בשיא הצהרתו של מנסור עבאס - עימות בינו לבין איתמר בן גביר
(באדיבות חדשות הערב כאן 11)

יו"ר רע"מ מנסור עבאס הרגיש אתמול (רביעי) שקיבל החלטה מנהיגותית נכונה. למרות הקולות הניציים במפלגתו ובמועצת השורא, הקול של עבאס הכריע את הכף ומפלגת רע"מ ממשיכה את השותפות עם הקואליציה, לפחות בינתיים. כעת הוא מתראיין ל"ידיעות אחרונות" ומציג את התכתובות שלו עם ח"כ יואב קיש (הליכוד) במהלך המשא ומתן להקמת ממשלה אשתקד.
- יו"ר רע"מ מנסור עבאס, למה החלטת בסוף להישאר בקואליציה? "הגורם העיקרי שהביא אותי למהלך הפוליטי הזה הוא נושא הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. אני רוצה ממשלה שלא תדבר על פשיעה ואלימות – אלא תעשה. תתווה מדיניות. בנושא הזה עבדתי שנה ומשהו עם ממשלת נתניהו ולא יצא מזה כלום. דיבורים. ברגע שהחלטנו להצטרף לקואליציה ויש אינטרס משותף, המדיניות השתנתה. בוודאות. אין ספק שהיום המשטרה, בהנחיית הממשלה, ראש הממשלה בנט והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב משיגים תוצאות. היום יש ירידה של 30% במקרי הרצח, ירידה של 40% ביריות. זה מתחיל לשפר את הביטחון האישי".
"אתה רוצה שנתקע את זה עכשיו כדי לפזר את הכנסת, לפרק את הממשלה ולהיכנס למערבולת של בחירות? אנחנו לא מדברים על כסף ואישורי בנייה - אנחנו מדברים על חיי אדם, אין דבר יקר מזה. אם אני גודע את התהליך הזה עכשיו תהיה לי בעיית מצפון. יש עוד הרבה נושאים שהשגנו ויש עוד דברים שנשיג. ויש את המשמעות של התהליך הזה, כי הוא נותן תקווה ליהודים ולערבים שאפשר לעשות ביחד. כל זה היה מול עיניי ומול עיניהם של חברי המועצה. יש אכזבה, כן. יש טעויות, כן. יש הסלמה בחודש הרמדאן, כן. אבל זה איום ונורא להשוות את התפקוד של הממשלה הזאת לתפקוד של ממשלת נתניהו. קיבלתי המון פניות מאזרחים ערבים, אבל בעיקר מאזרחים יהודים שמבקשים 'תישאר'. וזה נותן לך להסתכל על הדברים בראייה רחבה".
6 צפייה בגלריה
בשיא הצהרתו של מנסור עבאס - עימות בינו לבין איתמר בן גביר
בשיא הצהרתו של מנסור עבאס - עימות בינו לבין איתמר בן גביר
עבאס. "לא בונה מדיניות על סמך דעת קהל"
(צילום: יואב דודקביץ')
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו במליאת הכנסת. "מי שניהל איתי משא ומתן ידע בדיוק מי אני"
(צילום: עמית שאבי )
- יכול להיות שקיבלת החלטה להישאר בקואליציה כי אתה לא עובר את אחוז החסימה בסקרים? "אני אף פעם לא מתייחס לסקרים ולא בונה צעדים על סמך סקרים, אחרת לא היינו רצים לבחירות האחרונות. עד הימים האחרונים שלפני הבחירות לא עברנו את אחוז החסימה. אני לא בונה מדיניות ומהלכים על סמך דעת קהל. מה שמעסיק אותנו זה לא הסקרים אלא ההישגים שאנחנו מביאים לחברה הערבית. אמרו חכמים ממני: סקרים מריחים אותם, אבל לא בונים איתם תכנית עבודה".
- יו"ר האופוזיציה נתניהו כינה אותך "תומך טרור". הוא אמר: "ממשלה שתלויה בתומכי טרור לא יכולה להילחם בטרור". "הממשלה הזאת מתפקדת בצורה טובה בנושא הזה (המאבק בטרור – י.ק). גם בממשלות נתניהו היו אתגרי ביטחון רבים והיו לו שיקולים שונים לכאן ולכאן. אנחנו נכנסנו לקואליציה על אג'נדה אזרחית".
6 צפייה בגלריה
האם רע''מ תישאר בקואליציה? מנסור עבאס יוצא מדיון במועצת השורא בכפר קאסם
האם רע''מ תישאר בקואליציה? מנסור עבאס יוצא מדיון במועצת השורא בכפר קאסם
כינוס מועצת השורא בכפר קאסם, שלשום
(צילום: חגי דקל)
- אתה נעלב מזה שמכנים אותך "תומך טרור"? "בוודאי. אבל אותו איש שניהל איתי משא ומתן ידע בדיוק מי אני, שאנחנו במפלגת רע"מ נתמכים על ידי התנועה האיסלאמית – ובכל זאת זה לא מנע ממנו לנהל איתי משא ומתן ולהזמין אותי לבלפור, ולא רק לבלפור, לנהל שיחות טלפון נעימות והכל ברוח טובה".
- מה זאת אומרת "לא רק לבלפור"? "לא חשוב".
- היה יותר מבלפור? "לא חשוב. אבל תמיד הייתה לי דלת פתוחה בלשכת ראש הממשלה".
- בליכוד טוענים שהם מעולם לא הסכימו לצרף את רע"מ לקואליציה איתם. "הם כל הזמן מכחישים שהציעו לי הסכם קואליציוני. אני נזכר באחת הישיבות בבלפור שזה היה השיא, כי שם דיברנו על מתווה של הסכם קואליציוני. מה שיש לי היום בהסכם הקואליציוני עם ימינה, בלי תפקידים בממשלה, אותו מתווה זה מה שהציע לי נתניהו עם הליכוד. הציעו לי הסכם קואליציוני חתום. הכל מתועד בטלפון הנייד. בנימין נתניהו הקריא לי נאום קצר שבו הוא מדבר על שותפות בין הליכוד לרע"מ ולמחרת הוא נתן בסיעת הליכוד נאום ודיבר על שותפות עם החברה הערבית כהכנה לשיתוף הפעולה הזה".
6 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"נתניהו הזמין אותי, לא רק לבלפור. הייתה לי דלת פתוחה בלשכת רה"מ"
(צילום: AP)
לעבאס נמאס מההכחשות של נתניהו ושל ח"כ יואב קיש בנושא. "חברי מרכז הליכוד מאמינים לי בעניין הזה יותר מאשר הם מאמינים לנתניהו", הוא טוען. עבאס עשה אתמול את מה שלא הסכים לעשות קודם לכן: הוא פתח בפניי את הטלפון הנייד שלו. לדוגמה, ב-24 באפריל 2021 הוא שלח לח"כ יואב קיש "מסמך הבנות" עם קובץ מצורף, וכתב לו: "מצרף לך את המסמך לאחר שיחתנו". למחרת שלח קיש מסמך לעבאס, שכותרתו: "תיקונים ראשוניים".
"קבענו פגישה ב-13:50", כתב לו קיש, "תאשר שקיבלת". "קיבלתי", השיב עבאס. "יש התכתבויות עם מספר אנשים, יש הצעות, יש ניירות שהחלפנו", אומר יו"ר רע"מ. "אני מעביר להם נייר עמדה מסוים ואז הם מחזירים לי נייר מתוקן. היה בסיס להסכם קואליציוני. זה כמו מה שאומרים על ברווז: אם הוא הולך כמו ברווז, נראה כמו ברווז ומגעגע כמו ברווז – אז זה ברווז. ככה זה עם ההסכם הקואליציוני. אמרו לי באופן חד-משמעי: יהיה הסכם קואליציוני". ח"כ יואב קיש מסר אתמול בתגובה לדברים: "לא הייתה טיוטה להסכם קואליציוני. הייתה טיוטת הסכם אחת שהעברנו לעבאס לתמיכה בחוק לבחירה ישירה של ראש ממשלה, וזהו".
- אז כמה זמן זה יחזיק מעמד? "אי אפשר לדעת. איבדנו רוב מוחלט, אבל יש לנו עדיין רוב יחסי. אפשר להתנהל. הקואליציה צריכה לעשות מאמץ ולהשקיע בלהביא חלק מהחרדים. אני גם ביקשתי שיקדמו תוכניות לחברה החרדית ואפילו הצעתי מהתקציב שקיבלנו לתת לתוכניות לחברה החרדית. לדעתי צריכים לעשות חושבים בנושא הזה ולשלב את החרדים בקואליציה".
6 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
יואב קיש. "לא הייתה טיוטה להסכם"
(צילום: אבי מועלם )
6 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה ג'נין ירי חילופי אש
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה ג'נין ירי חילופי אש
שירין אבו עאקלה. "עיתונאי אמור לקבל הגנה"
- האם קיימת אפשרות, לדעתך, שהעיתונאית שירין אבו עאקלה נהרגה מירי פלסטיני? "אנחנו ביקשנו לחקור את זה כדי שהאמת תצא לאור. אני חושב שאם הכדור הזה בא מרובה של חייל ישראלי יש אינטרס ישראלי לחקור את הנושא ולחשוף את האמת. ואם הגרסה השנייה, שהיא נפגעה מכדור פלסטיני, נכונה – אז יש לחקור את זה. אבל בסוף יש אחריות".
- אבל אתה לא קובע שחייל צה"ל פגע והרג אותה. "אנחנו ביקשנו לבדוק את הנושא הזה והבנתי שיש הצעה לחקירה משותפת של ישראלים ופלסטינים או משהו בינלאומי. יש אחריות כללית, ישראל נמצאת שם, האירוע ביוזמת ישראל, יש הצדקה או אין הצדקה ביטחונית, אני לא נכנס לזה. עיתונאי אמור לקבל הגנה".
הריאיון המלא הבוקר ב"ידיעות אחרונות"