הבית הלבן ביטל את פורום הדיאלוג האסטרטגי שתוכנן להתקיים מחר (יום חמישי) בין ישראל לארצות הברית. בפגישה הייתה אמורה להשתתף משלחת בראשות ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר, לצד נציגים ישראלים נוספים, אך האמריקנים זעמו על הסרטון שבו ראש הממשלה בנימין נתניהו האשים אותם בעיכוב משלוח נשק - והודיעו על ביטול.
הצהרת נתניהו - באנגלית
(צילום: דוברות רה"מ)

הבית הלבן, נזכיר, השיב לנתניהו כי רק משלוח נשק אחד מעוכב בגלל הפעולה ברפיח - והיתר זורמים כרגיל. אתמול, שליחו של הנשיא ביידן למשא ומתן עם לבנון, עמוס הוכשטיין, העביר מסר חריף לנתניהו בפגישתם בארץ. האמריקנים טוענים שדבריו של נתניהו אינם נכונים, וגורם אמריקני אף האשים את ראש הממשלה ב"כפיות טובה". גם בישראל אומרים גורמים מדיניים שההתבטאות של נתניהו גרמה לנזק חריף ביחסי העבודה עם הממשל. במפגש ביום חמישי היו אמורים לעלות שורת נושאים קריטיים, כולל המצב בצפון, המשך הפעולה ברפיח, היום שאחרי בעזה וגם האיום האיראני - לנוכח ההתקדמות המדאיגה בתוכנית הגרעין.
גורמים שמעורים בנושא אומרים כי "ההחלטה האמריקנית על ביטול המפגש התקבלה בזמן שחלק מהמשתתפים כבר בדרך לוושינגטון, או נמצאים שם. נתניהו עשה עליהם סיבוב - הוא נכנס לתוך הוויכוח על משלוחי הנשק בין הדמוקרטים לרפובליקנים - ופשוט שיקר. הוא יצר רושם שיש צווארי בקבוק במשלוחי הנשק, וזה פשוט לא נכון. הכול זורם חוץ ממשלוח אחד ספציפי. נתניהו גם רמז שמזכיר המדינה אנתוני בלינקן התחייב לשחרר את צווארי הבקבוק האלה, וגם זה לא נכון. גורמים ששוחחו עם האמריקנים אמרו שהם לא זוכרים אותם כל כך זועמים על נתניהו". כאמור, חלק מהבכירים כבר הגיעו לוושינגטון, ועל אף ביטול הפורום האסטרטגי, יקיימו פגישות עם בכירים אמריקנים.
נתניהו תקף את הממשל האמריקני בסרטון באנגלית שפרסם אמש, ובו אמר כי "אמרתי למזכיר המדינה שלא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל מונע מישראל נשק ותחמושת, והוא הבטיח שהממשל עובד יום ולילה כדי להסיר את צווארי הבקבוק הללו. אני בהחלט מקווה שזה המצב. זה צריך להיות המקרה". בטקס האזכרה הממלכתי לחללי אלטלנה טען נתניהו כי בלינקן אף אמר לו כי "כך צריך להיות". "איך ייתכן שנשק ותחמושת שרכשנו בכספנו לא מגיעים?", הוסיף נתניהו בטקס. דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר, שנשאלה על כך בתדרוך היומי, הגיבה: "אנחנו לא יודעים על מה הוא מדבר. יש רק משלוח אחד שעוכב".
3 צפייה בגלריה
המזכיר בלינקן במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת קטאר
המזכיר בלינקן במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת קטאר
המזכיר בלינקן במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת קטאר
(צילום: רויטרס )
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן אמר הלילה כי "חשוב מאוד לזכור שהיחסים הביטחוניים שלנו עם ישראל חורגים הרבה מעבר לעזה. ישראל מתמודדת עם הרבה איומים ואתגרים - מחיזבאללה, מאיראן, מהחות'ים ומארגונים שונים שפועלים נגדה ובמקרים רבים מחויבים לטהרן". לדברי בלינקן, "הנשיא היה מאוד ברור מהיום הראשון שהוא יעשה כל שביכולתו כדי לוודא שלישראל יש את מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה ביעילות מפני האיומים האלה. חלק גדול מזה גם הוא לוודא שבמתן הסיוע הזה לישראל, יש לה גורם הרתעה חזק, שזו הדרך הטובה ביותר להימנע מעוד עימות, מעוד מלחמה, ממה שאנחנו כבר רואים בעזה".
בלינקן הדגיש כי אחת המטרות של הממשל החל מהיום הראשון של המלחמה הייתה למנוע ממנה להתרחב לחזיתות נוספות. "אנחנו מחויבים לזה", אמר. "אנחנו, כידוע, ממשיכים לבדוק משלוח אחד שהנשיא ביידן דיבר עליו, של פצצות במשקל 900 ק"ג, בגלל החששות שלנו לגבי השימוש בהן באזור צפוף אוכלוסייה כמו רפיח. זה נשאר בבדיקה. אבל כל שאר המשלוחים ממשיכים כפי שהיו בדרך כלל. הכול נעשה כדי לוודא שלישראל יש את מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה מפני ריבוי האתגרים שלה".
3 צפייה בגלריה
ריצ'י טורס
ריצ'י טורס
ביקורת חריפה גם מצד ידידי ישראל. חבר הקונגרס ריצ'י טורס
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
מזכיר המדינה התייחס גם למו"מ לעסקת חטופים, והדגיש פעם נוספת כי "כל העולם התאחד מאחורי ההצעה שהנשיא ביידן הציג לפני כמה שבועות - העולם כולו למעט חריג אחד, חמאס. אחרי שכולם אמרו כן, כולל ישראל, וזה אושר לי שוב על-ידי ראש הממשלה נתניהו כשהייתי בישראל, חמאס חזר עם תנאים חדשים, דרישות חדשות, כולל דרישות ותנאים שבאמת חרגו ממה שכבר היה. אז אנחנו עובדים כדי לראות אם נוכל לגשר על הפערים שחמאס יצר כעת. המתווכות - מצרים וקטאר במיוחד, עובדות כדי לראות אם נוכל לגשר על הפער.
בלינקן אמר כי "אני מאמין שהפערים ניתנים לגישור, אבל בסופו של דבר חמאס צריך להחליט, או שאנשים ימשיכו לסבול סבל נורא מדי יום", והתייחס גם למנהיג חמאס יחיא סינוואר: "אתה צריך לשאול האם אדם אחד - חי, אנו מאמינים, מאות מטרים מתחת לאדמה, בטוח יחסית - שם את האינטרסים שלו ואת השקפותיו שלו לפני האינטרסים והצרכים של האנשים שהוא מתיימר לייצג. יכולה להיות הפסקת אש עכשיו אם בחמאס היו אומרים כן לפני שבוע".
גם ידידיה של ישראל בארה"ב ביקרו בחריפות את הצהרת נתניהו. חבר הקונגרס ריצ'י טורס, שמרבה להתבטא בעד ישראל, אמר כי "אם אתה מעוניין לפגוע ביחסי ישראל-ארה"ב, אז תפרסם הצהרה פומבית שבה אתה תוקף את ממשל ביידן, שלמרות התנגדות היסטרית מצד השמאל הקיצוני, עמד איתן בתמיכתו בישראל במשך 8 חודשים ויותר". טורס הוסיף: "אי-הסכמות יש להביע באופן פרטי. חמאס מרגיש נועז יותר אפילו ממראית עין של התרופפות ביחסים".
3 צפייה בגלריה
אליזבת וורן נאום ב הוועידה הדמוקרטית
אליזבת וורן נאום ב הוועידה הדמוקרטית
תחרים את נאום נתניהו. אליזבת וורן
(צילום: AP)
במקביל, לקראת נאומו של נתניהו בקונגרס, הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן אמרה לאתר "פוליטיקו" כי בדומה לכמה מחוקקים דמוקרטים נוספים, אין בכוונתה להגיע לנאום, שכן לדבריה "נתניהו יצר קטסטרופה הומניטרית. כמו כן, הוא הבהיר כי הוא לא תומך במדיניות ארה"ב לפתרון שתי המדינות - שיאפשר לישראלים והפלסטינים לפתח את עמם ולחיות בכבוד". היא התייחסה למלחמה ברצועת עזה, והוסיפה כי "צריך הפסקת אש, צריך להחזיר את החטופים - וצריך ששני הצדדים יגיעו לשולחן המשא ומתן וימצאו פתרון לשלום".
מסתמן כי ראש הממשלה יטוס לוושינגטון ב-22 ביולי, יומיים לפני נאומו בקונגרס. נתניהו צפוי לטוס במטוס כנף ציון, שיעשה למעשה את טיסת הבכורה שלו איתו ועם רעייתו שרה. המטוס כבר השלים את כל ההכנות לטיסה הראשונה, ועבר טבילות אש בטיסות בינלאומיות עם הדמיות והטסת והאכלת נוסעים.