חזרה ללימודים בצפון, אחרי התקיפה באיראן? פיקוד העורף פרסם הערב (שבת) הנחיות מעודכנות לשורת יישובים בצפון הארץ, ובראשן קיום פעילות חינוכית במקום שממנו אפשר להגיע למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות. ההנחיות נוגעות בין השאר לשורת יישובים בגליל העליון, המערבי, הקריות ועכו.
1 צפייה בגלריה
שינויים במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף בצפון
שינויים במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף בצפון
(צילום: דובר צה"ל)
בהודעת צה"ל נמסר כי בתום הערכת מצב ב-20:00 הוחלט שבמסגרת השינויים, אזורי ההתרעה קו העימות, גולן צפון, גולן דרום (ביישובים קצרין וקדמת צבי), גליל עליון וחלק מיישובי אזור המפרץ (קריית אתא, קריית ביאליק, קריית ים וקריית מוצקין) יעברו ממדרג פעילות מצומצמת למדרג פעילות חלקית.
עוד נמסר כי "אזור התרעה עמקים, אזור התרעה המפרץ (ביישובים החותרים, כפר גלים וחלק מיישובי מועצה אזורית זבולון) והיישוב חנתון באזור התרעה מרכז הגליל, יעברו ממדרג פעילות חלקית למדרג פעילות מלאה עם הגבלת התקהלויות ושירותים של עד 2,000 אנשים. שאר אזורי הארץ נותרו ללא שינוי בהנחיות שניתנו עד כה".
מאחורי הקלעים קיים מתח רב בין הרשויות בצפון לבין אנשי פיקוד העורף. אחרי המטח הכבד לנהריה והגליל המערבי, בכמה מהרשויות בצפון לא מוכנים לקחת סיכון ולהחזיר את הילדים למסגרות. בעיריית נהריה ובמועצת מטה אשר הודיעו לתושבים שלא יתקיימו מחר לימודים פרונטליים והשיעורים ימשיכו בזום. ביישובי מטה אשר יפעלו גני הילדים בקפסולות ובמבני בטון, וכך גם החינוך המיוחד.
ההנחיות המעודכנות נוגעות גם לקריות ולעכו. בעיריית עכו החליטו להחמיר עם ההנחיות ועל-פי החלטת ראש העיר, לא ייפתחו מחר את כלל מערכות החינוך - כולל גני הילדים ומעונות היום - למרות שפיקוד העורף הודיע כי ניתן לקיים את הלימודים.
מעיריית קריית ביאליק נמסר כי "בהתאם להנחיית פיקוד העורף מערכת החינוך חוזרת לפעול בהתאם למדרג 2 - הגעה תוך דקה למרחב מוגן בעת אזעקה. מערכת החינוך תפעל מחר כסדרה למעט בית הספר 'נעורים' (למידה פיזית באופן מדורג) ותיכון אורט ביאליק (למידה משולבת בהתאם להודעה שתישלח על-ידי צוות המחנכים)".
מקריית מוצקין נמסר כי "מוסדות החינוך ייפתחו על-פי הנחיות פיקוד העורף, וכנ"ל לגבי מוסדות ציבור". בקריית אתא הודיע ראש העיר שההורים רשאים להחליט אם לשלוח או להשאיר את הילדים בהשגחתם בבית.
במועצה האזורית מעלה יוסף מסרו כי "לאור סוף השבוע המתוח, התקיימה הערכת מצב במועצה שבה הוחלט לא לפתוח מחר את גני הילדים ובתי הספר במועצה. מחר תתקיים הערכת מצב נוספת יחד עם גורמי הביטחון השונים על מנת להיערך לחזרה ללימודים באופן הדרגתי החל מיום ב'. מוסדות חינוך מיוחד יפעלו עם הסעות".
מהמועצה אזורית גולן נמסר: "אנו שמחים לעדכן כי ההנחיות המעודכנות מאפשרות את פתיחת רוב מערכות החינוך בגולן, למעט בתי הספר בצפון הגולן. בדרום הגולן ניתן לקיים לימודים ופעילות חינוכית כולל הסעות, במבנה או בכל מקום אחר שממנו ניתן להגיע למבנה, או למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות. חוגים ופעילויות ספורט מותרות עד 35 ילדים בשטח פתוח על-פי הכי מוגן שיש. בצפון הגולן ניתן לקיים לימודים ופעילות ביישובים במבנה הסמוך למרחב מוגן תקני. במסגרות חינוך מיוחד יש החרגה המאפשרת הסעות".
שלומית שיחור רייכמן, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל מסרה: "אני מברכת על ההחלטה של פיקוד העורף לאפשר למידה פיזית בתחומי המועצה שלי, מדובר בהחלטה חשובה ונכונה ולטובת הילדים. לצערי, בכל הצפון קיימים פערי מיגון גדולים בכל מוסדות החינוך וגם בעמק. מצפה מממשלת ישראל לקבל החלטה אמיצה למיגון לכלל מוסדות החינוך. אני רגועה והילדים שלי ילכו ללמוד מחר פיזית בבית הספר התיכון ויצו נהלל. ועדיין, אני מבקשת מכולם להקפיד על ההנחיות".
בכרמיאל הוחלט על דחיית פתיחת גני הילדים ובתי הספר עד ליום שני בכפוף להערכת מצב. במעונות היום ובמוסדות החינוך המיוחד שבהם יש מיגון הפעילות תתנהל כרגיל. פעילות בלתי פורמלית ומתנ"סים יתאפשרו בכפוף לביצוע ההנחיות ובהגעה למרחב מוגן ב-30 שניות. עיריית קריית ים כי היא מתירה להורים להחליט אם לשלוח את ילדיהם ללימודים.