3 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ על ביטול עילת הסבירות
דיון בג"ץ על ביטול עילת הסבירות
חיות ופוגלמן. זאת שפורשת, זה שמתמנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ויתר על התפקיד - אבל יתמנה בכל זאת: אם לא תהיה פשרה פוליטית של הרגע האחרון, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, יחל בעוד חודש למלא את מקומה של הנשיאה אסתר חיות, הפורשת לגמלאות ב-16 באוקטובר.
פוגלמן הודיע כבר לפני שנה וחצי כי אין ברצונו להחליף את חיות, אבל מעוד חודש הוא צפוי לכהן כממלא מקום הנשיא עם כל הסמכויות המינהליות שיש לנשיא, מבלי שנבחר על ידי הוועדה לבחירת שופטים. לכן גם לא יושבע בבית הנשיא, כפי שמורה החוק.
כך מסתמן ביתר שאת לאור החלטת בג"ץ בערב ראש השנה, שניתנה על ידי השופטים ענת ברון, דוד מינץ ויעל וילנר. הם אמורים היו לדון ביום שלישי הקרוב בעתירות העוסקות בסירובו של שר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כדי לבחור שופטים לעליון ובכלל זה נשיא, וכן שופטים לערכאות האחרות.
3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
שר המשפטים לוין. מסרב לכנס את הוועדה לבחירת שופטים
(צילום: יואב דודקביץ)
אלא שבערב החג הוציאו השופטים צו על תנאי הדורש מלוין לנמק את הסיבות שבגללן הוא לא מכנס את הוועדה באופן מיידי. שופטי בג"ץ אמנם דחו את טענות לוין שהצו ניתן "בחוסר סמכות", אבל בכל זאת החליטו לדחות את הדיון, כדי לאפשר ללוין להגיש תצהירי תשובה נוספים, במקום התגובה המקדמית שלו. המשך הדיון יתקיים בין 9 ל-23 באוקטובר, ככל הנראה לאחר פרישת הנשיאה חיות והשופטת ברון.
פוגלמן, שלפי שיטת הסניוריטי היה אמור לכהן שנה אחת בלבד בתפקיד לפני פרישתו לגמלאות, הודיע בעקבות זאת במרץ אשתקד כי אין בכוונתו לכהן כנשיא העליון - ולכן על פי עקרון הסניוריטי התפקיד היה אמור לעבור לבא אחריו, השופט יצחק עמית.
3 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
הנשיאה חיות עם השופטים עמית ופוגלמן
(צילום: שלו שלום)
במקרה זה, כנהוג, הייתה הוועדה לבחירת שופטים בוחרת בעמית והוא היה נכנס לתפקיד. אלא שהשר לוין הודיע עם כניסתו לתפקיד כי בדעתו לבטל את עקרון הסניוריטי. הצעת חוק ברוח זו, המשנה כליל את בחירת השופטים, הושלמה על ידי ועדת החוקה של הכנסת והיא מונחת על שולחן מליאתה מאז סוף מרץ לקריאה שנייה ושלישית.
בשל המחאה הציבורית, הקפיא ראש הממשלה בנימין נתניהו את המשך החקיקה. אף על פי כן , מסרב השר לוין - המשמש גם כיו"ר הוועדה לבחירת שופטים - לכנס את הועדה לבחור שופטים, ובכללם נשיא העליון.
כל עוד לא יהיה שינוי בהרכב הוועדה, ימשיכו לכהן בה שלושה שופטים - ובהם נשיא העליון. עם פרישתה של הנשיאה חיות יתמנו לוועדה ממלא המקום פוגלמן והשופטת דפנה ברק-ארז (שתחליף את השופט נעם סולברג, כי בוועדה חייבת להיות לפחות שופטת אחת).
השר לוין כבר הודיע לבג"ץ בשבוע החולף כי מאחורי הקלעים מתנהל משא ומתן, כנראה בחסות נשיא המדינה יצחק הרצוג, כדי להגיע לשינויים משפטיים בהסכמה. גם נושא שינוי בחירת השופטים, כדרישתו של לוין, הוא אחד הסעיפים. בשלב זה לא נודע על פריצת דרך וההערכה היא שזו תצא לפועל - אם בכלל - רק אחרי החגים, לקראת כינוס מושב החורף של הכנסת.