נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בשיחה פרטית כי הוא שוקל אם להמשיך במרוץ לנשיאות או לפרוש ממנו ולפנות את המקום למועמד אחר. כך דיווח הערב (יום ד') ה"ניו יורק טיימס". בהמשך הכחיש זאת הבית הלבן, וטען כי מדובר ב"שקר מוחלט". בהמשך התייחס לכך בהתרסה גם ביידן עצמו, כשהבהיר: "אני רץ. אני מנהיג המפלגה הדמוקרטית. אף אחד לא דוחק אותי החוצה".
הדיווח הדרמטי של העיתון בא על רקע ההופעה הכושלת של ביידן בעימות הטלוויזיוני מול דונלד טראמפ בשבוע שעבר, שבו נראה ביידן חלש ועייף, ולפרקים גם מבולבל. בעקבות העימות ההוא עלו קריאות בתוך המפלגה הדמוקרטית ומחוצה לה להחליף את ביידן בן ה-81 במועמד אחר, שיהיה בעל סיכויים טובים יותר לנצח את טראמפ. הערב אף התפרסם סקר של "ניו יורק טיימס" ומכון הסקרים סיינה קולג' – סקר שנחשב באופן מסורתי לאחד האמינים בארה"ב - שממנו עלה כי טראמפ מוביל על ביידן ב-6% בקרב מצביעים שסביר להניח שיגיעו לקלפי (49-43), וב-8% בקרב המצביעים הרשומים (49-41).
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה ב הבית הלבן פסיקת בית המשפט העליון על חסינות ל דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה ב הבית הלבן פסיקת בית המשפט העליון על חסינות ל דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ביידן. ימים של הכרעה
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
לפי הדיווח הערב ב"ניו יורק טיימס", ביידן אמר ל"בעל ברית חשוב" שלו שהוא יודע כי ייתכן שלא יוכל להציל את המועמדות שלו אם לא יצליח לשכנע בימים הקרובים את הציבור שהוא מסוגל למלא את התפקיד אחרי הופעתו ההרסנית בעימות. בעיתון מציינים שהשיחה הזו היא האינדיקציה הפומבית הראשונה לכך שהנשיא תוהה ברצינות אם יש לו דרך חזרה מאותו עימות.
"בעל הברית" של ביידן, שזהותו לא נחשפה, הדגיש לפי העיתון כי הנשיא נמצא עדיין "עמוק בתוך המאבק על כהונה נוספת", אך מבין שהופעותיו הקרובות, בהן הריאיון שמתוכנן לו ביום שישי ב-ABC News והופעות במסגרת הקמפיין בפנסילבניה ובוויסקונסין, חייבות להיות מוצלחות. לפי אותו בעל ברית, "הוא יודע שאם יהיו לו עוד שני אירועים כמו זה, נהיה במקום אחר לגמרי בסוף השבוע".
המבוכות של ביידן בעימות מול דונלד טראמפ
(צילום: CNN)

"השיחה היא האינדיקציה הראשונה שמתפרסמת באופן פומבי לכך שהנשיא תוהה ברצינות אם הוא יכול להתאושש אחרי ההופעה ההרסנית על במת העימות באטלנטה", נכתב בעיתון. "ברקע גוברת הדאגה בנוגע ליכולתו להמשיך לשמש כמועמד ובנוגע לשאלה אם הוא יכול לכהן כנשיא ארבע שנים נוספות".
לפי ה"ניו יורק טיימס", עוזר בכיר של ביידן, שביקש גם הוא לדבר בעילום שם, אמר שהנשיא "מודע היטב לאתגר הפוליטי שאיתו הוא מתמודד". העיתון פנה לבית הלבן בבקשה לתגובה, אך זו טרם התקבלה.
בימים הקרובים צפוי ביידן לשוחח עם נבחרי ציבור דמוקרטים, והערב מתוכננת לו שיחה בבית הלבן עם מושלים דמוקרטים מרחבי ארה"ב. עם זאת, ב"ניו יורק טיימס" מציינים כי ביידן אמר לפחות לאדם אחד שהוא פתוח לאפשרות שהתוכנית שלו להמשיך הלאה כרגיל אחרי העימות, ולמקד בחזרה את תשומת הלב בחולשותיו של טראמפ, עשויה שלא לצלוח.
4 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ביידן וטראמפ בעימות בשבוע שעבר. הנשיא טרם נכנע סופית, וחושב על קאמבק
(צילום:AP Photo/Gerald Herbert)
"כמה בעלי ברית של ביידן, ששהו עם משפחתו ויועציו מאז העימות ביום חמישי שעבר, הדגישו שהנשיא עדיין נאבק על חייו הפוליטיים ובאופן כללי רואה את הרגע הזה כהזדמנות לקאמבק, כפי שכבר עשה פעמים רבות במהלך הקריירה שלו, שנמשכת יותר מ-50 שנה", נכתב בעיתון. "עם זאת, לדבריהם הוא גם מביט בעיניים פקוחות על הקרב הקשה שצפוי לו בניסיון לשכנע מצביעים, תורמים ואישים פוליטיים שהופעתו בעימות הייתה מקרה חריג ולא מייצג".

ב-CNN דווח: "דמוקרטים רוצים שיפרוש כבר השבוע"

הדיווח על הרהורי הפרישה של ביידן בא אחרי שבלילה האחרון דיווחה רשת CNN כי בשיחות שערכה עם יותר מ-20 פקידים בעבר ובהווה במפלגה הדמוקרטית, רבים מהם הביעו את הדעה שעל הנשיא לפרוש – וחלקם אמרו שהם מעוניינים שיעשה זאת כבר השבוע. לקריאות הפומביות הצטרף לפנות בוקר לראשונה גם מחוקק דמוקרטי מכהן, חבר בית הנבחרים לויד דוגט מטקסס. לכאב הראש של ביידן הוסיף דיווח אחר ב"ניו יורק טיימס", ולפיו בחודשים שקדמו לעימות התרבו המקרים שבהם הוא נראה מבולבל או חסר מרץ.
ביידן בן ה-81, נזכיר, הפך לנשיא המבוגר ביותר בתולדות ארה"ב כבר ברגע שבו נכנס לבית הלבן לפני יותר משלוש שנים, והחשש ממצבו הקוגניטיבי והפיזי הדאיג המוני אמריקנים – דמוקרטים ורפובליקנים כאחד – הרבה לפני העימות. למרות זאת עד כה נתפס ביידן כדמוקרט היחיד שיש לו סיכוי ממשי לנצח את טראמפ, כפי שעשה ב-2020. אחרי ההופעה הכושלת שלו בעימות – שבו נראה חלש ומבולבל והרבה לכחכח בגרונו ולהשתעל – התעוררה במפלגה הדמוקרטית פאניקה של ממש, וגם ה"ניו יורק טיימס", שמזוהה עם המחנה הליברלי בארה"ב, קרא לו לפנות את הדרך למועמד דמוקרטי אחר.
בסוף השבוע האחרון התכנס ביידן עם בני משפחתו ויועציו באתר הנופש הנשיאותי בקמפ דייוויד, ולפי דיווחים בארה"ב שני האנשים שאת דעתם הוא מחשיב יותר מכול, רעייתו ג'יל ובנו האנטר, הפצירו בו להישאר במרוץ. דווח כי בני המשפחה תלו את הכישלון בין השאר בהכנה הקלוקלת לכאורה שערך לביידן הצוות שלו, הכנה שהתישה אותו שלא לצורך. ביידן עצמו נשמע בלילה שעבר כמי שתולה את ההופעה הגרועה שלו בעייפות שנובעת מג'ט לג.
"לא הייתי חכם מאוד", אמר ביידן באירוע גיוס כספים לקמפיין בווירג'יניה, ואז דיבר על מסעותיו במהלך יוני למדינות שונות. "החלטתי לנסוע ברחבי העולם כמה פעמים, עברתי דרך משהו כמו 100 אזורי זמן לפני העימות. לא הקשבתי לצוות שלי, וחזרתי וכמעט נרדמתי על הבמה". ביידן הדגיש כי לא מדובר ב"תירוץ", והוסיף כי "קריטי" שינצח וימשיך לכהונה שנייה. הוא ציין כי הקמפיין שלו גייס 38 מיליון דולר מאז העימות.
4 צפייה בגלריה
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
קמלה האריס. מקורות דמוקרטיים מסמנים אותה כמועמדת המובילה להחלפה
(צילום: EPA /MARTIN DIVISEK)
יש להדגיש כי למרות דבריו של ביידן, חלפו ימים ארוכים מאז שהוא חזר ב-15 ביוני מהביקור האחרון שלו מעבר לים ועד לעימות שנערך ב-28 ביוני. ביידן ביקר בתחילת יוני בצרפת, לרגל האירועים לציון 80 שנה לפלישה לנורמנדי, חזר לארה"ב – וימים אחדים אחר כך שב לאירופה לפסגת ה-G7 שנערכה באיטליה. הוא טס גם לקליפורניה, לאירוע גיוס כספים נוצץ בהשתתפות ברק אובמה, ובהמשך חזר לבית הלבן.
בתוך כך, סוכנות רויטרס דיווחה היום כי לפי שבעה מקורות בכירים בקמפיין של ביידן, בבית הלבן ובוועדה הדמוקרטית הארצית, אם ביידן יפרוש מהמרוץ המועמדת המובילה להחליף אותו היא סגניתו, קמלה האריס, גם אינה מלהיבה במיוחד את האמריקנים. לפי סקר רויטרס ומכון "איפסוס" שפורסם היום, בקרב בינה לבין טראמפ מוביל לפי שעה טראמפ על האריס עם 43% תמיכה לעומת 42%.
פורסם לראשונה: 17:51, 03.07.24