התמונות והסרטונים שפורסמו בכלי התקשורת הפלסטיניים והרשתות העזתיות יכולים להעיד על המורכבות של פעולה מסוג זה שראינו אתמול בלב רצועת עזה, ובעיקר על הגבורה הבלתי נתפסת של כוחות הימ"מ, שב"כ וצה"ל - שהצליחו לחלץ בשלום ארבעה חטופים, תחת סכנת חיים מיידית ומוחשית. במהלך הפעולה נהרג מפקד בימ"מ, פקד ארנון זמורה.
התיעודים הפלסטיניים: כך נראה המבצע בנוסייראת

תיעוד החילוץ
(צילום: דובר צה"ל)

זו משימה "בלתי אפשרית" עבור כוח מסתערבים מכמה סיבות. ראשית, הכוח המסוערב פעל בלבו של מחנה פליטים נוסיראת, מקום שבו רוב התושבים מכירים זה את זה. הגעתם של זרים מעלה תמיד חשד ואולי אפילו בדיקה. אמנם את נוסיראת הציפו בשבועות האחרונים פליטים רבים מרפיח, ועדיין זו סביבה מאוד חשדנית. שנית, השעה שנבחרה לפעולה, בעייתית במיוחד - המוני אנשים ברחובות, בוודאי בשוק הסמוך לדירות שבהם הוחזקו החטופים. כלומר לא רק ההגעה אלא גם החילוץ של הכוח עלולים להיות מסובכים. שלישית, החטופים הוחזקו בשתי דירות בבניינים בנוסייראת - והמשמעות היא שאותם מסתערבים שהגיעו אל הבניינים הללו היו צריכים לשמור על אפקט ההפתעה גם לאחר כניסתם לבניין, לפחות עד להגעתם לדלת הדירה הספציפית. אפשר לשער שבבניין עצמו היו שומרים, כך שלכוח אסור "להישרף", או להיחשף. כל טעות שכזו יכולה לעלות בחיי הלוחמים, ובוודאי שבחיי החטופים.
אחד המשקיפים על האירוע הזה מהצד הישראלי מתאר שבדקות שלאחר שהמשאית נתקעה נראו בשטח תמונות שהזכירו לו סצינות מהסרט "בלאק הוק דאון", שמתאר הסתבכות של כוח אמריקאי בלב העיר מוגדישו בסומליה
וכן, גם צריך להיערך לבלת"מים - כלומר לאירועים בלתי מתוכננים. ממש כפי שהיה במבצע הזה, לאחר שלוחמי הימ"מ והשב"כ כבר הצליחו להוציא את נועה ארגמני בכלי־רכב אחד ואת שלושת הגברים בכלי־רכב אחר - שעל פי דיווחים מעזה, היה משאית מסחרית שהובילה "רהיטים". המשאית הזו נתקעה בשטח, בשל תקלה טכנית. בתזמון הגרוע ביותר שניתן לדמיין, כשכל הלוחמים ושלושת החטופים בדרך החוצה, המשאית נתקעה בלב המחנה ההומה. אחד המשקיפים על האירוע הזה מהצד הישראלי מתאר שבדקות שלאחר שהמשאית נתקעה נראו בשטח תמונות שהזכירו לו סצינות מהסרט "בלאק הוק דאון" (שמתאר הסתבכות של כוח אמריקאי בלב העיר מוגדישו בסומליה): ערב רב של מחבלים חמושים בנשק קל ובאר־פי־ג'י נוהר לזירה כדי לפגוע במשאית, וכלי הטיס הישראלים מנסים לפגוע בהם ולמנוע מהם מלהגיע. על פי כלי התקשורת העזתיים, לפחות 210 בני אדם נהרגו בנוסייראת במהלך החילוץ, אך קשה לדעת עד כמה המספר הזה מהימן. גם לבלת"מ מסוג "רכב תקוע" הייתה היערכות, ולזירה הוקפצו כוחות חילוץ שהיו מוכנים בגזרה.