אחרי הודעת משרד הבריאות אתמול (יום ד') לקופות החולים על פתיחת מבצע החיסונים לכלל האזרחים מהיום, בקבוצות מתנגדי החיסונים קוראים להזמין תורים לחיסון ולבטל אותם ברגע האחרון, במטרה לגרום להשלכה לפח של חיסונים שתוקפם פג.
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה קופת חולים מכבי תל אביב
חיסון קורונה קופת חולים מכבי תל אביב
חיסון נגד קורונה בת"א. איומים בתלונות למשטרה נגד מתנגדי החיסונים
(צילום: AP)
חברה באחת מקבוצות הפייסבוק של מתנגדי החיסונים פרסמה קריאה לחבריה להזמין תור, ולבטל אותו בסמוך לשעת התור, כדי שהחיסון ייזרק לפח מבלי שנעשה בו שימוש. "אם כל מי שלא מתכוון להתחסן יזמין תור לחיסון ולא יגיע, נסיים את המלאי בפח די מהר", כתבה. הקריאה של אותה חברה צברה תאוצה בקרב המתנגדים, ומהר מאוד התמלא הפוסט תגובות רבות.
"אני בעד מסיבת חיסונים. אופי המסיבה - מחווה לקיץ של אביה", כתבה אחת החברות בקבוצה. אחרת הוסיפה: "כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא".
הסטנדאפיסט חנוך דאום שיתף את אותו הפוסט וכינה את המחברים "רשעים ארורים". "יש לי אפס סובלנות כלפי מכחישי חיסונים. זה יותר מדי חשוב ודרמטי מכדי לגלות סובלנות בשלב הזה בחיינו", כתב. גלעד הדרי, שנתקל בפוסט, אמר כי הוא מתכוון להגיש תלונה במשטרה נגד המחברת. הוא ציין כי מדובר בעבירה פלילית, והמליץ לדווח עליה לרשת פייסבוק, שהודיעה בעבר כי תסיר פרסומים כוזבים נגד חיסונים.
2 צפייה בגלריה
התנהלות סרבני החיסונים
התנהלות סרבני החיסונים
הפוסט בקבוצת מתנגדי החיסונים - והתגובות
במשרד הבריאות מסרו בהתייחסם לפוסטים בקבוצת מתנגדי החיסונים כי "מדובר בהודעות חסרות אחריות המסכנות את בריאות הציבור. משרד הבריאות רואה זאת בחומרה ובודק את הנושא ודרכי הפעולה כנגד המפיצים הודעות אלו".
בכיר במשרד ציין כי "מניסיון עבר רב שנים של התמודדות עם מתנגדי חיסונים - תגובות של המשרד לפעולות מסוג זה רק יעלו את השיח בנושא ויגרמו לעלייה בהתנגדות לחיסונים. אנו מפעילים כלים אחרים ובהם תגובות של המשרד במקומות אחרים. לכן, ברור שאין טעם להתייחס לקבוצה הזו".
במשטרה אמרו כי "הנושא ייבדק ובמידת הצורך יטופל בהתאם".
חיים פרננדס, מנכ"ל קופת החולים לאומית, מסר: "החודש האחרון מלמד את כולנו שהמחלה פוגעת בכולם. גם באנשים צעירים, מתחת לגיל 50. בנוסף לכך, חלק מאותם חולים צעירים חווים את המחלה בצורה בינונית וקשה ומאושפזים בבתי החולים לימים ארוכים כשאין ביכולתם לנשום עצמאית. לפיכך, מתבקש מכל אחד, בכל גיל, להגן על עצמו. איך? פשוט וקל. באמצעות החיסון, שעובד מצוין. הנתונים מצביעים על הגנה גבוהה ביותר שמעניק החיסון".
ד"ר מאיר עזרא, מעמותת מחוסגן, אמר כי "מתנגדי החיסונים מעולם לא היו סכנה ממשית בעצם התנגדותם לחיסונים. הם קבוצה קטנה בשולי החברה, ואין לה משמעות כשלעצמה. אולם בימים אלו, אנחנו רואים את פוטנציאל הנזק העצום שלה ביצירת שרשראות אין סופיות של פייק ניוז ויצירת קהל חדש ועצום של הססני חיסונים. רתימת הקבוצה האחרונה להתחסן עכשיו היא המשימה. כישלון או הצלחה במשימה זו יכול הלכה למעשה ניצחון או הפסד במערכה כולה".
בכירת מכבי: "לא להגיע בלי תור"
(צילום: שחר גולדשטיין)

בתוך כך, בקופת החולים מכבי התלוננו מבוטחים שלא נמנו עד היום על קבוצות הגיל הזכאיות להתחסן כי לא הצליחו לקבוע תור למרות הודעת משרד הבריאות על הרחבת מבצע החיסונים. בריאיון לאולפן ynet הסבירה הבוקר קרן שכטר אזולאי, ראש מחוז דרום בקופה, כי הם ערוכים לכך, וביקשה להדגיש כי "אין להגיע בלי תור". בקופת החולים הבהירו הערב כי האפשרות לקבוע תורים לכלל האוכלוסייה תיפתח מחר.
בקופת החולים לאומית מסרו שיפתחו היום את האפשרות לקבוע תורים, לטובת תחילת מבצע החיסונים לכולם כבר מחר.
פורסם לראשונה: 00:01, 04.02.21