עוד לפני טקס ההלוויה והקבורה של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, דאג יריבו הוותיק נביה ברי לפרסם נאום הספד שחשף אותו כמי שיודע לבחור את המילים המדויקות, ולגעת בלבבותיהם של חמישה מיליון אזרחי לבנון ובכללם גם אלו שיצאו לחגוג את החיסול המהדהד.
ברי נמנה עם הדמויות שכלפיהן הוטחו האשמות כאילו הסגירו את התאריך המדויק ומקום ההתכנסות של צמרת הפיקוד הצבאי של חיזבאללה, ובראשה נסראללה, במרתף עמוק מתחת לפני האדמה בבניין מגורים רב-קומות בדאחייה של ביירות. ברשתות החברתיות כונה ברי "אחד החשודים המרכזיים", ואף נטען כלפיו כי הוא "לא רק סגר חשבון ארוך עם נסראללה, אלא גם קיבל הרבה מאוד כסף עבור מידע הזהב". לטענה זו, שהתפרסמה כאמור רק ברשתות החברתיות, לא התקבל שום אישור.
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
ברי עם נסראללה ב-2006
(צילום: HASSAN IBRAHIM / POOL / AFP)
ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני וראש תנועת אמל השיעית, כתב אמנם הספד ארוך - אבל אין בו, בכוונה, אפילו ברמז, אזכור למאבקים הקשים בין שני מחנות העדה השיעית בארץ הארזים. "זאת הפעם הראשונה שאתה שובר הבטחה ונוטש את כולנו בלי לקבוע מועד חדש לפגיעה", מקונן ברי לנסראללה. "כל המילים שאכתוב עכשיו, לא יוכלו לתאר את אהבתך הגדולה למולדת של כולנו, לבנון".
האיש שנושא בשני תפקידיו עשרות שנים סיפר לידידיו במשרדיו המרווחים כי "הידיעה על חיסולו של נסראללה הכתה אותי בהלם, בבת אחת צפים ועולים הזיכרונות. אני לא מצליח להבין, בינתיים, איך יתמלא חסרונו של נסראללה". ברי היה בין הראשונים שידע לזהות כי האשם ספי א-דין צפוי להיכנס לנעליו הגדולות של בן דודו בהנהגת חיזבאללה. "הכול מאורגן, ואיראן נמצאת עמוק בתמונה", הרגיע את הפלג השיעי בלבנון.
ברי בן ה-86 נולד בסיירה לאון באפריקה, בעת שקבוצה גדולה של לבנונים-שיעים יצאה לחפש מקומות עבודה שיבטיחו את עתידם הכלכלי. העיתונאי נביל היתם סיפר באוטוביוגרפיה שכתב עבור ברי על 65 שנות פעילותו הציבורית, על קשריו עם הצמרת הלבנונית ועם מנהיגי מדינות העולם הערבי, ומתמקד בקשרים שהצליח לרקום בוושינגטון.
לצורך כתיבת הספר נמסרו לידי העורך 92 סרטי הקלטה בקולו של ברי. הם נפתחים בהתרחשויות בסיירה לאון, ובהמשך עוסקים בתקופת הלימודים ביסודי, בתיכון ובאוניברסיטה הלבנונית (תואר ראשון) שיימשכו באוניברסיטה של פריז. משפחתו, הוא זוכר, החליטה לעזוב את סיירה לאון והגיעה לעיירה תבנין שבה נמצאים שורשי משפחת ברי בדרום לבנון.
חילוץ גופת חסן נסראללה

עוד מוזכרים בהקלטות לימודי המשפטים שבסיומם הוסמך ברי כעורך דין של חברות אמריקניות גדולות, יחסים ההדוקים עם האימאם השיעי מוסא א-סדר, שנעלם ונרצח בלוב ב-1998, היחסים עם סוריה, הקשרים לצמרת באיראן, תפקידיו ומשימותיו החשאיות והגלויות, ואזכור לעובדה שמדובר ביו"ר הפרלמנט הוותיק ביותר בעולם. לעומת ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי שמכהן בתפקידו שלוש פעמים בהפסקות, ברי יושב חזק על כיסאו בבניין הפרלמנט כתופעה פוליטית ייחודית מ-1992.
על קשריו המיוחדים עם ישראל, שנמתחו בחשאי על פני שנים ארוכות, הוא נמנע, ולא במקרה, לכתוב. גם בראיונות עם פרשנים בכירים בביירות, הוא מתנה מראש את המשפט "אל תפילו אותי בפח", כשהכוונה לא לאזכר שמות של פוליטיקאים ישראלים כדוגמת אריאל שרון ויצחק רבין, או מפקדי צה"ל בכירים שאיתם היה קובע פגישות במקומות מסתור בלבנון. האם ברי הגיע לביקור חשאי בישראל? אין לדעת. בגלל המשך כהונתו, מי שאמורים לדעת אצלנו, לא יסגירו את הסוד אם וכאשר התרחש.
3 צפייה בגלריה
בחירות בלבנון
בחירות בלבנון
יו"ר הפרלמנט הלבנוני מ-1992
(צילום: AFP)
כדאי להתבונן בדמותו של ברי כמלווה את ההיסטוריה של לבנון המודרנית ומשקפת אותה. אין גורם בינלאומי שלא שמר על קשר והתעקש להגיע ללשכת יו"ר הפרלמנט. ברי נשוי בפעם השנייה לרנדה. הוא אב לתשעה - שש בנות ושלושה בנים - משתי מערכות היחסים. המנהיג השיעי מתגלה כסקרן, שאפתן פוליטי, נבון מאוד ויודע, כמו שמסביר לי עיתונאי לבנוני ותיק, למצוא את הדרך לליבם של הפוליטיקאים מכל הגזרות המדינות בתוך לבנון, בעולם הערבי, בפריז ובוושינגטון.
מעניין לגלות ששמו של ברי לא נכרך בשערוריות כלכליות או בגניבת כספים בסדר גודל חריג. "אין פוליטיקאי לבנוני שלא מכניס לכיס", מסביר לי איש אקדמיה בכיר מאוד בביירות, "אבל הכספים שמקבל ברי הולכים למפלגה והוא יודע להפריש לעצמו, בסדר גודל בלתי-שערורייתי".
עם חסן נסראללה ברי ניהל עשרות שיחות על ישראל. הוא נהג לקבוע זמן, ולהגיע אל "המשרד" שבו ניהל נסראללה את ענייני חיזבאללה והתגורר בקומה נפרדת. מעניין לגלות של רק המזכ"ל המחוסל הפגין בקיאות בנעשה אצלנו. מתברר שברי קרא, ניהל שיחות עם דיפלומטים מערביים, חקר, ומפעם לפעם גם נפגש עם ישראלים, תמיד מחוץ לגבולות לבנון.

אוהב פרסום ובעל חוש הומור חד

ברי אוהב מאוד להיות מפורסם, מקפיד להופיע לעיתים קרובות בערוצי הטלוויזיה הלבנוניים ובעיתונות הכתובה, ובעיקר מנסה להגיע לערוצים אמריקניים וצרפתיים. "הכול היום בתקשורת", הוא הסביר באחרונה, "אפילו הפגישות שלי עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין. אני מוצא פרטים בתקשורת שנעלמו מזיכרוני".
הוא ידוע כבעל חוש הומור חד וסבלנות נדירה להאזין לבני שיחו. בנובמבר האחרון, חודש אחרי טבח 7 באוקטובר, אמר ברי בתקשורת ש"מה שקרה בעזה, יקרה גם בלבנון. הוא הוסיף אז כי אם תהיה "הפרה ישראלית" בעזה, אותה "הפרה ישראלית" תתרחש גם בלבנון. בימים האחרונים ברי העריך כי לא תהיה פעולה קרקעית ישראלית בארצו, אך יחד עם זאת ציין כי לבנון חייבת להיערך ולא לקחת סיכונים.
ברי מחזיק מאוד מדמותו של רמטכ"ל צבא לבנון ג'וזף עאון. כעת הוא מסביר כי היה רוצה לראות את צבא לבנון בפיקודו של "הגנרל ההגון, הצנוע והמסור מאוד לתפקידו" תופס את מקומו של חיזבאללה בדרום לבנון, ומגיע להסדרים, בתיווך בינלאומי, עם ישראל. לברי יש דעות מוצקות מאוד על הפוליטיקאים הישראלים. לפי תיאור שמסר לי איש תקשורת לבנוני, "ברי מחזיק רק מנתניהו שמבין את התמונה ויודע להתנהל בערמומיות".
3 צפייה בגלריה
עמוס הוכשטיין עם נביה ברי
עמוס הוכשטיין עם נביה ברי
ברי עם השליח האמריקני הוכשטיין
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
ברי הוא אחד מתומכיה הנלהבים של יוזמת השלום הסעודית מ-2002 שהפכה ליוזמת השלום הערבית. בפסגת ביירות ב-2007, שבה נטל חלק, הוא דיבר בשבחי המהלך. עכשיו הוא חוזר ליוזמה ומאיץ, דרך התקשורת, לצאת בעמדה ערבית מאוחדת ולכפות את היוזמה על ישראל. מעניין לגלות שהבכיר השיעי מקפיד לקרוא למדינת ישראל בשמה, ולא "הישות הציונית" כפי שהתעקש לומר יריבו נסראללה.
יריביו של ברי, והם לא מעטים, מנסים לטפול בו האשמות. הם קוראים בסגנון האיראני "להכניס את יו"ר הפרלמנט הערמומי לכל הפחות למעצר בית". אבל הוא חזק מהם, מוכר היטב בזירה הבינלאומית והערבית, וגם באיראן הוא נלקח בחשבון כדמות ש"חייבים לשמור עליה בגלל קשריה". בנוגע לסוריה, ברי נהג לטפח קשרים מצוינים עם הנשיא הקודם חאפז אסד, ותנועתו אמל קיבלה משלוחי נשק והדרכה צבאית בשטח השכנה. את בשאר אסד הוא לא סופר, פעם אחת נפלטה לו המילה "האידיוט" בנוגע לבכיר בלשכת הנשיא בדמשק.
ראש ממשלת לבנון מיקאתי פרסם אתמול הודעה דרמטית שבה הוא קורא לצבאו לתפוס עמדות באזור נהר הליטני - המקום שבו ישבו מחבלי חיזבאללה במשך שנים ארוכות. "אנחנו מברכים על החלטת מועצת הביטחון 1701", הודיע מיקאתי. "ישבתי עם יו"ר הפרלמנט נבי ברי, ואני מפרסם הודעה זאת לצבא לבנון גם על דעתו". מיקאתי הוסיף במסיבת עיתונאים: "נביה ברי ואני החלפנו דברי תנחומים בעקבות חיסול נסראללה".