2 צפייה בגלריה
יוחנן כהן
יוחנן כהן
השופט יוחנן כהן
(צילום: אתר בתי המשפט)
יוחנן כהן, שופט בית הדין לעבודה בבאר שבע שנמצא כמי שהעתיק פסקי דין מהכרעות של שופטים אחרים, הודיע לשר המשפטים גדעון סער על התפטרותו מתפקידו. השר סער החל בדיונים לקראת הגשת קובלנה משמעתית נגד כהן, לאחר שתלונה שהוגשה נגד השופט נמצאה מוצדקת על-ידי נציב התלונות על שופטים אורי שהם.
ב-6 במאי 2021 הגיש ד"ר ערן אלמגור את התלונה נגד השופט כהן, שעסקה בין היתר בהעתקה נרחבת מתוך החלטה של שופט אחר בהליך אחר שבו המתלונן היה בעל דין. השופט כהן הגיב לתלונה בכתב ב-26 במאי בשנה שעברה ואף נפגש עם השופט שהם כעבור שלושה חודשים. לפי השופט שהם, "בפגישה בעל-פה, לאחר שלא עשה כן בתגובה בכתב שהגיש לתלונה, מצא השופט כהן ליטול אחריות על מעשיו הפסולים תוך הכאה על חטא".
2 צפייה בגלריה
השופט שהם
השופט שהם
השופט שהם
(צילום: תמיר ברגיג)
נציב התלונות על שופטים, השופט שהם, ציין בנוגע לשופט כהן בהחלטה קודמת בעניינו ב-3 באוקטובר בשנה שעברה כי "השופט מסר בפגישתי עמו כי הדברים נכונים וכי הוא מצר על כך. לדבריו, בדיעבד הוא היה כותב את פסק הדין באופן אחר, אף שלדבריו תוצאת פסק הדין לגופה נכונה והוא לא היה משנה אותה. השופט מקבל, אפוא, את הטענה לקיומה של העתקה נרחבת בפסק הדין והוא מצר על דרך כתיבה זו של פסק הדין על-ידו.
"השופט הסביר כי בחודשים מרץ-מאי 2020 הוא שהה בשבתון שתחילתו הוגדרה כשבתון כתיבה, שבמהלכו הוא נדרש לכתוב פסקי דין לא מעטים ובהם פסק הדין בעניינו של המתלונן. לדברי השופט, הוא התחייב לסד זמנים בשבתון הכתיבה, ובשל הלחץ הרב שחש מצא לנהוג כפי שנהג. את פסק הדין הוא כתב בעצמו, בלא שנעזר במתמחה או בעוזר משפטי. השופט הטעים (הדגיש. ט"צ) כי הייתה זו הפעם הראשונה והאחרונה בה ניתן על-ידו פסק דין שהוכן בדרך זו של העתקה נרחבת".
ואולם, אחרי ארבעה חודשים הגיש ד"ר אלמגור תלונה נוספת נגד כהן, בטענה שהשופט לא אמר אמת בדבריו ואף לא הפנים את חומרת מעשיו, שכן נהג כך במקרים נוספים. ד"ר אלמגור טען כי לא מדובר במקרה חד-פעמי של העתקה מצד השופט. בנוסף טען המתלונן כי "דברי שקר אלה גרמו להטיית הדין בתלונתו הקודמת על השופט".
השופט כהן טען להגנתו כי "מדובר בתלונה חוזרת, שזהה לתלונה הקודמת שהגיש עליו המתלונן". נציב התלונות על שופטים שהם ציין כי "השוני לדברי השופט כהן בין שתי התלונות הוא בכך שמדובר בטענה להעתקה שנעשתה בשלושה הליכים שלאחר התלונה הקודמת. השופט מטעים כי בעלי הדין באותם הליכים לא הגישו עליו תלונה כלשהי וכי הם אינם צד לתלונת המתלונן החדשה עליו".

"העתקה נרחבת"

בהחלטתו בעקבות התלונה השנייה נגד השופט כהן, ציין השופט שהם: "בניגוד לטענותיו של השופט, באחד מפסקי הדין התבצעה העתקה נרחבת, מילה במילה, שלא על דרך הציטוט אלא כשנחזה כי מדובר בפרי מחשבתו ויצירתו של השופט עצמו. השופט טען כי 'אין מדובר בהעתק-הדבק', ואולם מהחומר שבפניי עולה כי השופט ביצע העתקה נרחבת מסעיפים רבים של סיכומי הנתבעת בתיק זה".
עוד ציין השופט שהם: "בשלושת ההליכים נשוא התלונה נמצא, שלא כדברי השופט, כי הוא לא 'נעזר' או 'ציטט' דברים, כטענתו, אלא העתיקם באופן נרחב, מעשה שלא ייעשה, בדרך הנחזית להיות פרי יצירה שלו, כשלאמיתו של דבר אין מדובר אלא בפרי יצירה ועמל של אחרים. דברי השופט בפגישתו עמי לא היו אמת. לא הייתה זו הפעם הראשונה והאחרונה שבה ביצע מעשי העתקה. אף את לקחו לא הפנים, כשהמשיך בהתנהלותו הפסולה, לאחר מתן החלטתי".