גורם בכיר בחמאס אישר הבוקר (שבת) כי המשא ומתן על השלב השני בעסקה, שבו ישוחררו הגברים והחיילים שאינם כלולים בחלק הראשון, יחל 16 ימים מכניסתו לתוקף של השלב הראשון. הבכיר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הסכם על שחרורם של יתר החטופים יתבצע לפני סוף השבוע החמישי של שלב ב' בעסקה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
נתניהו וסינוואר
(צילום: יונתן זינדל, דובר צה"ל)
לדבריו, "המתווכות הסכימו להבטיח הפסקת אש זמנית, אספקת סיוע ונסיגה של צה"ל מהרצועה כל עוד נמשכות השיחות העקיפות ליישום השלב השני". הדברים היו ידועים במסגרת ההסכם, כפי שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הציג אותו בחודש מאי, וכעת גם בארגון הטרור מאשרים את הפרטים.
אתמול הודיעה משלחת חמאס בראשות בכיר הארגון חליל אל-חיה למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה על הסכמתם לעסקה, יממה לאחר העברת מכתב התשובה של ארגון הטרור להצעה לעסקה למתווכות. הבוקר אמר בכיר חיזבאללה חסן פדלאללה כי "חמאס בעזה הוא זה שקובע את הצעדים ומחליט. המשוואה בלבנון פשוטה - כשתיעצר התוקפנות בעזה, יעצרו חזיתות התמיכה".
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, מצידו, בירך אתמול על הסכמת חמאס להפסקת אש, ובכיר בארגון הטרור הלבנוני אמר ברוח דומה כי "מהדקה הראשונה של הפסקת האש בעזה, תהיה הפסקת האש בלבנון". אבל בישראל דורשים נסיגה של כוח רדואן אל מעבר לנהר הליטני, ועל כך לא מסכימים בחיזבאללה.
הערוץ הלבנוני MTV דיווח אתמול כי סגן מזכ"ל חיזבאללה נעים קאסם דן באותה נסיגה אפשרית עם סגן ראש המודיעין הגרמני אולי דיאל - ורק אמר כי משא ומתן על כך לא יחל לפני שהמלחמה בעזה תסתיים. לפי הדיווח, הנציג הגרמני הציע לחיזבאללה כי בתמורה להסכמתו לנסיגה ל-8 ק"מ לתוך לבנון יוסרו הסנקציות על ארגון הטרור. לאחר מכן פרסם חיזבאללה הכחשה לאותו דיווח, שבו לכאורה קאסם הסכים לדון בכך. לפי ההכחשה, הדיון "לא נגע לכל עסקה עתידית".
בבית הלבן הודיעו אתמול כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ייפגש ככל הנראה עם נתניהו בעת ביקורו הקרוב בארצות הברית. במקביל, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח אמש עם שר הביטחון יואב גלנט, והביע את תמיכתו במאמצים להשלים את העסקה עם חמאס שאותה הגדיר "כהזדמנות המבטיחה ביותר להחזיר את כל החטופים הביתה בשלום".
צעדת האימהות ומשפחות החטופים בתל אביב
(צילום: יריב כץ)

הצדדים, כך ניתן לומר, סיכמו את עקרונות העסקה - וכעת נדרש לרדת לפרטים ולהגיע להסכם כתוב, כפי שהיה בעסקה הראשונה בנובמבר. לפי דיווחים שונים, העסקה מחולקת לשלושה שלבים שונים - כשבשלב א' שימשיך שישה שבועות ישתחררו כל הנשים בשבי, לצד המבוגרים והחולים.
תוך כדי ביצוע השלב הזה, שבו צפויים להשתחרר 33 חטופים חיים ומתים, יתנהל משא ומתן על שלב ב' בעסקה - שבחמאס דרשו עד כה שיכלול נסיגה מלאה של צה"ל מרצועת עזה, דבר שישראל עד כה סירבה לו. בשלב זה ישתחררו יתר החטופים החיים. בשני השלבים האלה ישתחררו מאות מחבלים מבתי הכלא הישראליים, גם כאלה עם דם על הידיים. לאחר מכן - בשלב ג' - יוחזרו גם הגופות.
אבל הפערים עדיין קיימים, וכך גם הדגישה לשכת ראש הממשלה בהודעתה. לפי גורמים המעורים בנושא, המחלוקות נוגעות לסוגיות של ביטחון, וטו על זהות האסירים הכבדים שישוחררו ופריסת כוחות. אחד המכשולים למשל הוא הדרישה של חמאס לנסיגה ישראלית מציר פילדלפי. מכשול אחר הוא דרישת חמאס להתחייבות לפיה המשא ומתן על הארכת הפסקת האש יהיה ללא מגבלת זמן - דבר שישראל מתנגדת לו. בנוסף, חמאס הודיע גם כי לא יסכים להצבת כוחות זרים בעזה, ב"יום שאחרי".