2 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי, יאיר לפיד
וולודימיר זלנסקי, יאיר לפיד
שוחחו על מצב הלחימה באוקראינה. לפיד וזלנסקי
(צילום: EPA, עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח היום (ה') עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, בירך אותו לרגל יום העצמאות ה-31 של אוקראינה שחל בשבוע שעבר וציין את תמיכתו בעם האוקראיני. השניים שוחחו שבוע לאחר שהנשיא האוקראיני דחה שיחה מראש הממשלה.
מלשכת ראש הממשלה נמסר כי לפיד וזלנסקי שוחחו על מצב הלחימה באוקראינה. רה"מ הביע תנחומים על ההרוגים והנפגעים במלחמה, וקרא להגיע לפתרון דיפלומטי כדי לסיים את הלחימה. עוד נמסר כי "ראש הממשלה קורא לאזרחי ישראל שלא להגיע לעיר אומן בחגי תשרי לאור סכנת החיים הממשית בכניסה לאזור הלחימה".
לאחר השיחה מסר זלנסקי: "קיימתי את שיחת הטלפון הראשונה עם ראש ממשלת ישראל החדש יאיר לפיד. אני מצפה מארצו שתצטרף לסנקציות על רוסיה ותספק סיוע מעשי לאוקראינה בהתמודדות עם התוקפנות הרוסית".
בשבוע שעבר ביטל זלנסקי שיחת טלפון שתוכננה עם לפיד ביום העצמאות האוקראיני, שחל ב-24 באוגוסט, אף שהוא היה זה שביקש לקיים את השיחה. זאת, עקב כעסם של האוקראינים על ישראל, שלא השתתפה ב"פלטפורמת קרים" – כנס בינלאומי וירטואלי, שבו משתתפות מדינות מכל העולם שמצהירות על תמיכתן המפורשת בשייכות חצי האי קרים לאוקראינה.
(צילום: סטס קופולו)

על רקע המתיחות ביחסי המדינות, שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק תקף בחריפות את ישראל על מה שהוא מגדיר סיוע צבאי מינורי שהעניקה לאוקראינה במלחמה וסירובה להעניק לאוקראינה הלוואה על סך חצי מיליארד דולר. בריאיון לתחנת הרדיו לוצ'שייה בשפה הרוסית אמר השגריר: "קיבלנו שני משלוחים קטנים. הראשון אלף קסדות כחולות ואפודי מגן לאנשי אכיפה והשני באותו גודל ערב ביקורו של נשיא ארה"ב בישראל".
לדבריו, "אנחנו אסירי תודה על הסיוע הזה אבל זה לא מספיק. אמרתי שוב ושוב שאוקראינה מוכנה לשלם עבור מה שאנחנו באמת צריכים. ואנחנו צריכים נשק למלחמה. אנחנו צריכים לנצח במלחמה הזו, הדבר הכי חשוב לנו הוא ניצחון, אם זה לא יקרה, אוקראינה תחדל להתקיים".
2 צפייה בגלריה
 יבגן קורניצ'וק
 יבגן קורניצ'וק
"אנחנו צריכים נשק למלחמה". קורניצ'וק
(צילום: שגרירות אוקראינה בישראל)
השגריר הוסיף כי "בתחילת יוני פנה ראש ממשלת אוקראינה לראש ממשלת ישראל בבקשה להעמיד הלוואה בין-ממשלתית בסכום של חצי מיליארד דולר. שתקנו לגבי הבקשה הזו, ההדלפה עברה מהצד הישראלי במשך חודש וחצי. אחר כך 'ספגנו' מחלקות, אבל כתוצאה מכך לא קיבלנו שום תשובה". לדבריו, הוא מעולם לא הספיק להיפגש עם שר האוצר הישראלי.
יחד עם זאת, בירושלים אמרו כי הליך מתן הלוואה כזו הוא לכאורה מסובך מדי, למרות שכ-30 מדינות כבר עשו זאת בהצלחה. לפי קורניצ'וק, חוסר הנכונות של ישראל לתת הלוואה לאוקראינה הוא ככל הנראה פוליטי. במקביל, הוא הודה לירושלים ולעם הישראלי על הסיוע ההומניטרי שהם מעניקים לאוקראינים. עוד אמר קורניצ'וק כי הרשויות בישראל נוקטות עמדה שאינה עונה על הציפיות של קייב ואינה מובנת.
שלומי אלישע, סמנכ"ל ארגון הצלה אוקראינה, מסר בתגובה לדברי לפיד: "אנו קוראים לציבור ששוהה בימים אלו בחודש הרחמים והסליחות להישמע לחוקי המדינה והוראות הרשויות של המדינה. אוקראינה נמצאת במלחמה על עצמאותה ואסור להקל ראש במצב בזמן שכל המדינה תחת עוצר, וכמובן להמשיך בתפילה למען שלומה של מלכות שתנצח במהרה את הרוסים".