התקיפה הישראלית באיראן הייתה מוצלחת. גם תמונות הלוויין מהבסיס הסודי פרצ'ין, ששימש בעבר לפיתוח נשק גרעיני, מוכיחות זאת. מאז התקיפה, מתפרסמות עוד ועוד הצלחות של ישראל שנועדו להראות את יכולותיה של ישראל ולהגביר את ההרתעה מול מדינות האזור, אך המינוף של ההצלחה, עלול לעלות לנו ביוקר. הכבוד האיראני לא ייתן למדינה, המפקדת מלמעלה על שלוחיה באזור, לשתוק על הצלחה ישראלית כזאת, גם אם איראן מאוד רצתה בכך בשעות הראשונות של התקיפה.
2 צפייה בגלריה
בסיס פרצ'ין אחרי התקיפה של ישראל נגד איראן, ולפניה
בסיס פרצ'ין אחרי התקיפה של ישראל נגד איראן, ולפניה
בסיס פרצ'ין אחרי התקיפה של ישראל נגד איראן, ולפניה
(צילום: רויטרס / Planet Labs Inc./Handout via REUTERS)
ההתבטאויות היוצאות מאיראן עברו בימים האחרונים שינוי חד - מהכחשה מוחלטת בשעות התקיפה הראשונות של כל תקיפה או נזק באיראן, לשיח ביומיים האחרונים על תגובה בטוחה נגד ישראל בזמן המתאים, איום הנשמע מוכר מהימים שלפני שתי התקיפות הקודמות של איראן נגד ישראל, באפריל האחרון ובראשון באוקטובר.
דובר משרד החוץ האיראני, איסמאעיל בקאאי, אמר הבוקר (שני): "תגובתנו תהיה מכרעת. אופי התגובה שלנו קשור לצורת התקיפה שאיראן הייתה חשופה לה. איראן לא תוותר על זכותה להגיב לתקיפה הציונית". גם שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י אמר אתמול (ראשון): "אנחנו לא מעוניינים במלחמה, אבל מוכנים אליה ונגיב על כל תקיפה. נגיב לתוקפנות של ישראל בזמן המתאים".
בזמן התקיפה, הדיווחים שיצאו מאיראן היו כי "טהרן לא עדה לאף תקרית ביטחונית או צבאית וכי קולות הפיצוצים שנשמעו בעיר הם כתוצאה מההגנה האווירית שהופעלה". גם הדיווחים שכן דיברו על תקיפה, בסוכנות פארס האיראנית למשל, טענו כי "מספר בסיסים צבאיים במערב ודרום מערב טהרן היו נתונים לתקיפה ישראלית ומערכות ההגנה האווירית הופעלו".
התקשורת המזוהה עם המשטר האיראני ועם הציר השיעי, הדהדה כי התקיפה הישראלית המוגבלת נכשלה, וניסתה להקטין את יכולותיה של ישראל, אבל בעיקר כדי לרדת מהעץ.
אם התקיפה הישראלית אכן מוגבלת ונכשלה – איראן לא חייבת להגיב. ברשתות האיראניות הופצו באותו הלילה סרטונים של שגרה ורגיעה ברחובות טהרן. אפילו את הטענות לפאניקה ולתורים בתחנות הדלק במדינה ניסו להפריך באמצעות סרטונים המראים תחנות דלק ריקות.
ככל שהימים מתרחקים מהתקיפה וההצלחה הישראלית מתבהרת, איראן נדחקת לפינה. גם אם לא רצתה להגיב, היא לא תאפשר לישראל את ההישג הזה שמהדהדים בכל מקום
איראן לא צריכה תזכורת לכך שהמצב במדינה גרוע מאד מבחינה כלכלית וחברתית ולכך שסבבים נוספים מול ישראל לא יסייעו לה לצאת מהמצב. האופוזיציה האיראנית והרשתות הזרות היו אלה שפרסמו באותו הלילה את הדיווחים האחרים, אלה שהחלו לרמוז על ההצלחה הישראלית.
ליאור בן ארי, קאסם סולימאניליאור בן אריצילום: ירון ברנר
ככל שהימים מתרחקים מהתקיפה וההצלחה הישראלית מתבהרת, איראן נדחקת לפינה. גם אם לא רצתה להגיב, היא לא תאפשר לישראל את ההישג הזה שמהדהדים בכל מקום. ישראל לא תהיה זו שאמרה את המילה המוצלחת האחרונה מבחינתה של איראן. לכן, הבכירים האיראנים חזרו לאיים, מה שמביא אותנו לא לשאלה האם איראן תתקוף אלא לשאלה מתי היא שוב תתקוף. קיימת גם אפשרות שאיראן תיקח כמה צעדים אחורה ותחזור בה מהאיומים, אך זה יכול לקרות רק עם הבטחות שישתלמו לה מאד ויסייעו לה לצלוח את האתגרים השונים איתם היא מתמודדת. עד אז, נראה כי כל שיח על ההצלחה הישראלית בתקיפה רק דוחף אותה יותר לכיוון תגובה ומחזיר אותנו לנקודת ההמתנה.