בני גל: חלמנו על זה, חוזרים הביתה; אורי זכי: טעות חמורה | המלחמה על חוק חומש
(צילום: שמוליק דודפור)

אף שטרם הוקמה, נראה שחברי הממשלה המתגבשת לא מבזבזים אף לא רגע אחד. חברי הקואליציה העתידית הניחו היום (שלישי) של שולחן הכנסת את "חוק חומש" שעיקרו חזרה להתיישבות בצפון השומרון.
יוזמי החוק, חברי הכנסת יולי אדלשטיין (הליכוד) ואורית סטרוק (הציונות הדתית), שהובילו בכנסת הקודמת את המאבק למען חומש, החתימו על הצעת החוק לא פחות מ-35 ח"כים מכל סיעות הקואליציה העתידית. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב שמטרתה "לתקן את הכתם של עוול ואיוולת שהטיל חוק ההתנתקות בספר החוקים של מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
"הגיע הזמן לחזור הביתה". צעדת חומש, באפריל
(צילום: יואב דודקביץ')
התיקון המוצע לחוק ההתנתקות "יאפשר מחדש את השהייה והתנועה החופשית של אזרחים ישראלים בשטח, ובהמשך יאפשר לתכנן ולבנות מחדש את היישובים שנעקרו", נכתב. בין החותמים על הצעת החוק בכנסת הקודמת גם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו.
יוזמי החוק מצפים לקבל כעת את אישור ממשלת הימין הנבחרת לקידומו. אדלשטיין, יו"ר הכנסת לשעבר ויו"ר שדולת חומש, אמר כי "64 מנדטים בחרו בנו כדי למשול ולהחזיר את הביטחון למדינת ישראל. הצעד הראשון לשינוי התפיסה מתחיל כאן – לא עוד הכלה, אלא יוזמה. קיר הברזל של ז'בוטינסקי הוא ספר ההוראות לממשלה המוקמת כעת. עוצמה, נחישות, תבונה ושמירה על חבלי מולדת – בעיקר על אותן רצועות אסטרטגיות לתפיסה הצבאית הנכונה לנו ולביטחונה של מדינת ישראל".
השרה המיועדת למשימות לאומיות סטרוק אמרה כי "בשנה האחרונה הולכים ומתבררים ההיקפים העצומים של התמיכה בחומש וברעיון הגדול שחומש נושאת: רעיון תיקון חטא ההתנתקות. כמי שמלווה את השיבה לחומש מראשיתה, כמי שפועלת יד ביד עם גיבורי חומש לאורך זמן רב, אני רואה חובה קדושה לעצמי להביא סוף-סוף לחקיקת החוק החשוב הזה".
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין, יוסי דגן ואורית סטרוק
יולי אדלשטיין, יוסי דגן ואורית סטרוק
"לא עוד הכלה, אלא יוזמה". אדלשטיין, דגן וסטרוק
(צילום: מועצת שומרון)
בין יוזמי החוק גם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שהתגורר בעבר בהתנחלות שא-נור שפונתה. "נקעה נפשו של הציבור מהמהלך שמתברר משנה לשנה כטעות טרגית אף יותר משהייתה. הגיע הזמן לתקן את העוול והאיוולת, לבטל את חוק ההתנתקות מצפון השומרון, לחזור הביתה", אמר דגן.
בני גל, מראשי המאבק לחזרה לחומש, בירך על כך ש"אנחנו זוכים לממשלת ימין מלא מלא, שמהצעות החוק הראשונות שלה יש את הצעת החוק לביטול חוק ההתנתקות. גרעין חומש וישיבת חומש, שנושאים את הדגל של תיקון הגירוש וחזרה ליישובי צפון השומרון מאמינים שאפשר לתקן, ושאפשר למחוק את החרפה הזאת".
שמואל וונדי, מנכ"ל ישיבת חומש, אמר כי "צריך לזכור שהזמן אוזל, ובעוד ימים ספורים בג"ץ צפוי לדון בסוגיה. הדבר הראשון שהממשלה צריכה לעשות עם הקמתה הוא חיקוק החוק בחקיקת בזק ולהציל את ההתיישבות בצפון השומרון. נמשיך להיאבק עד שנבטל את החוק בפועל".
3 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
בקואליציה המתהווה ישנו רוב ברור לקידום החוק. חומש
(צילום: יואב דודקביץ')
בעבר כבר נעשו ניסיונות לביטול חוק ההתנתקות שנבלמו בממשלות נתניהו. אלא שכעת בניסוח החוק הדגש הוא על ביטול איסור השהייה בחומש - התקדמות משמעותית שנידונה בחדרי המו"מ בין הציונות הדתית לליכוד. בקואליציה המתהווה ישנו רוב ברור לקידום החוק, דבר שיהווה אירוע דרמטי בהתיישבות.
רק לפני שבועיים נחשף ב-ynet כי מחלקת התביעות במשטרה הגישה כתב אישום נגד רב הישיבה בחומש בגין שהייה במקום. נכון לעכשיו מדובר במאחז בלתי חוקי והשהייה בו אסורה. תושבי הכפרים הפלסטינים הסמוכים הגישו יחד עם ארגוני שמאל עתירה לבג"ץ שדורשת מהמדינה הסברים על שהות המתנחלים במקום. בעוד כשבועיים צפויה המדינה להשיב לבג"ץ מה עמדתה בנושא.
מארגון "יש דין" נמסר בתגובה להצעת החוק: "אחרי ששנים השלטון הישראלי מתעלם מחוק ההתנתקות ונמנע מלאכוף אותו על תושבי המאחז הבלתי חוקי חומש, הוא רוצה לבטל אותו באופן מוחלט. משמעותה של הצעת החוק היא גזל ונישול של בעלי הקרקעות מהכפר בורקה שלהם הזכות החוקית באדמות. ההצעה גם מהווה הפרה של החוק הבינלאומי".