1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: רויטרס)
הימים האחרונים המחישו שחרף החזות שלו, בצלאל סמוטריץ' מייצג את האנטיתזה ליהדות, ואת הרעל הגזעני שלו הוא מבקש להתיז על כל מדינת ישראל. שר האוצר הביע את אהדתו לציוץ של סגן ראש מועצת השומרון, דוידי בן ציון, שכתב אחרי רצח האחים הלל ויגל יניב, ש"את הכפר חווארה צריך למחוק היום... אין מקום לרחמים". לדוידי היה שכל למחוק את הציוץ, אך סמוטריץ' התעקש בוועידת דה-מרקר שהוא עומד מאחורי הדברים, תוך הבהרה שהכוונה היא שמדינת ישראל צריכה לעשות זאת ולא פורעים פרטיים.
קשה לחשוב על דוגמה כה מנוגדת לרוח יהדותם של הנביאים, שמגילת העצמאות בחרה לה לדגל (מדינת ישראל "תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל"). סמוטריץ' רוצה יהדות אחרת, ומצפה שישראל תפעל ברוח הפסוק "אנכי ה' אלהיך אל קנא פקד עון אבות על בנים על שלשים ועל רבעים לשנאי" (שמות כ ד). אך התורה עצמה מציגה את המודל ההפוך, אשר נבחר בצדק למגילת העצמאות: "לא יומתו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות איש בחטאו יומתו" (דברים כד טז).
סמוטריץ' הציג את "תוכנית ההכרעה" שלו לפתרון העימות כבר ב-2017, ועתה הוא מעוניין לממש אותה. היא מבוססת על שלוש חלופות המוצגות בפני העם הפלסטיני: 1. לעזוב את הארץ; 2. להתגורר בה במעמד "גר תושב", משום שלדבריו "על פי ההלכה הם צריכים תמיד להיות קצת נחותים"; 3. אם יסרבו לאחת משתי האפשרויות הללו, אזי "צה"ל יידע כבר מה לעשות". כשנשאל אם כוונתו גם להרג משפחות, נשים וילדים, ענה: "במלחמה כמו במלחמה".
בזמנו הוא הסביר שהבסיס הרעיוני לתוכנית הוא ספר יהושע. לדבריו, על פי המדרש שלח יהושע בן נון לתושבי הארץ שלושה מכתבים ובהם שלושת התנאים המקבילים לאלה שהוא מעלה. להמחשת דבריו הוא מגייס את הרמב"ם, שלפיו אם אותם לא-יהודים לא יברחו, יש להטיל עליהם הגבלות "שיהיו נבזים ושפלים למטה, ולא ירימו ראש בישראל", ואם הם מתנגדים לכך, "אין מניחין מהם נשמה". כלומר, הורגים את כולם.
פוגרום חווארה, השבוע

זו אך טעימה אחת, מקוממת ומקפיאת דם, של עולמו היהודי של סמוטריץ', המבקש כדבריו לקדם את רעיון מדינת ההלכה בישראל, אשר בה, אולי ואם יתאפשר הדבר, יסקלו למוות על חילול שבת בפרהסיה, וגורלה של קהילת הלהט"ב ייגזר לחרב.
הרב אורי רגב חדו"שהרב אורי רגב חדו"ש
סמוטריץ' אינו מייצג אותנטי של רוח היהדות. אבי האומה, אברהם אבינו, הציג מודל הפוך ולא נרתע מלהתעמת עם הקב"ה כדי להציג את הצדק כעיקרון-על, הגובר על ענישה קולקטיבית. היה זה כאשר שמע על כוונתו של ה' להשמיד את סדום בשל חטאי תושביה: "חָלִילָה לְּךָ מֵעֲשׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע חָלִילָה לָּךְ הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט" (בראשית יח).
סמוטריץ' יודע שתוכניתו המחרידה תיתקל במחסום של בית המשפט העליון, הפרקליטים הצבאיים והיועצים המשפטיים, ולכן צעד חיוני ראשון למימושה הוא נטרול מערכת המשפט. הקואליציה שבה הוא חבר בכיר בימים אלה עומדת לעשות בדיוק את זה.
  • הרב עו"ד אורי רגב הוא מנכ"ל עמותת "חדו"ש – לחופש דת ושוויון"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il