ארגוני מחאה, ובהם מטה המאבק "חופשי בארצנו", יצאו הבוקר (ראשון) לרחובות ברחבי הארץ במסגרת "יום שיבוש המוני" לציון תשעה חודשים למתקפת הטרור של 7 באוקטובר. אירועי המחאה נפתחו עם הפגנות ליד בתי שרים וח"כים מהקואליציה, ובהמשך חסמו הפעילים כבישים וצמתים בשורת מוקדים ברחבי הארץ. בהמשך היום צפויות גם צעדות בירושלים ובתל אביב - בקריאה להחזרת החטופים ובדרישה לקיום בחירות מיידיות ולהחלפת הממשלה.
ההפגנות והחסימות בכבישים, כחלק מ"יום השיבוש"
(צילום: עופר שיב, בונות אלטרנטיבה)

20 צפייה בגלריה
יום השיבוש
יום השיבוש
צמיגים בוערים על הכביש באזור שורש
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
20 צפייה בגלריה
קיסריה
קיסריה
האבוקות על הכביש, סמוך לכניסה לקיסריה
20 צפייה בגלריה
קיסריה
קיסריה
המפגינים שחסמו את הכביש באזור קיסריה
20 צפייה בגלריה
 צומת נהלל
 צומת נהלל
מפגינים חוסמים את צומת נהלל
20 צפייה בגלריה
יום השיבוש
יום השיבוש
חסימה הבוקר בכביש 444, ליד קיבוץ עינת
(צילום: אסתר וינר אילוז)
20 צפייה בגלריה
כביש 4 צומת הראה
כביש 4 צומת הראה
כביש 4, בצומת הראה
(צילום : י. חפר)
20 צפייה בגלריה
 סמוך לקיסריה
 סמוך לקיסריה
שיירת מכוניות שנסעה באזור קיסריה כחלק מאירועי המחאה
20 צפייה בגלריה
 מול הבית של יואב גלנט
 מול הבית של יואב גלנט
מפגינים מול ביתו של השר גלנט, הבוקר. צעקו "כישלון מוחלט!"
(צילום: רייצ׳ל אדלר)
20 צפייה בגלריה
 מול הבית של יואב גלנט
 מול הבית של יואב גלנט
גם מיצג של טנק הובא להפגנה שם
(צילום: רייצ׳ל אדלר)
כבר בשעה 6:29 יצאו פעילי מחאה להפגין מול בתיהם של 18 חברי כנסת ושרים מהקואליציה בקריאות "כישלון מוחלט". המפגינים מסרו כי החלו למחות ב-6:29 שכן בשעה זו החלו להישמע אזעקות ברחבי ישראל ב-7 באוקטובר. ההפגנות נערכו בין היתר מול בתיהם של השרים יואב גלנט, מירי רגב, ניר ברקת, ישראל כ"ץ, אבי דיכטר ויצחק וסרלאוף. הפגנה נערכה גם מול ביתו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה.
"אם בטעות השעון המעורר שלך לא צלצל, אז אנחנו פה להעיר אותך!", קרא מפעיל עם מגפון בהפגנה הבוקר מול ביתו של השר וסרלאוף (עוצמה יהודית) בתל אביב, שבה השתתפו עשרות. "החטופים עדיין בעזה, ואתה זה שמצביע פעם אחר פעם נגד העסקה. אז אני אזכיר לך. מה היית עושה אם הילדים שלך עזה? אם הנשים שלך היו בעזה? האם היית מצביע אותו דבר?". מול ביתו של השר יואב קיש הונחו מסמכים מוכתמים בצבע אדום.
בהמשך חסמו פעילים כמה צמתים וכבישים, ובין היתר תועדו חוסמים את כביש 4 לדרום באזור כפר מסריק וכביש 444 ליד קיבוץ עינת. חסימות דווחו בנוסף בצומת נהלל, בצומת בית קמה בכביש 6, בצומת בילו, בצומת הפיל, בצומת כרכור וליד הכניסה לקיסריה. לרוב מדובר בחסימות לסירוגין, אך ממילא מדובר בשעות השיא בכבישים והן גורמות לשיבושי תנועה.
ההפגנות הבוקר מול בתי השרים והח"כים
(צילום: דוברות מטה המאבק -חופשי בארצנו)

20 צפייה בגלריה
צומת רעננה הרצליה
צומת רעננה הרצליה
החסימה בכביש 531 ברעננה
(צילום : אסתר וינר אילוז)
20 צפייה בגלריה
צומת כרכור
צומת כרכור
עם דגלים על הכביש, בצומת כרכור
(צילום : מרטין)
20 צפייה בגלריה
 גשר בני דרור
 גשר בני דרור
המפגינים על גשר בני דרור
בחסימה באזור קיסריה הוצבו אבוקות על הכביש, והמפגינים הניפו שם שלטים עם הכיתוב "די לממשלת החורבן". ליד שורש הונחו צמיגים בוערים על הכביש. שיבושי תנועה נרשמו גם במחלף ינאי בכביש החוף, ומאות פעילים חסמו במקביל את צומת רעננה לכיוון הרצליה, על כביש 531. בבאר שבע פעילים צעדו על שדרות רגר, והכביש הראשי בעיר נחסם למעשה. יצוין כי הצעדה בבאר שבע תוכננה מראש, והמשטרה הכווינה באזור את התנועה.

אב החטוף קרא ליו"ר ההסתדרות: תתערב למען עסקה

הפגנה נערכה הבוקר גם מול ביתו בקריית אונו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד - בדרישה להצטרפות ההסתדרות למחאה נגד הממשלה ולהשבתת המשק. אחד המפגינים שם היה יהודה כהן, אביו של החטוף נמרוד כהן, שביקש מבר דוד להתערב על מנת לקדם עסקה לשחרור בנו וכל שאר החטופים. המארגנים של המחאה שם, מארגון "חופשי בארצנו", מסרו: "אנו דורשים מההסתדרות לקחת אחריות ולהצטרף למאבק. הכלכלה הישראלית מתרסקת, והממשלה ממשיכה להתעלם מהמצב. שביתה כללית היא הכלי האחרון שנותר בידינו להביא לשינוי אמיתי".
נעמה גלבר, אמא ללוחם מתנועת "אמא ערה" אמרה במחאה מול ביתו של יו"ר ההסתדרות: "679 חיילים נהרגו לנו במלחמה הזו והמספר הזה גדל כל הזמן. החיילים בסדיר קורסים פיזית ונפשית מעול הלחימה המתמשכת והמילואימניקים קורסים תחת נטל הלחימה והפגיעה הכלכלית, האישית והמשפחתית הקשה שהם סופגים. אבסורד מוחלט הממשלה הזו דנה היום שוב בהארכת השירות שלהם".
ההפגנה הבוקר מול ביתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד
(צילום: מטה המאבק "חופשי בארצנו")

20 צפייה בגלריה
צומת בילו
צומת בילו
מפגינים חוסמים את צומת בילו
(צילום: בונות אלטרנטיבה)
20 צפייה בגלריה
מול ביתו של יצחק וסרלאוף
מול ביתו של יצחק וסרלאוף
המפגינים מול ביתו של השר וסרלאוף
20 צפייה בגלריה
 חסימת כביש 6 צומת בית קמה
 חסימת כביש 6 צומת בית קמה
חסימה באזור בית קמה, בכביש 6
(צילום: תניא ציון וולדקס)
גלבר הוסיפה: "המשק משלם מחירים כבדים בשל התנהלות הממשלה. עשרות מיליוני שקלים מכספי המיסים נשפכים על המשך לחימה העסקים הקטנים ומשקי הבית קורסים תחת הנטל הכלכלי, ובמקביל מוזרמים מיליוני שקלים לשם שימור הקואליציה במקום שינותבו לצורכי צה"ל, לשיקום יישובי הדרום והצפון, לסיוע לחיילים בעת חזרתם משדה הקרב ולאזרחים שנפגעו בגוף ובנפש מהמלחמה הארוכה ביותר בתולדות המדינה . אנחנו דורשות השבתה עכשיו! ואנחנו דורשות בחירות עכשיו!".

שיירות, צעדות וגיבוי מההייטק

הבוקר צפויה גם "מחאת כיכרות" ב-30 מוקדים ברחבי הארץ, ובשעה 9:30 יחלו לנוע שיירות בכבישים מרכזיים. הפגנות צפויות לאורך היום בתשעה צמתים מרכזיים, ואחרי ההפגנות בצומת רעננה ובצומת נהלל צפויות ב-12:00 הפגנות בצומת קפלן בתל אביב ובצומת מת"ם בחיפה. בשעות הערב צפויות צעדות והפגנות בירושלים ובתל אביב.
יותר מ-150 חברות הייטק מהגדולות בישראל ושורה של קרנות הון סיכון מאפשרות לעובדיהן להצטרף לפעילויות ההזדהות כחלק מיום השיבוש. מדובר בין היתר בחברות למונייד, האניבוק, מאנדיי, רדיס, אפספלייר, פאפאיה גלובל, ריסקיפייד, קלטורה, ביזאבו, Wix, Fiverr, Minute Media, Global-e, Meta, CHEQ, Simply Natural Intelligence, Skai, Tyto, Forter, Winward, Augury, Brigg ועוד. כמו כן, הצטרפו כאמור גם כמה קרנות הון סיכון, ובהן: קומרה קפיטל, בסמר, פיטנגו, קרן דיסראפטיב TLV, ויולה גרופ, NFX, Team 8, OFVP, F2, TriVentures, Vertex Ventures Israel, Vintage investment partners, Partners ועוד.
20 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של ח"כ שלום דנינו בעומר
הפגנה מול ביתו של ח"כ שלום דנינו בעומר
הפגנה מול ביתו של ח"כ שלום דנינו בעומר
20 צפייה בגלריה
 מול הבית של ישראל כ"ץ
 מול הבית של ישראל כ"ץ
גם מול ביתו של השר ישראל כ"ץ הפגינו
20 צפייה בגלריה
 מול הבית של יואב קיש
 מול הבית של יואב קיש
מול הבית של השר קיש
חסימות באיילון ומכת"זית, אמש
(צילום: דורשינוי, יובל פרץ)

ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו", מסר: "היום, תשעה חודשים אחרי האסון הנורא, אנחנו יוצאים לרחובות להזכיר לממשלה שהעם דורש שינוי. 120 חטופים עדיין מוחזקים בידי החמאס, הצפון והדרום מופקרים והממשלה ממשיכה להתעלם מקריאות הציבור. אנחנו עוצרים את המדינה כדי להציל אותה. הגיע הזמן להחזיר את המנדט לעם ולקיים בחירות מיידיות".
ממטה ההייטק נמסר כי "הנושא החשוב ביותר היום למדינת ישראל הוא החזרת החטופות והחטופים - לפני הכל. אנחנו מפצירים בממשלת ישראל והעומד בראשה לגלות אומץ ומנהיגות ולהאיץ את המו"מ כדי להציל את אחינו ואחיותינו מידי החמאס. החברה הישראלית לא תתאושש לעולם ללא חזרתם אלינו. ביום ראשון הקרוב נציין תשעה חודשים לחטיפת אזרחים ואזרחיות, חיילים וחיילות מישראל לגיהינום החמאס, תשעת החודשים הללו מסמלים למרבה הזוועה את הנורא מכל עבור הנשים הצעירות שנאנסו בשבי. אין לנו עוד זמן לבזבז".
פורסם לראשונה: 07:35, 07.07.24