2 צפייה בגלריה
גבול מצרים
גבול מצרים
החיילים לא הכירו את הפתח שדרכו חדר המחבל
(צילום: EPA)
יותר משבוע חלף מאז הפיגוע הקשה בגבול מצרים, שבו נרצחו הלוחמים סמל ליה בן נון, סמ"ר אורי יצחק אילוז וסמ"ר אוהד דהן ז"ל. הפעם, ניכר שצה"ל - ובפרט הרמטכ"ל - עשו מאמץ יוצא דופן בכדי שהתחקיר ומסקנותיו יפורסמו במהרה וכבר מההתחלה הגדיר רב-אלוף הרצי הלוי מועד קבוע מראש שהתחייב לעמוד בו. היום (שלישי), לאחר שיסוכם התחקיר על ידי הרמטכ"ל ויוצג למשפחות השכולות, הוא עתיד להתפרסם גם לציבור. כעת יש לקוות שאכן נלקחה המשימה ברצינות, שהתחקיר יבחן את כל המשתנים באירוע ושייושמו המסקנות בהתאם.
התחקיר צפוי לכלול מסקנות אישיות נגד הקצינים. זאת לאחר שביום חמישי הציג אלוף פיקוד הדרום אליעזר טולדנו את ממצאי התחקיר שהוא ערך - ומהם עלו ליקויים חמורים בהתנהלות כלל הכוחות של הפלוגה הגדולה, של החטיבה, של האוגדה ושל בקרת הפיקוד על הכוחות.
(צילום: טל אזולאי)

2 צפייה בגלריה
הלוחמים שנהרגו בפיגוע
הלוחמים שנהרגו בפיגוע
הלוחמים שנהרגו בפיגוע
(צילום: דובר צה"ל, מתוך טיקטוק)
על פי הממצאים, בעמדה הסמוכה בכ-200 מטרים לעמדה שבה נהרגו שניים מהלוחמים שהה עוד זוג לוחמים. על אף שאלו שמעו ארבע יריות, הם לא דיווחו על כך כיוון שחשבו שמדובר ברוחות עזות, וכן בשל העובדה שקולות ירי הם דבר תדיר באזור. כמו כן, עולה כי החייל שנמצא ירוי ישב על כיסא וכי החיילים כלל לא הכירו את הפתח דרכו חדר המחבל, שהיה סגור באזיקונים בלבד. גם כאשר השוטר המצרי חדר לשטח ישראל דרך מעבר החירום, לא התקבלה התרעה מיידית.
מעבר לכך, לא ברור מי אישר שהייה בת 12 שעות רצופות, מתישות וקשות בעמדה. כפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", במשך שעות לא נוצר קשר עם סמל ליה בן נון וסמ"ר אורי יצחק אילוז - עד שהם נמצאו מתים.
האלוף טולדנו, לאחר הפיגוע. ביקר בקהיר ביום ראשון
(צילום: רועי עידן, דובר צה"ל)

לאחר מכן, למרות שמסוקי חיל האוויר הוזעקו לסייע במצוד, הם לא הגיעו בזמן - וכפו את המרדף היבשתי שבו נפל סמ"ר אוהד דהן. לאחר האירוע הקשה, החליט הרמטכ"ל שלא למנות ועדה חיצונית לבחינת האירועים, כמו בתאונת האימונים שבה נהרגו שני מפקדים מצטיינים ביחידת אגוז, למשל. כעת הוא אמור להחליט האם להתייחס לאירוע כאל כישלון מבצעי ובסלחנות מסוימת או כאל אירוע דגל שמחייב “ניעור” של הצבא וענישה מחמירה.
במקביל נמשך התחקיר המשותף יחד עם בכירים בצבא מצרים, וביום ראשון, מפקד פיקוד הדרום - אלוף אליעזר טולדנו, ראש חטיבת תבל - תת־אלוף אפי דפרין וראש חטיבת ההפעלה באגף המודיעין - תת־אלוף ג׳ ביקרו בקהיר. עד כה המצרים לא יצאו מגדרם כדי להביע את צערם - וקל לשער איך היו מגיבים אם חייל ישראלי היה מבצע פיגוע כזה ואיזה מחיר הייתה משלמת ישראל.