תיעוד מכביש 4: מפגינים חסמו בגדרות והציתו אבוקות

ממשיכים למחות ובמקביל מתארגנים ל"יום ההתנגדות" בכל רחבי הארץ: מפגינים חסמו לתנועה הבוקר (שני) את כביש 4 לצפון באזור גבעת שמואל. חלק מהמפגינים הזיזו גדרות לכיוון הכביש, הציתו אבוקות והקימו כתובת אש. כמה מהם גם אזקו את עצמם אל הגדרות, וצעירה אחת נעצרה. בתיעוד מהמקום נראו אזרחים מתעמתים עם המפגינים, שלבסוף פונו בכוח על ידי אזרחים.
3 צפייה בגלריה
נהגים רבים עם מפגינים שחסמו את כביש 4 ליד גבעת שמואל
נהגים רבים עם מפגינים שחסמו את כביש 4 ליד גבעת שמואל
חסימת כביש 4, ליד גבעת שמואל
(צילום: טלי מלמד)
3 צפייה בגלריה
נהגים רבים עם מפגינים שחסמו את כביש 4 ליד גבעת שמואל
נהגים רבים עם מפגינים שחסמו את כביש 4 ליד גבעת שמואל
ההפגנה בכביש 4
בינתיים, הארגונים שעומדים מאחורי "מחאת המילואימניקים" מתכננים לקיים ביום רביעי הקרוב מסיבת עיתונאים שבה הם מתכננים להודיע על הפסקת שירות מילואים של כמה מאות בני אדם, כחלק מהמחאה נגד ביטול עילת הסבירות.
לפי טענות ארגוני המחאה, עם אותם מילואימניקים נמנים משרתים בשלל יחידות, כולל טייסים ואנשי סיירת מטכ"ל. חלק מהגורמים המעורבים ביוזמה אמרו כי ייתכן שמדובר בכמה אלפי אנשי מילואים שיודיעו על הפסקת התנדבותם. הצעד נחשף אמש בכינוס של ראשי המשק.
בארגוני המחאה רואים בהפסקת ההתנדבות למילואים "קלף מנצח" במאבק לעצירת החקיקה. לטענתם, מדובר בקלף שגם ניצח בפעם הקודמת - אז החליטה הקואליציה לעצור את חקיקת שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים.
במקביל, עובדי ובוגרי התעשיות הביטחוניות - רפאל, אלביט והתעשייה האווירית - ייפגשו ביום רביעי למחאה משותפת של זרועות הביטחון. המארגנים פרסמו כי המפגש ייערך על הגשר שבין מגדלי עזריאלי לקריה בתל אביב. "לבשו את החולצות שלנו, הביא דגלים, זמבורות, משרוקיות והרבה מים", ציינו מארגני המחאה.
(צילום: שמוליק דודפור)

המוחים שחסמו את כביש 4 אמרו כי "רגע לפני שהממשלה העבריינית ממוטטת את עמודי התווך של ישראל החופשית, יצאנו להגן בגופנו על הדמוקרטיה", אמרו המפגינים. "זה הזמן להעיר את כל מי שמבין את חומרת המצב אבל עדיין לא יצא לרחוב. זה הרגע האחרון לשמור על ישראל דמוקרטית וחופשייה". מנגד, קראו האזרחים שפינו את המפגינים מהכביש: "יש לאנשים עבודה".
לקראת "יום ההתנגדות" הצפוי מחר, קראו ארגוני המחאה למפגינים להתכנס בכיכר הבימה בתל אביב בשעה 06:30 בבוקר. "כוח קפלן בשיתוף כלל ארגוני המחאה יוצאים לפעילות בשלישי מוקדם בבוקר. ומשם ממשיכים פעילות במשך כל היום", קראו. "הולך להיות יום עמוס פעילות. הכול חוקי. אבל לא מנומס".
זירה נוספת שמתכננים פעילי המחאה להפגין בה מחר היא בחמש תחנות של רכבת ישראל: חיפה-מרכז השמונה, בנימינה, הרצליה, תל אביב-השלום ולוד. "מול ממשלה שירדה מהפסים ודוהרת לפרק את הדמוקרטיה, יש רק אותנו, האזרחים והאזרחיות שיכולים לבלום את רכבת הדיקטטורה. לכן נגיע מחר ב-16:30 למחאה חוקית, דמוקרטית, עיקשת ואפקטיבית ברציפי חמש תחנות", מסרו המארגנים.
הם הוסיפו: "המראות של ההפגנה ברכבת כמו בנתב"ג מפחידים את הממשלה. הם מסמלים שהאזרחים והאזרחיות הם הריבון ושישראל היא מדינה של העם ולא של הדיקטטורה. ההפגנות ברכבת מתקיימות תחת קירוי, ויש מכונות שתייה ובריזה נעימה, כך שכל מה שנדרש מכם להביא זה את דגל ישראל, את חולצת המחאה, התוף והזמבורה, ופשוט לרכוש את כרטיס הנסיעה הזול ביותר ולרדת לרציף הרכבת ולזעוק שלא ניתן לדיקטטורה לעבור".
הסתדרות הרופאים קיימה היון דיון חירום בנוגע לביטול עילת הסבירות וההשלכות על מערכת הבריאות. בדיון נכחו כ-100 ראשי איגודים מדעיים ומובילי הרפואה במדינה. מרבית הנוכחים סברו כי "יש לנקוט צעדים ארגוניים דרסטיים, לרבות השבתת מערכת הבריאות, כדי לעצור את החקיקה ההרסנית". הנהגת ההסתדרות הרפואית הוסמכה בשבוע שעבר על-ידי המזכירות להחליט על מועד ואופי ההשבתה".
במקביל, תנועת "בונות אלטרנטיבה" הודיעה כי בכוונתה לקיים שביתה של נשים בכל הארץ. מורן זר קצנשטיין, מייסדת התנועה, אמרה בכנס של ארגוני הנשים בכנסת כי "כ-100 אלף נשים ברחבי הארץ הכריזו שיצטרפו ליום שביתת נשים ארצי. לא ניתן שימחקו אותנו וידירו אותנו מהמרחב הציבורי".
בין מוקדי ההפגנות מחר ב"יום ההתנגדות": מחאות של דור המייסדים בבתים מוגנים ובתי אבות, הפגנה מול שגרירות ארה"ב בתל אביב, ומחאה בעשרות צמתים ברחבי הארץ.
(צילום: גיל יוחנן, שמוליק דודפור)

ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) אמר ל-ynet Live: "הייתי צריך לעשות בקריירה שלי פעולות שלא כל כך אהבתי, ויש להן משמעויות מאוד גדולות על הנפש שלי ועל סולם הערכים שלי. עשיתי אותן כי ידעתי שמאחוריי עומדת מדינה דמוקרטית, מערכת משפט ערכית שבוחנת את ההחלטות האלה, ולכן עשיתי אותן". הוא הוסיף: "אני לא יודע מה כל אחד יחליט לעשות, אבל אני חושב שציבור גדול מאוד לא יסכים לשרת תחת מדינה שהיא לא דמוקרטית ושאין עליה ביקורת שיפוטית".
ח"כ אוהד טל (הציונות הדתית) ציין: "כל פעם נדהם מחדש, באמת, מעוצמת, אני לא יודע אם לומר בורות או נבזות של המוחים. לתת את היכולת לקבוצה קטנה ובלתי נבחרת, שלא חייבת דין וחשבון לאף אחד, זה דמוקרטיה? אנחנו לא מבקשים להחליש את בית המשפט. אנחנו רוצים בית משפט חזק שיכול לפקח. השאלה מי קובע את האיזון הנכון - אם יקבעו את זה נציגי הציבור או תקבע את זה המערכת המשפטית, וזה דבר שהוא לא נתפס".
ח"כ אביחי בוארון הוסיף כי " יש פה צבא, יש אנשים שלא רוצים לשרת כתוצאה מסיבה כזו או אחרת. הצבא מספיק חזק, גדול ויציב להשתחרר מאותם מתנדבים ולהגיד להם 'תודה רבה, חברים, בבית ספרנו בצבא ההגנה לישראל אין מקום לסרבנות'. אם נתחיל לסרב, אוי לנו ואבוי לנו".
לדבריו, "אני קורא לרמטכ"ל להגיד להם 'רבותיי, חברים יקרים, אני לא יכול לנהל ככה צבא. תוך 24 שעות אתם יורדים מהמכתב הזה, על הכיפאק. לא יורדים ממנו? להתראות, שלום, כל טוב. אני לא מנהל ככה צבא'. לא יכול להיות במשחק הדמוקרטי שמיעוט, מפני שיש לו יותר כסף, תארים אקדמאים או אני לא יודע מה, יכפה את דעתו על הרוב. זה לא יכול לקרות, כי מחר זה יתהפך עלינו חזרה".