נתניהו מתייחס לפרויקט מסילות הרכבת במזה"ת, שיעבור גם בסעודיה וישראל
( צילום: לע״מ)

ביום רביעי הקרוב צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגוש את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק, יומיים לפני הנאום שהוא צפוי לשאת באו"ם. אחת הסוגיות שבטח יעלו בפגישה, אף שלא הוזכרה בהודעת הבית הלבן, היא הנורמליזציה עם סעודיה. למרות הדיווחים לפיהם זה נראה קרוב, בארה"ב ניסו שוב לצנן את ההתלהבות ביום שישי האחרון. "התהליך עדיין מלא בפרטים ספציפיים - בעיקר הפלסטינים", אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. "גם כשאנחנו עובדים על זה, זה עדיין קשה".
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן. נפגש עם נתניהו פעמיים מאז 2020
(צילום: Ludovic MARIN / POOL / AFP)
בלינקן הוסיף כי "הפרטים בכל הסכם הם מאתגרים. אני מאמין שזה מאוד אפשרי, אבל זה בכלל לא ודאי. אנחנו מאמינים שתצמח תועלת. אם נשיג את זה - זה בהחלט יהיה שווה את המאמץ".
עורכת ה"וול סטריט ג'ורנל בעבר", קארן אליוט האוס, טענה בפרשנות שפרסמה בשבוע שעבר בעיתון האמריקני כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן נפגשו פעמיים בחשאי מאז נובמבר 2020 - אז פורסם כי ראש הממשלה נפגש עם בן סלמאן.

קשיים בדרך, חשש מטרור

אליוט האוס מנתה כמה קשיים בדרך להסכם, אף שציינה כי האופטימיות בישראל ובסעודיה קיימת: הוויתורים לפלסטינים, שיצטרכו להתאים לדרישותיה של סעודיה - ומצד שני לא לפרק את ממשלתו של נתניהו; הסכמה של הקונגרס לעמוד בדרישות הביטחוניות הסעודיות; והישארותה של איראן "בצד", מבלי שתנסה לפגוע במאמצים באמצעות ארגוני הפרוקסי שלה.
5 צפייה בגלריה
ביקור אבו מאזן במחנה הפליטים ג'נין
ביקור אבו מאזן במחנה הפליטים ג'נין
אבו מאזן. רשימת דרישות לא ריאלית
(צילום: AFP, Jaafar ASHTIYEH)
5 צפייה בגלריה
תיעוד לוויין תקיפה ב מתקן נפט באבקיק סעודיה
תיעוד לוויין תקיפה ב מתקן נפט באבקיק סעודיה
התיעוד מהלוויין אחרי המתקפה על מתקני הנפט בסעודיה
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
שרידי מל"טים טילים איראן תקיפה נפט סעודיה
שרידי מל"טים טילים איראן תקיפה נפט סעודיה
שרידי מל"ט איראני מהמתקפה ב-2019. הטרור יחזור?
(צילום: רויטרס)
"מקורות בכל מדינה (סעודיה, ארה"ב וישראל) בטוחים ביכולות של הדיפלומטים שלהם לפצח את הקוד", כתבה אליוט האוס. "המטרה המשותפת שלהם היא להגיע להסכם עד ינואר, לפני שהליך הבחירות לנשיאות ארה"ב מתחיל, או שטרוריסטים ינסו לחבל בשיחות". ההנהגה הפלסטינית, כך היא טענה, הציגה רשימת דרישות "לא ריאלית", כלשון הישראלים והסעודים. בן סלמאן, מצידו, לפי מקור בממלכה שצוטט בידיעה, הזמין סקר בקרב הפלסטינים - שממנו עלה כי רק 16% מהפלסטינים תומכים ברשות ובהנהגתה, שנתפסת בקרבם כמושחתת.
בידיעה נכתב עוד כי האיום הגדול ביותר על השאיפות האזוריות של יורש העצר הסעודי היא איראן. "נורמליזציה עם ישראל עלולה להעצים את הרגישות הזו. מתנגדים מבית עלולים להאשים את בן סלמאן במכירת הפלסטינים, וטהרן תחוש שנזרקה מאחור", טענה אליוט האוס, שציטטה גורם סעודי באומרו כי "הדילמה שלנו היא כזו: האם אנחנו לא פותחים את עצמנו לפיגועי טרור למען הבטחת שלום ישראלי-סעודי?". הסעודים, נזכיר, חידשו במרץ האחרון את היחסים עם איראן אחרי שנים ארוכות של איבה בתיווך סין. הסעודים זוכרים במיוחד את המתקפה שייחסה ריאד לאיראן על מתקני הנפט בשטחה ב-2019.

אין ויתורים?

דברי מזכיר המדינה בלינקן על הקשיים מצטרפים לדיווח שהתפרסם אמש בעיתון הסעודי "אילאף". בדיווח, שמתבסס על גורם בלשכת ראש הממשלה ועל מקורות אמריקניים, נטען כי סעודיה "הודיעה לממשל האמריקני על הפסקת השיחות שנוגעות לנורמליזציה עם ישראל". הסיבה, לפי הדיווח שלא הופיע בכלי תקשורת אחר בעולם ולא קיבל אישור בישראל לפי שעה, היא ההתנגדות בממשלת נתניהו לכל מחווה לפלסטינים כחלק מהסכם עם סעודיה. הגורם טען כי היענותו של נתניהו לדרישות השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' פירושה טרפוד כל אפשרות של התקרבות לפלסטינים - ולכן גם לסעודים.
הגורם מלשכת ראש הממשלה שצוטט ב"אילאף" טען כי ארה"ב עדכנה את ישראל בהחלטת הסעודים להפסיק את השיחות הנוגעות לנורמליזציה, והוסיף שהסעודים טענו כי ההנהגה הישראלית מבולבלת. מזכיר המדינה בלינקן עצמו אמר ביום שישי האחרון כי בשיחותיו עם ההנהגה הסעודית עלתה דרישה מצד ריאד ל"מרכיב משמעותי עבור הפלסטינים".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בן גביר וסמוטריץ'. "הסכם עם סעודיה צריך להיות 'שלום תמורת שלום'"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשבוע שעבר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אישר למעשה כי הוא וחברו לממשלה השר איתמר בן גביר לא יאפשרו ויתורים לפלסטינים כחלק מהסכם עם סעודיה. "אנחנו בעד הסכם עם סעודיה. זה משרת אינטרסים של כל הצדדים - אמריקני, סעודי וישראלי", הוא אמר, אך הבהיר בניגוד לדיווחים כי "הממשלה שלנו לא תפגע בהתיישבות - אלא רק תחזק אותה".
לדברי סמוטריץ', "הממשלה שלנו לא תתקרב מקילומטר למשהו שמזכיר את אוסלו, והיא לא תוריד לטמיון את ההישג הכי גדול של נתניהו בהסכמי אברהם של 'שלום תמורת שלום'. כל החידוש של הסכמי אברהם הוא שמדינות ערב מכירות בישראל ומגיעות לנורמליזציה אמיתית של 'שלום תמורת שלום'. הסכם עם סעודיה צריך להמשיך את הקו הזה של נתניהו ולא לכרוך את ערביי יו"ש, שאין להם שום קשר לתהליך".