הפרמידיקית העסוקה ביותר באיו"ש – הצילה גם את חייו של מחבל פלסטיני, ובאופן יוצא דופן, עם מנת דם מלא שנתנה לו בשטח. סמ"ר א', הפרמדיקית של החטיבה המרחבית מנשה החולשת על גזרת ג'נין, הפכה בחודשים האחרונים לאחת מגורמי הרפואה העסוקים באוגדת איו"ש בשל ריבוי האירועים הביטחוניים באזור, אך בדרך לתואר היא הפכה לאחת הראשונות שמעניקה דם מלא לפצוע קשה, בשטח, בפעילות מבצעית בגדה.
הפרמדיקית הקרבית הצעירה כבר הצילה בחודשים האחרונים את חייהם של לוחמים בשורת תקריות במהלך פעילות מבצעית, ובהם גם את חייו של לוחם דובדבן בחודש ספטמבר, לאחר היתקלות בכפר בורקין. כחלק משדרוג משמעותי למערך הרפואי של הכוחות באוגדת איו"ש, הוחלט השנה בחיל הרפואה לפזר באמבולנסים הצבאיים שמתלווים לפעילויות המבצעיות גם מנות דם מלאות, ולא רק מפורקות, כרכיבי דם שונים, בעבר.
5 צפייה בגלריה
מנת הדם המלא שנתנה למחבל לאחר חילופי האש
מנת הדם המלא שנתנה למחבל לאחר חילופי האש
מנת הדם המלא שניתנה למחבל לאחר חילופי האש
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
מנת דם שניתנת בצה"ל, בתרגיל
מנת דם שניתנת בצה"ל, בתרגיל
מנת דם שניתנת בצה"ל, בתרגיל
(צילום: דובר צה"ל)
בתחילת חודש אפריל נתנה מנה ראשונה כך ע"י צוות רפואי של צה"ל לפלסטיני פצוע ליד רמאללה, ומספר ימים לאחר מכן, זה קרה בפעם השנייה, בנסיבות נפיצות במיוחד: סמ"ר א' הייתה חלק מצוות הפינוי והחילוץ של מבצע מעצרים לאור יום בטול כרם, שהתפתח לחילופי אש בין מחבלים לכוחות צה"ל. אחד המחבלים נפגע באורח אנוש, פונה על ידם לנקודה אחורית בטוחה והיישר לטיפולה בשטח של סמ"ר א'. היא התייעצה במהירות עם הרופא האוגדתי והמליצה לתת לו מנת דם מלאה, וכך היה. חייו ניצלו, ובחלוף מספר ימים הוא התאושש ושוחרר מבית החולים להמשך חקירה ומעצר.
"זו הייתה הפעם הראשונה שבסמכות פרמדיקית ולא של רופא בשטח ניתנה מנת דם מלא לפצוע", מספרת כעת א' ל-ynet. "יש מנות דם מלאות לצוותים מסוימים בצבא כמו ב-669, זה כשלוש שנים, אך באיו"ש קיבלנו זאת רק לפני כחודשיים. כך ניתן לפצוע את אותו הדם שאיבד ולא פלאזמה או חלקי דם כבעבר. המחבל הגיע אליי מחילופי האש שהוא עם פצעי ירי מרובים ומעורפל הכרה. בהתאם למדדים שלו הוחלט לתת לו דם מלא, לצד טיפול בכאבים. בהמשך העברנו אותו לבית החולים מאיר בכפר סבא".
"מבחינה אישית לא הייתה לי דילמה – לכך הוכשרנו ואימנו אותנו. זה חלק מהתפקיד. אנחנו מטפלים קודם כל בחיילים ואחרי זה באזרחים פלסטינים או בכל מי שצריך. זאת המשימה ולא הייתה שום התלבטות באף שלב". א' גם הספיקה לקחת חלק לאחרונה בטיפול של לוחם הימ"מ שנפצע קשה מירי בשומרון, לצד סדרת אירועים, גם לא מבצעיים, של טיפול שוטף באזרחים, שהפכו אותה לפרמדיקית מצטיינת.
5 צפייה בגלריה
חמושים במחנה הפליטים ג'נין יורים על חיילים
חמושים במחנה הפליטים ג'נין יורים על חיילים
חמושים במחנה הפליטים ג'נין יורים על חיילים, בחודש שעבר
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
חמושים במחנה הפליטים ג'נין יורים על חיילים
חמושים במחנה הפליטים ג'נין יורים על חיילים
הגזרה הבוערת. ג'נין
(צילום: AFP)
את הדם המלא שומרים הפרמדיקים הצבאיים באיו"ש במקרר מיוחד בתנאי אכסון מיוחדים, כשהמנות בצידניות. אחת ל-21 יום פג תוקפן של מנות אלו והן מוחלפות בחדשות. א' וחבריה עברו הכשרה ייחודית להעניק בעצמן את מנות הדם. "השיקול לפרק את הדם המלא לארבעה רכיבים ובהן כדוריות דם, היה לאורך השנים בעיקר כלכלי בעולם", הסביר קצין בכיר בחיל הרפואה, "אבל כך למשל בחלק מהמקרים לא היה במנה את רכיב הקרישה. מעטים בעולם שמשתמשים בדם מלא לגורמי הצלה בשטח, וצה"ל הפך לחלוץ בתחום".
הענקת הדם המלא בשטח מתווסף לשורה של אמצעים חדשים שמתווספים לכוחות הקדמיים בבט"ש ובמלחמה: בחיל הרפואה מתחילים בימים אלה לפזר לצוותים הרפואה הבכירים ביחידות הקרביות ערכות לבדיקת אולטרסאונד בשטח, שיוכלו לאבחן בצורה מיטבית ומיידית את הפציעה, בעיקר אם היא פנימית, ובכך לחסוך הקפצות מסוקים מיותרות, למקד טיפול יעיל ובטוח יותר ולמנוע סיכון לשווא של חיילים בחילוץ מהיר רק בגלל חשד לפגיעה חמורה.
פעילות צה"ל בבורקין הסמוך לג'נין. ארכיון

בערכה החדשה והפשוטה יחסית לתפעול, שתכלול מסך מגע דק, ניתן יהיה לבצע גם בדיקת אקו לב והיא תחולק השנה ל-14 רופאים גדודיים, עם יכולת לשידור לאחור, להתייעצות עם רופא בכיר ושיפור זוויות הסריקה. "בכך נאבחן פגיעות חזה ובטן, דימומים פנימיים ועוד ונמנע לשווא טיפולים חודרניים כבר בשטח שלא לצורך", הסביר הקצין הבכיר. "נדע למשל אם יש דימום מסיבי בתוך הבטן, אם טחול נקרע וגם נוכל לבחור ולזהות כך עורקים שקועים לטובת עירוי".
5 צפייה בגלריה
ערכת האולטראסאונד לרופאים הגדודיים. אבחנה מיידית לפגיעות פנימיות
ערכת האולטראסאונד לרופאים הגדודיים. אבחנה מיידית לפגיעות פנימיות
ערכת האולטרסאונד לרופאים הגדודיים. אבחנה מיידית לפגיעות פנימיות
(צילום: דובר צה"ל)
כניסת האולטרסאונד התבצעה במהלך תרגול חיל הרפואה בימים אלה בחודש המלחמה של צה"ל, שכלל הקמת בית חולים צבאי במתכונת חירום בחניון תת-קרקעי בנהריה כחלופה לבית החולים בעיר שנפגע קשות במסגרת התרגיל, המדמה עימות נרחב עם חיזבאללה.