איראן צפויה להעביר לרוסיה מאות טילים בליסטיים לטווח קצר מסוג "פאתח 360". כך דיווחה הערב (שישי) סוכנות הידיעות רויטרס בהתבסס על גורמים מודיעיניים. לפי שני אנשי מודיעין מאירופה, עשרות אנשי צבא רוסים שוהים לאחרונה באיראן ומתאמנים בתפעול מערכת הטילים. לדברי המקורות, העברת הטילים צפויה בטווח הזמן המיידי ורוסיה מתכוונת לבצע בהם שימוש במלחמה מול אוקראינה.
1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ו נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ו נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
ממשיכים לשתף פעולה: איראן תעביר לרוסיה מאות טילים בליסטיים
(צילום: AFP)
שני אנשי המודיעין ציינו כי החוזה בין משרד ההגנה של רוסיה לאיראן נחתם כבר ב-13 בדצמבר בטהרן. לדבריהם, בחוזה סוכם על העברת טילים מסוג "פאתח 360" ומערכת טילים בליסטיים נוספת שנבנתה באיראן בשם "אבאביל". עוד נכתב בדיווח כי גורמים רוסים הגיעו לאיראן על מנת ללמוד על הפעלת טילי ה"פאתח 360" - לה יכולת שיגור לטווח מרבי של 120 קילומטרים וראש נפץ של 150 קילוגרמים.
מומחה צבאי שדיבר עם סוכנות הידיעות רויטרס הבהיר כי ארסנל הטילים של רוסיה רחב מאוד, אך ציין כי המשלוח הצפוי מאיראן יאפשר לה להשתמש בתחמושת שלה למטרות מעבר לקו האויב ובטילים האיראניים למטרות קרובות יותר. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן התייחס למשלוח הצפוי, והדגיש: ארה"ב, בעלות בריתה בנאט"ו ושותפות ה-G7 "מוכנות להגיב במהירות ובתקיפות אם איראן תקדם העברות כאלה".
תיעוד מאיראן: רוסיה שיגרה טיל בליסטי. לפני כחודשיים

לדבריו, "הדבר מעיד על הסלמה דרמטית בתמיכה של איראן במלחמת התוקפנות של רוסיה נגד אוקראינה. הבית הלבן הזהיר שוב ושוב מפני העמקת השותפות הביטחונית בין רוסיה לאיראן מאז תחילת הפלישה המלאה של רוסיה לאוקראינה".
ברוסיה לא הגיבו לדיווחים על משלוח הטילים, אך נציגי איראן באו"ם הצהירו כי בין טהרן למוסקבה נוצרה שותפות אסטרטגית ארוכת טווח בתחומים שונים, כולל שיתוף פעולה צבאי. "עם זאת, מנקודת מבט אתית, איראן נמנעת מהעברת כל נשק, כולל טילים, שעלול לשמש בסכסוך עם אוקראינה עד לסיומו", הוסיפו נציגי איראן.
מאז תחילת מלחמת רוסיה-אוקראינה דווח פעמים רבות על העברת ציוד צבאי מטהרן למוסקבה. כך למשל, במאי אשתקד דווח על העברת מאות כטב"מים מתאבדים, וכחודש לפני כן דווח על העברת מאות אלפי פגזים. אך כלים אלה נחשבים קלים יותר ליירוט ובעלי פחות חומר נפץ מאותם טילים בליסטיים שצפויים לעבור כעת בין המדינות.