כאשר ג׳ו ביידן מינה אותה ב-2020 כסגניתו המיועדת, ובכך עשה היסטוריה מרובת-רבדים, קמאלה האריס ידעה שארבע השנים הבאות שלה יהיו קשות יותר משל קודמיה בתפקיד. הם היו כולם גברים לבנים, והיא האישה הראשונה, וכמובן בת המהגרים הראשונה, שהתיישבה על הכיסא מספר 2 במדינה.
להודעת הפרישה המלאה של ביידן - לחצו כאן
הדיווחים בארה"ב על פרישת ביידן

2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן , סגנית הנשיא קמלה האריס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן , סגנית הנשיא קמלה האריס
תמכה בביידן - וזכתה לתגמול
(צילום: AP /Matt Kelley)

כתבות נוספות בנושא:

האריס ידעה שלא במקרה הפעם הראשונה שמישהי כמוה הגיעה לתפקיד הזה הייתה רק ב-2020, וידעה שזכוכית המגדלת תהיה גדולה מתמיד. מה שהיא בוודאי לא ידעה זה שבסיומן של ארבע השנים האלה היא תמצא עצמה, כנראה, כמועמדת לנשיאות, עם הודעת ביידן על פרישתו מהמרוץ - ומי שאמורה להציל לא רק את את המפלגה הדמוקרטית, אלא גם את הדמוקרטיה האמריקנית.
כשעתיים אחרי הודעת ביידן על תמיכתו בה פרסמה גם האריס הצהרה, שבה הודתה לו על "הנהגתו היוצאת מגדר הרגיל כנשיא ארה"ב" ועל העשורים הארוכים שבהם שירת את המדינה. "לכבוד הוא לי לקבל את תמיכתו של הנשיא, ואני מתכוונת להרוויח את המועמדות הזו לנשיאות ולזכות בה. במהלך השנה האחרונה סיירתי ברחבי ארצנו, שוחחתי עם אמריקנים על הבחירה הברורה שניצבת בפנינו בבחירות הקריטיות הללו, וכך אמשיך לעשות בימים ובשבועות הקרובים. אעשה כל שביכולתי כדי לאחד את המפלגה הדמוקרטית – ולאחד את המדינה שלנו – כדי לנצח את דונלד טראמפ. יש לנו 107 ימים עד לבחירות. יחד נילחם, ויחד ננצח".
האריס, שתהיה בת 60 באוקטובר, אכן עברה ארבע שנים קשות כסגניתו של ביידן. בבית לבן שבאופן כללי היה נעול למדי להדלפות, האריס הייתה יוצאת דופן. סיפורים עליה דלפו כל הזמן. ביידן עצמו לא הקל כשנתן לה אחריות לכמה מהנושאים הנפיצים ביותר בשנים האחרונות: הגירה, הפלות וחוקי הצבעה. אבל כפי שעשתה לכל אורך הקריירה, האריס השאירה את התלונות והתסכולים בבית, והלכה לעבוד קשה בכל יום. לרגעי השיא של המרוץ לבחירות היא מגיעה עם אחוזי תמיכה גבוהים יותר משל ביידן - אמנם רף נמוך למדי, ובכל זאת נתון משמעותי.
בשבועות האחרונים, כשביידן עמד תחת לחצים עצומים, התקשה להגיב במהירות למשבר ובנוסף גם נדבק בקורונה, האריס הצליחה ללכת בין הטיפות באופן שהרשים מאוד גם פרשנים וגם את חברי המפלגה. היא נשארה נאמנה לביידן לחלוטין והייתה הראשונה להופיע בטלוויזיה דקות ספורות אחרי העימות הקטסטרופלי שלו מול דונלד טראמפ. כעת, הוא גמל לה בתמיכה מהירה בה להיות המועמדת. זמן קצר לאחר מכן, גם הילארי וביל קלינטון הביעו בה תמיכה. למעשה, האריס צברה לעצמה הרבה מאוד רצון טוב ותומכים, כולל כאלה שהתנגדו לעצם בחירתה על-ידי ביידן ב-2020. הדמוקרטים מצפים שתהיה מסוגלת לנהל את הקמפיין שביידן כבר לא היה יכול מול דונלד טראמפ, במיוחד בנושאים כמו הפלות, פיקוח נשק, צדק חברתי ודמוקרטיה.
האריס שייכת לזרת המיינסטרים הדמוקרטי כמעט בכל תחום, כולל בכל הקשור לישראל: שילוב של גיבוי צבאי ופומבי, יחד עם תמיכה בפתרון שתי המדינות. מאז 7 באוקטובר, הלכה האריס על קו דק בין תמיכת הממשל בפעולת צה"ל בעזה - לביקורת הקשה מאוד שהגיעה בעיקר מבני מיעוטים על קורבנות המלחמה בצד הפלסטיני. באופן קבוע, היא הייתה "שליחתו" של ביידן להרגעת הרוחות בקרב צעירים ושחורים. כמי שנשואה ליהודי, דאג אמהוף, האריס מתבטאת לעתים תכופות גם בענייני אנטישמיות וחוגגת את ראש השנה ופסח.
2 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בביקור ב צפון קרוליינה 18 ביולי
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בביקור ב צפון קרוליינה 18 ביולי
נבחרה בעיקר בשל סיפורה האישי. האריס
(צילום: Allison Joyce / AFP)
האריס נבחרה בידי ביידן גם בגלל הסיפור אישי שלה, כמובן. היא נולדה באוקלנד שליד סן פרנסיסקו, להורים מהגרים משכילים ומצליחים. אביה, דונלד האריס, יליד גמאייקה, היה פרופסור. אימה ההינדית, שימאלה גופאלן האריס, הייתה חוקרת סרטן ופעילת זכויות אזרח. אחרי שההורים נפרדו, קמאלה גדלה עם האם בברקלי, נסעה איתה לביקורים בהודו ולמדה ממנה לחבק את הזהות השחורה שלה. "אמא ידעה שהמולדת שאימצה תראה את אחותי מאיה ואותי כנערות שחורות", כתבה האריס באוטוביוגרפיה שלה, "והייתה נחושה לדאוג שנגדל להיות בטוחות וגאות בעצמנו".
האריס למדה בהרווארד והשלימה לימודי משפטים באוניברסיטת קליפורניה. המסלול מקצועי שבחרה יתברר מאוחר יותר כקריטי מאוד לקריירה. היא החליטה להיות תובעת והחלה בפרקליטות של מחוז אלמדה בקליפורניה. ב-2003 הפכה לפרקליטת המחוז בסן פרנסיסקו, וכאן כבר היה ברור כי היא מכוונת לקריירה פוליטית רצינית. כשמונתה כתובעת הכללית של קליפורניה, הפכה לכוכבת של ממש במפלגה הדמוקרטית. היא הכשירה נישואים חד-מיניים הרבה לפני שמישהו בפוליטיקה האמריקנית העז לדבר על כך, תמכה בשורה של הצעות פרוגרסיביות, והוסיפה כריזמה טבעית. הדרך למעלה הייתה ברורה.
ב-2017 נבחרה בקלות לסנאט, ואחרי שנתיים החליטה לרוץ לנשיאות. היא החלה כפייבוריטית. לנאום השקת הקמפיין שלה הגיעו 20 אלף איש באוקלנד והיא נראתה בו כמי שאף יריב דמוקרטי לא יוכל לנצח. אבל הקמפיין הידרדר במהירות, בעיקר משום שהאריס ניסתה לרצות את כל הפלגים במפלגה, דילגה בין המתונים לפרוגרסיבים - ובסוף נפלה בין הכיסאות. האריס סיימה את הקמפיין הרבה יותר מהר מהצפוי, כשהרגע הזכור היחידי שהשאירה היה באחד העימותים בהם האשימה את ג׳ו ביידן בגזענות. זו היתה טעות קולוסאלית, בעיקר משום שביידן עצמו אהוב מאוד בקרב הקהילה השחורה, אבל גם כי היא נראתה כמי שאין לה את הטמפרמנט לתפקיד.
למרות זאת, כמי שתמיד היו לה חושים פוליטיים טובים, מיהרה האריס להודיע על תמיכה בביידן עוד לפני מועמדים פוטנציאליים אחרים לתפקיד הסגן. כשהגיע הרגע, החליט ביידן להשאיר את העבר בעבר ולבחור בהאריס כסגניתו. ארבע שנים אחרי, נראה כי היא עומדת להיות הבת למהגרים הראשונה שרצה לנשיאות.