפגנה נגד אלימות בלוד
הפגנה נגד אלימות בלוד
(צילום: דנה קופל)
"אנחנו נמצה את הדין עם כל האחראים לפרעות באירועים האחרונים", הבטיח המפקד דהן, שהסביר כי עוד טרם המהומות בלוד, הכוחות פעלו מדי יום לאיסוף נשקים בלתי חוקיים בעיר ובמקומות נוספים. עם זאת הוא אמר: "אין ספק שאנחנו במשטרה 'עושים חושבים', ונגביר את האכיפה".
על הצפוי הלאה אמר המפקד: "המפכ"ל תעדף את לוד ואת הערים המעורבות בנוגע לכוחות מתוגברים, אנחנו עובדים פה בשת"פ עם שב"כ והמודיעין המשטרתי. יש תוכנית סדורה יומיומית. הכוחות שנמצאים תחת פיקודי נותנים מענה מיטבי ומבצעי. יש אמירות בקרב הציבור שלא רואים כוחות - חלקם עובדים בלילה, לפנות בוקר, במבצעים סמויים, בשביל לתת מענה. לא את הכול ניתן לפרסם וטוב שכך, אבל אנחנו שמים את ידינו על כל המבצעים.
סנ"צ דהן ביקש להעביר מסר לכלל הציבור: "אנחנו נגיע לכל מבצעי הפרעות. יש לנו צילומים, מודיעין, עדויות. נגיע לכולם".