5 צפייה בגלריה
עמוס גבעול
עמוס גבעול
עמוס גבעול בתא הטייס, עם מצלמת גו-פרו
(צילום: יאיר שגיא)
הטייס נהרג בהתרסקות, המערכת שפיתח תמשיך לשאת את שמו: עמוס גבעול, אחד משני הרוגי תאונת המסוק שלשום (שבת) בעמק יזרעאל, יזם בעת ששירת בחיל האוויר את "גבעולית", מערכת שמציגה את תמונת הכטב"מ בתא הטייס של מסוקי חיל האוויר.
גבעול, בן 64 מתל אביב, פרש משירות פעיל בצבא לפני שבע שנים, ועבד כטייס מסוקים בחברת "עדן תעופה". הוא נהרג בהתרסקות בשדות החקלאיים שליד מושב כפר יחזקאל בעמק. שמו של הטייס השני, בשנות השישים לחייו מסביון, טרם פורסם.
זירת ההתרסקות
(צילום: אחיה ראב"ד, תיעוד מבצעי מד"א)

5 צפייה בגלריה
עמוס גבעול
עמוס גבעול
גבעול, משמאל, יממה לפני ההתרסקות
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
עמוס גבעול
עמוס גבעול
עמוס גבעול על מדים
בשנת 2004, בעת שגבעול היה טייס מסוקי קוברה בחיל האוויר ובדרגת רס"ן, החלו מסוקים מסוג זה של חיל האוויר להצטייד במערכת אלקטרונית שמציגה בתא הטייס של המסוק את התמונה שמצלם הכטב"מ באזור שבו הם פועלים.
גבעול יזם את פיתוח המערכת, והיא נקראה על שמו - "גבעולית". לפני פיתוחה התקבלה התמונה שמצלם הכטב"מ בקרון ההפעלה שלו בלבד, והמפעיל תיאר לטייסים בקשר את צורתה ומיקומה של המטרה, מאפשרת המערכת החדשה, המכונה "גבעולית", להעביר את התמונה היישר אל הקוקפיט. מאותו רגע טייסי המסוקים היו יכולים לצפות בתמונת השטח בזמן אמת.
"המערכת חוסכת לנו הרבה זמן והרבה דיבור בקשר", סיפר אז מפקד טייסת קוברות. "אנחנו לא צריכים לקחת למסוק מפות ותצלומי אוויר, אלא פשוט להסתכל על המסך בקוקפיט ולראות מה קורה למטה".
5 צפייה בגלריה
עמוס גבעול
עמוס גבעול
גבעול
(צילום: ישראל ברדוגו)
5 צפייה בגלריה
דגם המסוק
דגם המסוק
דגם המסוק שבו אירעה ההתרסקות
(צילום: ישראל ברדוגו)
בני משפחתו של גבעול אמרו אתמול כי "משחר ילדותו הוא חלם להיות טייס. הוא היה אדם מיוחד במינו, טייס מקצוען ישר כסרגל ופרפקציוניסט. פטריוט אמיתי שהקדיש את מרבית שנות חייו להגנה על המולדת ועסק רבות בפיתוח אמצעי לחימה". לדבריהם, "משנאלץ לעזוב את חיל האוויר מפאת גילו המשיך לטוס כטייס אזרחי ונהנה מנופיה היפים של ארצו האהובה. הוא היה צעיר לנצח".
אחותו של גבעול ניסתה להתקשר אליו אחרי התאונה אולם לא הצליחה להשיגו: "ב-11:00 לפני הצהריים הוא עשה סיבובים מעל הבית של המשפחה בעין חרוד מאוחד והוא צילם לנו את העמק, כך שידענו שהוא פה", סיפרה קרובת משפחתו של גבעול. "רק אחר כך הבנו שהטרגדיה היא אצלנו. עמוס טס הרבה באזור שלנו, הוא היה טייס בחיל האוויר. אתמול היינו אמורים לחגוג כל המשפחה יום הולדת 90 לאמו של עמוס, חנה". חבריו אמרו כי טס כל העת עם מצלמת גו-פרו על ראשו, דבר שצפוי לסייע לחקירת התאונה.
גבעול המריא שלשום יחד עם חברו, בעל המסוק ממרכז הארץ, ממנחת ראשון לציון לטיסת פנאי פרטית במסוק רובינסון R44 שנרכש בשנה האחרונה. השניים רצו לנצל את מזג האוויר, והגיעו לרמת הגולן, שם גם הספיקו להצטלם לצד המסוק שנחת על הקרקע. בדרכם חזרה אל מרכז הארץ התרסקו מסיבה שעדיין נחקרת. אחת ההערכות היא שהמסוק פגע בכבל חשמל, דבר שהוביל להתרסקות הקטלנית בשטח החקלאי בעמק יזרעאל. צוותים של חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה פתחו בחקירה.
פורסם לראשונה: 23:01, 14.02.21