ההתחמקות של ראשי הערים
(צילום: אבי חי)

ראש העיר טירה מאמון עבד אלחי וראש העיר סכנין ספואת אבו ריא התראיינו הבוקר (יום ראשון) ב-ynet live, על רקע רצח מנכ"ל העירייה של אלחי ורצח האסיר המשוחרר הבוקר ליד סכנין. השניים דיברו על האלימות בחברה הערבית בהרחבה, אך דווקא לרצח של שרית אחמד - שלפי כתב האישום בוצע בהזמנת אחיה סעיד, שעשה זאת בעקבות נטיותיה המיניות - הם נמנעו מלהתייחס בפירוט.
תחילה נשאל ראש העיר סכנין על תגובתו לאירוע, והשיב: "חברים, באמת, בואו נדבר על העיקר. בחייאת".
6 צפייה בגלריה
 עו"ד מאמון עבד אלחי בהפגנה בקפלן תל אביב
 עו"ד מאמון עבד אלחי בהפגנה בקפלן תל אביב
מאמון עבד אלחי. ראש העיר טירה העדיף להתעסק במצב בחברה היהודית
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
ד"ר ספואת אבו ריא
ד"ר ספואת אבו ריא
"בואו נדבר על העיקר, בחייאת". ראש העיר סכנין ספואת אבו ריא
(צילום: עיריית סכנין)
מה זאת אומרת? אישה נרצחת על רקע נטייה מינית. "קודם כל אנחנו מצרים על כל רצח של בן אדם כלשהו בכל מקום, זה אחד. הדבר השני, אנחנו בחברה הערבית לפני שנת 2,000 היה לנו תוך 20 שנה 85 רציחות, ועכשיו - מאירועי 2000 עד היום, כמעט 20 שנה - יש לנו 2,000. תראה את אחינו בצד הפלסטיני, שם הרציחות הן הרבה פחות מכאן. אנחנו לא רוצים את הרציחות, רוצים לחיות, רוצים לחנך את הילדים שלנו, אבל כל מה שקשור לפשע והפשיעה בחברה הערבית זה מוטל על אחריות המדינה, של הממשלה, שתיקח אחריות".
איפה האחריות שלכם על מה שקורה בחברה הערבית, אתם נציגי הציבור. "זו הצביעות של המדינה, שרואה רק את הערבים. מישהו היום רוצה לגמור איתם, עם שני מיליון הערבים שנמצאים במדינת ישראל. זה לא ייגמר אצלם כי האלימות תזלוג לכל מקום, ואת זה אמרתי לפני שנים - וזה מה שיקרה".
לאחר מכן נשאל גם ראש העיר טירה על הרצח של שרית אחמד, ועל היחס של החברה הערבית ללהט"בים. זה מה שהשיב: "קודם כל אני רוצה להגיד לך משהו מאוד חשוב, שכנראה אתה לא שם לב אליו. אתה מדבר על החברה הערבית ומדבר על תרבות, כאילו שהחברה היהודית היא איזושהי חברה מערבית וטהורה. אדוני, ישנן רציחות בחברה היהודית גם על רקע מה שאתם קוראים לו במגזר הערבי על כבוד המשפחה. אתם קוראים לרציחות האלה בחברה היהודית על רקע רומנטי".
יש אירועים בודדים, אבל אף אחד לא מנפנף פה בעניין תרבותי שאומר 'זה כבוד המשפחה שלי, אני ארצח את האחות שלי כי היא לסבית'. "אתה טועה לחלוטין ותן לי להשלים את המשפט שלי. הרבה רציחות בחברה היהודית מתבצעות על רקע שאתם קוראים לו 'רקע רומנטי', אצלנו אתם קוראים לזה אחרת".
6 צפייה בגלריה
שרית אחמד
שרית אחמד
"רצתה לחיות את חייה בחופשיות, לאהוב ולהיות נאהבת". שרית אחמד
6 צפייה בגלריה
סעיד אחמד בבית המשפט המחוזי בחיפה
סעיד אחמד בבית המשפט המחוזי בחיפה
האח סעיד אחמד בבית המשפט, הבוקר
(צילום: נחום סגל)
אני שואל מה אתה עושה, כנבחר ציבור, בסוגיה של היחס ללהט"ב בחרה הערבית. "אני קודם כל חייב להסביר את עצמי. בחברה היהודית נרצחו הומואים, תוקפים אותם, מענים אותם. מה שכחת את הרצח בבר בתל אביב?" (הרצח בבר-נוער, שהאחראי לו עדיין לא נתפס, א"ש).
כל החברה הזדעזעה מזה. "20 אחוז מהחברה היהודית היא חברה חרדית. אתה מכיר את היחס של החברה החרדית גם לכל מה שנקרא 'הומואים' או 'לסביות'. מה, הם לא יהודים החרדים? המזרחים, החרדים הם לא יהודים? ועכשיו אתה בא ותופס איזשהו רצח שהתרחש בחברה הערבית על הרקע הזה, ואתה רוצה להאשים שני מיליון בן אדם בבעיה תרבותית ביחס שלהם להומואים ולסביות. אני רוצה לחדש לך משהו, ובחברה היהודית זה יותר עמוק מבחברה הערבית. היחס להומואים ולסביות, אני מאמין, לפי השריטות של החברה היהודית, שלא פחות מ-40 או 35 אחוז מהחברה היהודית הם אנטי בתוך תוכם".
אבל מה זה קשור עכשיו לשאלה שלי? "כאילו שיש לנו כל יום רציחות של הומואים ולסביות, כאילו שהמגזר הערבי מוצף בהומואים ולסביות והם כל הרציחות שמתבצעות בחברה הערבית. 99.5% מהרציחות הן על רקע של פרוטקשן, על רקע של ארגוני פשיעה, על רקע של סכסוכים על כספים וזאת אחריות המדינה. זאת אחריות המדינה. אל תנסו להסיט את הדיון".
הריאיונות המלאים
(צילום: אבי חי)

ראש העיר סכנין התייחס כאמור גם לרצח שאירע הבוקר, שבו נורה למוות עלי אבו סלאח (30) מסכנין בכביש 850, בין עראבה לעירו. "אני כראש עיר תמיד פחדתי שהאירועים האלו יזלגו לסכנין, ואכן זה קרה", אמר. "זה מאוד קשה".
לדבריו, "זאת העיר היחידה בחברה הערבית שאין בה תחנת משטרה. יש לנו ועד מתנדבים שעוזר, אבל לא מונע הכול. אבו סלאח היה הנרצח ה-160 השנה בחברה הערבית, וזה תופס אותנו - כל ראשי הרשויות - חסרי אונים. אלה התושבים שאנחנו ממונים עליהם ורוצים לתת להם את הטיפול הטוב ביותר, אבל את הבסיסי ביותר - שזה להרגיש בטוח אפילו בבית - אנחנו לא מצליחים לתת".
6 צפייה בגלריה
סעיד אחמד, הישאם מורייחי, שאדי אבו אל סראיה
סעיד אחמד, הישאם מורייחי, שאדי אבו אל סראיה
הנאשמים ברצח שרית אחמד, מימין לשמאל: סעיד, הישאם ושאדי
ראש העיר טירה, שנאם אתמול בקפלן, טען כי "בחברה היהודית יש דיס-אינפורמציה. כל הזמן כשאתה מדבר איתם, דבר ראשון הם שואלים אותך על העניין של התרבות, אם זאת התרבות הערבית. גם מטילים בך אשמה שאתה לא משתף פעולה עם המשטרה. אז הגיע הזמן להגיד את האמת, הגיע הזמן להסביר לחברה היהודית מה קורה בתוך החברה הערבית. ראשי הרשויות הערבים קיבלו על עצמם אחריות. ראשי הרשויות הערבים הסכימו לפתיחת תחנות משטרה בתוך החברה הערבית. היו תוכניות עם המשרד לביטחון הפנים, שיתפנו פעולה. מצד שני יש את התוצאות הקשות - והגיע הזמן שהחברה היהודית תהיה שותפה לכאב שלנו. יש יהודים שאכפת להם. לכן חשבתי שצריך לצאת מהמסגרת של החברה הערבית לחברה היהודית, כי שם מתקבלות ההחלטות. שם יש את האמצעים ואת הכלים".
"היו בחירות למדינת ישראל, והאחריות מוטלת על כל חברי הממשלה", הוסיף ראש העיר טירה. "ההתנהלות שלהם היא התנהלות שמכוונת לפגוע במגזר הערבי. יש כוונה להשאיר אותנו במצב הנוכחי, להשאיר את הדם זורם ברחובות, שנתעסק בעצמנו. ההוכחה לכך היא הפסקת הזרמת התקציבים לחברה הערבית. הממשלה הנוכחית סוגרת עסקים בחברה הערבית ושולחת אלפי או עשרות אלפי משפחות לשוק האבטלה".

שרית רצתה חופש, ונרצחה

הבוקר הותר לפרסום כי המשטרה פענחה את רצח שרית אחמד - והפרקליטות הגישה כתב אישום נגד אחיה סעיד אחמד (29) ושני בני אדם נוספים. האח הואשם בכך שהזמין את הרצח בעקבות נטיותיה המיניות של אחותו - והאחרים, הישאם מרייחי (39) ושאדי אבו סראיא (39) הם שני המתנקשים שנתפסו לפני שנמלטו מהארץ. אותו סעיד כבר איים עליה בעבר שישלם למישהו כדי שירצח אותה. הפרקליטות הוסיפה כי ברצח היה מעורב "אדם נוסף", שטרם נתפס.
6 צפייה בגלריה
העונשים שהטיל בית המשפט על האחים שאיימו על אחותם בשל נטייתה המיניות
העונשים שהטיל בית המשפט על האחים שאיימו על אחותם בשל נטייתה המיניות
העונשים שהטיל בית המשפט על אחיה של שרית
אחמד נרצחה ביריות ב-9 ביוני, ונמצאה מוטלת על הכביש סמוך לכפר ירכא סמוך לרכב מנוקב בכדורים. מספר קילומטרים משם דווח על רכב שעולה באש ששימש את המתנקשים. מותה של אחמד, בת 18 מכיסרא, נקבע אז במקום. לפי כתב האישום, את הרצח הזה הזמין אחיה סעיד - שכבר איים עליה בעבר שישלם למישהו 200 אלף שקל כדי שירצח אותה. למרות זאת, הוא ואחיו - שאיים גם הוא על שרית - קיבלו עונשים מגוחכים של 3 ו-4 חודשי מאסר בלבד.
לפי כתב האישום, הישאם נהג ברכב ונסע הלוך ושוב כמה פעמים, בזמן ששאדי ואדם נוסף המתינו בתוך הרכב כשהם רעולי פנים. בשלב מסוים הישאם הבחין באחמד נוסעת, עדכן את השניים האחרים - והם פתחו בנסיעה מהירה לעבר רכבה, ניגחו אותה בחוזקה למעקה הבטיחות, ופתחו בירי מאסיבי. "שאדי והאחר המשיכו לירות לכיוונה עד שהתמוטטה, וגרמו למותה", נמסר מהפרקליטות. בהמשך נמלטו השניים למטע זיתים, שם פגשו את הישאם והציתו את הרכב. לאחר מכן העלימו את הנשק ואת מנויי הסלולר ששימשו לתקשורת ביניהם - ונמלטו מהמקום.
בהמשך גילתה המשטרה את המלכודת שטמן סעיד לאחותו: "בשלביה הראשונים של החקירה התברר כי סמוך לרצח, שרית שלחה לחברתה הודעה כי אחיה סעיד ביקש ממנה לנסוע לסוכנות רכב בירכא, כדי להחליף לה את הרכב לחדש, וכי הוא יגיע אחריה. שרית התפלאה על טוב ליבו, אך יצאה לנסיעה, וכמה דקות מאוחר יותר נרצחה".
המשטרה הוסיפה כי "צוות החוקרים החל לתשאל עוד ועוד מכרים ועדים פוטנציאלים. מכולם עלתה תמונה של נערה חרוצה וטובה, דואגת לאביה המבוגר, אוהבת אדם ואוהבת חופש, אך כל הזמן מכרסם בה חשש שיפגעו בה בשל נטיותיה. בחקירת אירוע מצער זה הושקעו קרוב ל-5,000 שעות חקירה כדי לפענח את הרצח של שרית אחמד, נערה צעירה שבסך הכל רצתה לחיות את חייה בחופשיות, לאהוב ולהיות נאהבת על פי תחושות ליבה".