אחרי תשע שנים של תכנונים ועבודות נחנך היום (ה') כביש הגישה החדש לירושלים, כביש מס' 16 הקרוי על שמו של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון, שנועד לשפר את הנגישות לעיר הבירה ולאפשר גישה מהירה וקלה יותר לדרום ולמערב ירושלים. הכביש, שיספק למעשה כניסה מרכזית חדשה לירושלים, יחבר את כביש 1 מאזור מוצא לאזור התעשייה גבעת שאול ולרחוב בייט בעיר, בסמוך למחלף גבעת מרדכי בשדרות מנחם בגין. החיבור לשדרות בגין טרם נפתח.
הכביש נפתח לתנועה כשנה לפני המועד המתוכנן, והקדמת לוחות הזמנים התאפשרה בזכות עבודה יעילה של הזכיין "שפיר פיצרוטי". אורך הכביש כ-6 ק"מ והוא כולל 4 מנהרות, 7 גשרים ו-3 מחלפים – מוצא, רבידה ובייט (סמוך לרחוב בייט, ולבית החולים שערי צדק). מהירות הנסיעה המותרת בו תהיה 80 קמ"ש, והיא צפויה לעלות בהמשך ל-110 קמ"ש. עלויות הקמתו עמדו על יותר ממיליארד שקלים.
במסגרת הקמת הכביש שודרגה גם מערכת הדרכים המקומית והתשתיות הקיימות, וניטעו כ-700 עצים חדשים. הפרויקט כולל גם פיתוח נופי נרחב המאפשר גישה ליער ירושלים וסביבתו תוך בנייה של שבילי אופניים, אזורי פנאי ונופש ופינות תצפית. בניית הכביש אושרה במרץ 2013, וביוני 2019 החלו סוף-סוף העבודות שהסתיימו לאחרונה.
פתיחת הכביש תאפשר גם לחנוך קו אוטובוס חדש מירושלים לתל אביב, קו 490 של אגד, שייסע גם דרך הנתיבים המהירים באיילון וייצא בתדירות של כל חצי שעה. הקו יתחיל את פעילותו ממסוף תלפיות, יעבור בדרך חברון (גבעת המטוס), מחלף הרוזמרין, אצטדיון טדי, צומת פת, צומת ניות, גבעת מרדכי ודרך הכביש ישר לתל אביב עד לתחנה הסופית בתחנת סבידור מרכז.
הכביש כולל שתי מנהרות שיעברו תחת השכונות הר נוף ויפה נוף וחלקו המזרחי של הר הרצל. בין שתי המנהרות עובר הכביש בגשר מעל נחל רבידה, ושם נבנה מחלף נחל רבידה שיחבר אותו עם הכביש החדש שנסלל לגבעת שאול. בעתיד יוכלו באי העיר להיכנס לעיר דרך הכביש, לחנות בחניון בייט הממוקם בסמוך לתוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה ולהתנייד בעיר באמצעות הרכבת הקלה.
אף שהכביש נועד לצמצם את הפקקים בדרך לבירה וביציאה ממנה, לפני פתיחתו נשמעו טענות שהוא לוקה בליקויים שונים שעלולים להביא לכך שגם הנהגים שייסעו בו ימצאו עצמם תקועים בעומסי תנועה. בין היתר, נטען כי צומת בייט – שיקלוט אליו יותר ממחצית מהתנועה בכביש – לא מותאם עם הרמזורים שבו לאפשר יציאה מהשכונה במקביל להזרמת תנועה כה מאסיבית.
מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, הודה מוקדם יותר החודש בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" כי ייתכן שיש עם הכביש בעיות מסוימות – אך הדגיש כי הוא עדיין צפוי לשפר את המצב. "כביש 16 הוא אחד הפרויקטים הטובים שהיו בארץ, מוכן לפני הזמן וללא חריגות תקציביות, כביש שיפחית מאוד את העומסים בסחרוב ויקלוט אליו גם 20-30% מהתנועה בבגין. אבל אני מכה על חטא, המדינה לא עשתה פה עבודה מלאה", אמר.
בטקס חניכת הכביש היום השתתפה שרת התחבורה מרב מיכאלי, שאמרה כי כביש 16 מביא עמו "בשורה אדירה" וישפר את הגישה לשכונותיה הדרומיות של הבירה, אך הוסיפה כי הוא מהווה דוגמה למורכבות בפתרונות הנדרשים לירושלים בהיבט התחבורתי. "צריך להודות באמת, ככל שהכביש הזה התפתחות חשובה, המענה השלם לאתגרי התחבורה של ירושלים מורכב ומגוון יותר", אמרה השרה.
לדברי מיכאלי, "הפתרון הוא תחבורה ציבורית והסעת המונים. לכן אנחנו נמשיך להשקיע בתחבורה ציבורית איכותית, בפיתוח רכבות קלה, שירושלים הייתה החלוצה ביישום הדבר הנחוץ הזה. בקידום כלים קלים ואופניים, הסדרתם ויצירת תשתית איכותית ובטוחה. חייבים לעשות הכול כדי שגם הכביש הזה, גם הוא ישרת כמה שיותר כלי תחבורה ציבוריים, כך שלא יהפוך להיות עוד כביש פקוק".
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אמר בטקס: "מהפיכת התחבורה כבר כאן, והיא תביא לידי כך שירושלים תהיה הראשונה לצאת מהפקקים. פתיחת כביש 16 היום, מוקדם מהצפוי, היא נדבך חשוב בהפיכת הכניסה לירושלים לפשוטה יותר ולמהירה יותר והיא תפחית במידה ניכרת את עומס התנועה בחלקים המערביים של העיר.
"ואולם הפתיחה של כביש 16 היום אינה מספיקה ואינה עומדת בפני עצמה. בעתיד, ייפתח לצד הכניסה לעיר מכביש 16, ברחוב בייט, חניון 'חנה וסע' שיאפשר לבאים לעיר לחבור לרשת מתקדמת של רכבות קלות, אשר העבודות עליהן בעיצומן והן ייפרס ובכל רחבי העיר. בטווח הרחוק חזון העיר ומשרד התחבורה הוא להפחית את תנועת הרכב הפרטי בעיר, לחזק את התחבורה הציבורית, את התנועה המיקרו-מובילית ואת ההליכתיות ובכך לקדם חיי קהילה בעיר נקיה יותר, ושירותית יותר השומרת על הסביבה כאשר פניה לעתיד טוב יותר. אני מודה לשרה ולמשרד התחבורה על שיתוף הפעולה והסיוע שהם מעניקים לעשרות מיזמים בעיר".