מושל פלורידה רון דסנטיס, מי שסומן כיריב המרכזי של דונלד טראמפ בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות לקראת הבחירות שייערכו בשנה הבאה, התקשה לפנות בוקר (יום ה') להתניע את הקמפיין המקרטע שלו, ולפרקי זמן ארוכים נעלם בין שלל המועמדים בעימות הטלוויזיוני הראשון בפריימריז. מי שניצל את הבמה הוא הכוכב העולה של הפריימריז ויווק רמסוואמי, בן למהגרים הודים שצבר בשבועות האחרונים מומנטום מפתיע והעפיל למקום השלישי בסקרי המפלגה.
11 צפייה בגלריה
ויווק רמסוואמי, איש העסקים שמתמודד בפריימריז הרפובליקניים
ויווק רמסוואמי, איש העסקים שמתמודד בפריימריז הרפובליקניים
ויווק רמסוואמי. "טראמפ היה הנשיא הכי טוב במאה ה-21"
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
 ארה"ב עימות פריימריז רפובליקניים מועמדים כריס כריסטי אייסה הצ'ינסון טים סקוט ניקי היילי רון דסנטיס מייק פנס ויווק רמסוואמי דאג ברגום
 ארה"ב עימות פריימריז רפובליקניים מועמדים כריס כריסטי אייסה הצ'ינסון טים סקוט ניקי היילי רון דסנטיס מייק פנס ויווק רמסוואמי דאג ברגום
מימין למעלה עם כיוון השעון, 8 המשתתפים בעימות: ויווק רמסוואמי, אייסה הצ'ינסון, דאג ברגום, מייק פנס, כריס כריסטי, טים סקוט, רון דסנטיס וניקי היילי
(צילום: AP Photo)
העימות הטלוויזיוני הלילה נערך במילווקי שבוויסקונסין, מדינת מפתח בבחירות, ואירחה אותו רשת "פוקס ניוז". לעימות התייצבו 8 מ-9 המועמדים המובילים: מושל פלורידה רון דסנטיס (שצועד במקום השני בסקרים, עם ממוצע של 14.6% תמיכה), יזם הביוטק רמסוואמי (7.1%), סגן הנשיא לשעבר מייק פנס (4.3%), שגרירת ארה"ב לשעבר ניקי היילי (3.3%), כריס כריסטי שהיה מושל ניו ג'רזי (3.1%), הסנאטור טים סקוט מדרום קרוליינה (3.0%), מושל ארקנסו היוצא אייסה הצ'ינסון (0.9%) ומושל צפון דקוטה דאג ברגום (0.5%).
מי שנעדר במופגן מהעימות הוא הנשיא לשעבר טראמפ, שלפי כל הסקרים מוביל במרוץ בפער עצום עם כ-55.9% תמיכה. טראמפ טען כי אין סיבה שישתתף באירוע משום שהציבור מכיר אותו ויודע שהיה נשיא מצוין, והצהיר כי אין לו טעם לספוג מתקפות במשך לילה שלם ממועמדים הזוכים לאחוזים בודדים בסקרים. במקום זאת ניצל הנשיא לשעבר את ליל העימות לריאיון אצל מגיש הטלוויזיה הקונספירטור טאקר קרלסון. בהתפתחות חשובה בהרבה צפוי טראמפ להסגיר עצמו בהמשך היום לידי הרשויות בג'ורג'יה, שם יוגש נגדו רשמית כתב האישום הרביעי מאז תחילת השנה, הפעם בגין ניסיונו להטות את תוצאות הבחירות לנשיאות במדינה ב-2020.
11 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
הנשיא לשעבר טראמפ. סחף המוני צופים לשידור ב-X: "למה שאתן להם לתקוף אותי?"
(צילום: רויטרס, Sam Wolfe)
11 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים בחירות ל נשיאות רפובליקנים המפלגה הרפובליקנית עימות ראשון
ארה"ב פריימריז רפובליקניים בחירות ל נשיאות רפובליקנים המפלגה הרפובליקנית עימות ראשון
היילי האישה היחידה. על הבמה במילווקי
(צילום: Pedro Ugarte / AFP)
עם זאת, רוחו של טראמפ ריחפה כצפוי מעל העימות הטלוויזיוני גם בהיעדרו, ואחת השאלות המרכזיות שנשאלו המועמדים הייתה מי מהם יתמוך במועמדותו אם יורשע וינצח בפריימריז. כמעט כל המשתתפים השיבו שיתמכו בו, והיחידים להצהיר שיימנעו מכך היו המושלים לשעבר הצ'ינסון וכריסטי. שניהם ספגו בשל כך בוז גדול מהקהל, אבל כריסטי, מי שהיה בעבר בעל ברית של טראמפ ובהמשך הפך למבקר חריף שלו, לא היסס להצהיר: "מישהו חייב להפסיק את הנרמול של התנהגות בלתי-הולמת. בין שאתם מאמינים שהאישומים נגד טראמפ נכונים או לא, ההתנהלות שלו הייתה בלתי-הולמת לנשיא ארה"ב".
דסנטיס, לעומת זאת, הצהיר שיתמוך בטראמפ, אך לצד זה הדגיש כי הוא סבור שסגן הנשיא לשעבר מייק פנס, שכאמור מתמודד אף הוא בפריימריז, פעל נכונה כשבשבתו כנשיא הסנאט אישר ב-6 בינואר 2021 את ניצחונו של ביידן בבחירות אף שטראמפ דרש ממנו למנוע זאת. "הבחירות הקרובות אינן על 6 בינואר 2021, אלא על 20 בינואר 2025, המועד שבו יושבע הנשיא הבא", אמר דסנטיס. גם השגרירה באו"ם לשעבר היילי אמרה שפנס פעל נכונה, "ויש לתת לו קרדיט על זה".

הבחור הרזה עם שם המשפחה המצחיק

ההצבעה בפריימריז הרפובליקניים תחל ב-15 בינואר באייווה, והמנצח בהם יתמודד מול ביידן על הנשיאות ב-5 בנובמבר של השנה הבאה. העימות הלילה היה הזדמנות קריטית למועמדים שאינם נמצאים בצמרת הסקרים להציג את עצמם למיליוני הצופים, שחלקם רק מתחילים להקדיש כעת תשומת לב למרוץ. הלחץ הכבד ביותר היה על דסנטיס, שמאז השקת הקמפיין הכושלת שלו בחודש מאי הולך ודועך בסקרים, ומנסה כעת לשנות את המומנטום.
11 צפייה בגלריה
ויווק רמסוואמי ורון דסנטיס בעימות הרפובליקני הראשון
ויווק רמסוואמי ורון דסנטיס בעימות הרפובליקני הראשון
רמסוואמי לצד דסנטיס בעימות הלילה. מושל פלורידה לא היה רע, אבל לא קיבל את זריקת המרץ שלה היה זקוק
(צילום: AP)
בשל היעדרו של טראמפ ההערכות היו כי המועמדים יפנו את עיקר החיצים לדסנטיס כדי לנגוס בתמיכה בו, אבל במקום זאת את התקפותיהם הראשונות בעימות הם מיקדו במועמד ויווק רמסוואמי, שכאמור נוסק בשבועות האחרונים בסקרים. רמסוואמי בן ה-38, האדם הצעיר אי-פעם שהפך למועמד בכיר בפריימריז הרפובליקניים, הוא בן למהגרים מהודו שמאז השקת הקמפיין שלו ביוני הפך לאחד מחביבי הקהל באירועי המפלגה. הוא נחשב לנואם מצוין, מתגאה בכך שהוא אינו זקוק לטלפרומפטר, ומבטיח להביא לארה"ב את השינוי הכלכלי הדרוש לה.
המתמודדים בעימות הדגישו את חוסר ניסיונו של רמסוואמי בזירה הפוליטית, וסגן הנשיא לשעבר פנס אמר: "זה לא הזמן להכשרה תוך כדי עבודה. אנחנו לא צריכים להביא טירון. אנחנו לא צריכים להביא אנשים בלי ניסיון". גם המושל לשעבר כריסטי תקף את רמסוואמי: "כבר שבעתי הלילה מלשמוע בחור שנשמע כמו ChatGPT", אמר, וכינה אותו "חובבן". רמסוואמי לא נותר חייב, והשיב: "תן לי חיבוק כמו שנתת לאובמה" – עקיצה על החיבוק שהעניק כריסטי לנשיא לשעבר, השנוא על רבים מהרפובליקנים, כשסופה הכתה בניו ג'רזי בעשור שעבר.
ניקי היילי, האישה היחידה שמועמדת בפריימריז הרפובליקניים, ניסתה לנצל את ההתקפות על רמסוואמי כדי להציג את נשיותה כיתרון, כפי שהיא עושה לאורך כל הקמפיין שלה: "אני חושבת שעל זה בדיוק דיברה ראש ממשלת בריטניה לשעבר מרגרט תאצ'ר כשהיא אמרה 'אם אתה רוצה שמשהו ייאמר, תבקש מגבר. אם אתה רוצה שמשהו ייעשה, תבקש מאישה".
11 צפייה בגלריה
סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס בעימות הרפובליקני הראשון
סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס בעימות הרפובליקני הראשון
סגן הנשיא לשעבר פנס. "זה לא הזמן להכשרה תוך כדי עבודה"
(צילום: GETTY IMAGES NORTH AMERICA)
רמסוואמי, שמעולם לא רץ לתפקיד ציבורי ולמעשה אפילו לא הצביע בשום מערכת בחירות בשנים 2020-2024, היה ללא ספק הדמות הבולטת ביותר בעימות הלילה. הודות למעמדו בסקרים הוא הוצב במרכז הבמה, ומשם הפגין דומיננטיות, הרבה לחייך, ויותר מכול נראה שהוא נהנה מהאירוע. רמסוואמי, שהרבה לזכות למחיאות כפיים ותשואות מהקהל, הקפיד לאורך העימות להציג את עצמו כאאוטסיידר, ואת יריביו כמי שמשתייכים לממסד הפוליטי הישן והמאוס: "אני האדם היחיד על הבמה כאן שלא קנו אותו או שילמו לו", אמר, והציג את המתמודדים האחרים כ"בובות" של שדולות פוליטיות המצטיידים בסיסמאות מוכנות מראש כדי לתקוף אותו. ניכר היה בעימות כי הוא מנסה לייצר רגעים שאותם יוכלו המצביעים לזכור.
תוך כדי האירוע ניסה המועמד הצעיר להציג פן אישי, וסיפר על המעבר של הוריו העניים לארה"ב ועל החברות בשווי מיליארדי דולרים שהצליח לייסד. בתחילת דבריו דאג גם לצחוק על עצמו: "תרשו לי רק להתייחס לשאלה שכולם בבית חושבים עליה הלילה – מי לעזאזל הבחור הרזה הזה עם שם המשפחה המצחיק?". אל מול התשובות המתחמקות-לא-פעם שניפקו המועמדים האחרים בנוגע לטראמפ ומעשיו, רמסוואמי הפגין נאמנות חד-משמעית לנשיא לשעבר, ואמר כי אם טראמפ יורשע והוא עצמו ייבחר לנשיא, הוא ישמח להעניק לו חנינה. "בואו נאמר את האמת", הצהיר, "הנשיא טראמפ היה לדעתי הנשיא הטוב ביותר של המאה ה-21. זו עובדה".

עיראק, וייטנאם ו"האפיפיור זלנסקי"

העימות הלילה הדגיש את המחלוקות העמוקות בתוך המפלגה בנוגע לסוגיות שונות, בהן המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. הן דסנטיס והן רמסוואמי הצהירו כי הם מתנגדים להעברת סיוע כספי נוסף לאוקראינה, וטענו כי במקום זאת יש להשקיע את הכסף בביצור גבולותיה של ארה"ב כדי למנוע הברחת סמים ובני אדם. "כנשיא ארה"ב המחויבות הראשונה שלך היא להגן על ארצנו", אמר דסנטיס. כריסטי, היילי ופנס מצדם הציגו את התמיכה באוקראינה כחובה מוסרית של ארה"ב ועניין בעל חשיבות רבה לביטחון הלאומי שלה, והזהירו כי אם פוטין ינצח באוקראינה התוקפנות שלו לא תיעצר שם, ועלולה לאיים על בעלות ברית נוספות של וושינגטון. "כל מי שחושב שאיננו יכולים לפתור את הבעיות שלנו כאן בארה"ב ובמקביל להיות מנהיגי העולם החופשי, יש לו נקודת מבט צרה מאוד בנוגע לאומה הגדולה ביותר על פני האדמה", אמר פנס.
11 צפייה בגלריה
ויווק רמסוואמי, איש העסקים שמתמודד בפריימריז הרפובליקניים
ויווק רמסוואמי, איש העסקים שמתמודד בפריימריז הרפובליקניים
לעזוב את אוקראינה, להשתמש במשאבי הצבא בגבול הדרומי. רמסוואמי
(צילום: GETTY IMAGES NORTH AMERICA)
11 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים בחירות ל נשיאות רפובליקנים המפלגה הרפובליקנית עימות ראשון
ארה"ב פריימריז רפובליקניים בחירות ל נשיאות רפובליקנים המפלגה הרפובליקנית עימות ראשון
"הם עולים לרגל לקייב". המועמדים, מינוס טראמפ, הלילה
(צילוםAFP , WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA)
המתנגד החריף ביותר לסיוע לאוקראינה היה רמסוואמי, שהשווה את העברת הכספים והציוד הצבאי לקייב להתערבויות הכושלות של צבא ארה"ב בעיראק ובווייטנאם: "המציאות היום היא שאוקראינה לא אמורה לקבל עדיפות מארה"ב", אמר. "אני חושב שזה אסון שאנחנו מגינים מפני פלישה על הגבולות של מישהו אחר, כשאנחנו צריכים להשתמש באותם משאבים צבאיים כדי למנוע פלישה דרך הגבול הדרומי שלנו כאן בארה"ב". על האמירה הזו זכה לתשואות מהקהל, ובהמשך תקף את כריסטי ופנס על שנפגשו עם נשיא אוקראינה זלנסקי: "אני מוצא את זה פוגעני שיש לנו על הבמה פוליטיקאים מקצועיים שעולים לרגל לקייב לאפיפיור שלהם זלנסקי ולא למקומות שזקוקים לסיוע בארה"ב, כמו מאווי, אני חושב שעלינו להציב את האינטרס האמריקני במקום הראשון". מאווי, נזכיר, הוא האי בהוואי שבו התחוללה החודש שריפת הענק שבה נספו יותר מ-100 בני אדם. ניקי היילי, שמדגישה את הניסיון שצברה בכהונתה כשגרירה באו"ם, השיבה לרמסוואמי בעניין אוקראינה: "אין לך שום ניסיון בתחום מדיניות החוץ, ורואים את זה".
המועמדים נדרשו להשיב על שאלות גם בסוגיית ההפלות שמפלגת את ארה"ב. מאז הפסיקה ההיסטורית של בית המשפט העליון בשנה שעברה, שבה בוטל האיסור על מדינות ארה"ב למנוע הפלות, הוקשחו מאוד החוקים בעניין זה בשלל מדינות שבהן יש שלטון רפובליקני. בעוד רוב המצביעים הרפובליקנים תומכים בהקשחה, תומכיה המתונים של המפלגה והמצביעים העצמאיים (כלומר אלה שאינם נוטים בהכרח לאף אחת משתי המפלגות הגדולות) מסתייגים מאוד מההגבלות, ותמיכה נחרצת מדי במניעת הפלות צפויה לפגוע קשות בסיכויי הרפובליקנים לחזור לבית הלבן.
11 צפייה בגלריה
ויווק רמסוואמי וניקי היילי, בעימות הרפובליקני הראשון
ויווק רמסוואמי וניקי היילי, בעימות הרפובליקני הראשון
"אין לך ניסיון, ורואים את זה". השגרירה לדעבר היילי לצד רמסוואמי, הלילה
(צילום: GETTY IMAGES NORTH AMERICA)
כל המתמודדים בעימות הלילה הזדהו כ"תומכי החיים", כלומר מי שתומכים עקרונית בהגבלות משמעותיות על הפלות, אבל נבדלו זה מזה בשאלה אילו הגבלות יש להטיל ומתי. המושל דסנטיס סירב שוב לומר אם הוא תומך באיסור פדרלי על הפלות, כזה שימנע את ההליך בכל ארה"ב: "אני מבין שוויסקונסין הולכת להיות שונה מטקסס. אני מבין שאייווה וניו המפשייר הולכות להיות שונות זו מזו. אבל אתמוך בחיים הן כמושל והן כנשיא". היילי מצדה הדגישה שוב כי יש לגבש קונצנזוס בנושא, ואמרה שאישורו של איסור פדרלי על הפלות הוא מהלך מאוד לא סביר אם הרפובליקנים לא יגדילו את כוחם בקונגרס. סגן הנשיא לשעבר פנס, שמדגיש בקמפיין שלו את התנגדותו להפלות ואת תמיכתו באיסור פדרלי עליהן החל מהשבוע השישי להיריון, השיב לה ש"השגת קונצנזוס היא ההפך מהנהגה".

דסנטיס נגד "הבירוקרטים מהדיפ-סטייט"

בעוד רמסוואמי גנב את ההצגה בעימות, מושל פלורידה דסנטיס נראה כמי שמקבל עליו – מרצון או בהכנעה – תפקיד משני, ומשאיר את הבמה למועמדים קולניים יותר. הוא דיבר הרבה פחות מיריבו הצעיר שבמקום השלישי, ואת ההזדמנויות שלו לפנות לקהל ניצל כדי להדגיש את הרקורד שצבר לעצמו בפלורידה, בין השאר בהתנגדות להגבלות הקורונה.
11 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס בעימות הרפובליקני הראשון
מושל פלורידה רון דסנטיס בעימות הרפובליקני הראשון
"לא אתן להטיל עליכם סגר". דסנטיס הזכיר את פועלו בפלורידה
(צילום: GETTY IMAGES NORTH AMERICA)
11 צפייה בגלריה
ארה"ב ריאיון של דונלד טראמפ לטאקר קרלסון במקביל ל עימות הראשון ב פריימריז ה רפובליקניים בחירות ל נשיאות רפובליקנים המפלגה הרפובליקנית
ארה"ב ריאיון של דונלד טראמפ לטאקר קרלסון במקביל ל עימות הראשון ב פריימריז ה רפובליקניים בחירות ל נשיאות רפובליקנים המפלגה הרפובליקנית
"ביידן לא כשיר". צופים בריאיון של טראמפ לקרלסון, הלילה
(צילום: PA/CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH)
"כנשיא שלכם, לעולם לא אאפשר לבירוקרטים של הדיפ-סטייט להטיל עליכם סגר", אמר לצופים. דסנטיס אמנם לא סיפק הופעה גרועה, אך הוא לא היה דומיננטי, והביצוע שלו לא צפוי להזריק מרץ משמעותי לקמפיין שלו. לצד זה העובדה שלא הפך ליעד המרכזי להתקפות חסכה ממנו אפשרות למפלה של ממש.
בזמן שהמועמדים התקוטטו על הבמה במילווקי, כאמור, שודר ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) הריאיון שהעניק טראמפ לטאקר קרלסון, והוא משך אליו המוני צופים. "אני צריך לשבת שם שעה או שעתיים ולספוג התקפות מאנשים שמלכתחילה לא אמורים לרוץ לנשיאות?", שאל טראמפ על העימות בריאיון שנמשך 46 דקות. "אני צריך לעשות את זה ברשת שאינה במיוחד ידידותית כלפיי?", הוסיף בעקיצה ל"פוקס ניוז", שבעבר נחשב לערוץ הבית שלו, אך התרחקה ממנו אחרי שקר גניבת הבחירות שהפיץ. בריאיון הלילה שב טראמפ ותקף את ביידן, וטען שהוא אינו כשיר פיזית לכהן כנשיא.