סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה הבוקר (שלישי) על הצעה שגובשה בשיחות בפריז והוגשה לחמאס, על הפסקת אש במלחמה ושחרור חטופים. גורם בכיר המעורה בפרטי השיחות דיווח כי ההצעה עוסקת בשלב הראשון של הפסקת האש, שיימשך 40 יום, וכולל שחרור של 10 אסירים פלסטינים בתמורה לכל חטוף ישראלי שחוזר מהשבי. יש לציין כי לפי הדיווח מדובר ביחס גבוה בהרבה מזה שנקבע בעסקה הקודמת, שעמד על שחרור חטוף אחד על כל שלושה אסירים.
ההצעה קובעת כי את כלל השבויים הישראלים – כולל נשים, חטופים בני 19 ומטה, מבוגרים בני 50 ומעלה ושבויים חולים – יש לשחרר בתמורה למספר ספציפי של אסירים פלסטינים שייקבע מראש. כאמור, ההצעה עוסקת בשלב הראשון של נצירת האש, כאשר הצדדים מבינים שפרטי השלב השני ייקבעו במשא ומתן עתידי. השלב הראשון כולל שחרור של 40 חטופים שנכללים בקטגוריה הומניטרית, בתמורה לקרוב ל-400 אסירים פלסטינים שישוחררו מהכלא בישראל.
3 צפייה בגלריה
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
ההצעה קובעת כי שני הצדדים ינצרו את האש לחלוטין למשך 40 יום, וטיסות הסיור של צה"ל ברצועה ייפסקו למשך שמונה שעות ביום. ההצעה שהוגשה לחמאס עוסקת גם בחזרה הדרגתית של כל העקורים הפלסטינים לצפון רצועת עזה – חוץ מהגברים בגיל גיוס לחמאס. אחרי שהשלב הראשון של הפסקת האש ייצא לדרך ישראל תסיג את כוחותיה מאזורים צפופים במיוחד ברצועה.
בנוגע לסיוע ההומניטרי ושיקום הרצועה, בהצעה יש התחייבות להכנסת 500 משאיות סיוע הומניטרי מדי יום, ולאספקת 200,000 אוהלים ו-60,000 קרוואנים. לעזתים יתאפשר לשקם את בתי החולים והמאפיות, והשיקום יכלול הכנסת ציוד חיוני ואספקת משלוחי דלק למטרות אלה – כאשר על הכמות צריכה להיות הסכמה. ישראל תסכים להכניס לעזה מכונות "כבדות" וציוד שיאפשר לפנות הריסות ולסייע למטרות הומניטריות שונות, תוך אספקת הדלק למטרות אלה.
3 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
(צילום: Ibraheem Abu Mustafa, רויטרס)
לפי דיווח של "ניו יורק טיימס", שני גורמים רשמיים אמרו כי בשיחות סגורות הסכימו נציגי המשלחת הישראלית להצעה אמריקנית שתאפשר את שחרורן של חמש חיילות ישראליות בתמורה לשחרורם של 15 אסירים פלסטינים "כבדים" שהורשעו בעבירות טרור.
ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי ההצעה תאפשר שחרור של 40 חטופים. בנוסף לחמש החיילות ישוחררו 35 אזרחים, בהם חטופים פצועים. מתוך ה-35 יש שבע נשים שישראל מאמינה שהיו צריכות להשתחרר כבר בעסקת החטופים בנובמבר. כדי לשחרר את אותן שבע חטופות ישראל הציעה לשחרר 21 פלסטינים מבתי הסוהר שלה: יחס של 1 ל-3, כפי שהיה בעסקה הקודמת.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במדשאת הבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במדשאת הבית הלבן
ביידן מקווה לעסקה עד שני, בישראל לא מבינים מדוע
(צילום: EPA/MICHAEL REYNOLDS)
בחמאס הגיבו הבוקר לדבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שאמר שהוא מקווה שהעסקה תושלם עד יום שני. גורם בחמאס אמר לרויטרס שההתבטאות הייתה מוקדמת מדי ולא תואמת את המצב בשטח. "יש עדיין פערים גדולים שצריך לגשר עליהם לפני שתהיה הפסקת אש", אמר. בכירים ישראלים אמרו הבוקר כי הם לא מבינים "על מה מבוססת האופטימיות" של הנשיא האמריקני. ברשת ABC האמריקנית אף דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "הופתע" מההצהרה.
דיווח דומה התפרסם גם בסוכנות הידיעות AP, שציטטה גורמים ישראליים, לפיהם דברי ביידן לא תואמו מול ההנהגה בישראל. הגורמים הוסיפו כי ישראל מעוניינת אמנם בעסקה מיידית, אבל לדבריהם חמאס ממשיך להציב דרישות מוגזמות. הם הדגישו כי בנוסף, ישראל מתעקשת שבקבוצת החטופים הראשונה שתשוחרר במסגרת עסקה עתידית יכללו גם החיילות החטופות.
נציג תנועת חמאס בלבנון, אחמד עבד אל-האדי, הגיב הבוקר לפרסום של רויטרס ואמר: "ההדלפות של רויטרס מגיעות במסגרת המלחמה הפסיכולוגית, ואלו הדלפות ורעיונות אמריקניים. ההתנגדות לא מעוניינת לוותר על אף אחת מדרישותיה, ומה שמוצע אינו עונה על מה שביקשה. לא נוותר על עצירת המלחמה והשגת עסקה מכובדת ורצינית. אנו דואגים להשגת עסקה שתמלא את הדרישות של אנשינו שנתנו כל כך הרבה. אנו פתוחים לכל רעיון שמוצג על ידי המתווכים, אך אנו מעוניינים לשמור על העקרונות שלנו".
דובר משרד החוץ הקטארי הגיב לפרסומים ואמר לרויטרס כי בשלב זה אין בשיחות פריצת דרך שניתן להכריז עליה. לדבריו, קטאר "אופטימית" בנוגע לסיכויים להגיע לעסקה, על אף שבשלב זה ישראל וחמאס לא מסכימים על אף אחד מהנושאים המרכזיים. הוא הוסיף שקטאר לא מתכוונת להגיב להצהרתו של ביידן.
השתתפו בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר ועינב חלבי