רזבוזוב על חוק הנאשם: נלך עליו בכל הכוח
(צילום: משה מזרחי, אבי חי)

המערכת הפוליטית כמרקחה: ההכרזה של בנט ולפיד על הליכה לבחירות וההצבעה על פיזור הכנסת בקריאה טרומית טרפו את הקלפים אצל כל השחקנים הפוליטיים, והקואליציה הודיעה היום (רביעי) כי היא שואפת לקיים הצבעה בקריאה ראשונה כבר היום על "חוק הנאשם" - שימנע את האפשרות להרכיב ממשלה מאדם שהוגש נגדו כתב אישום, ולמעשה יחסום את בנימין נתניהו.
ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט הבהיר כי יצביע נגד החוק - אך העניק לחברי סיעת ימינה חופש הצבעה. "הזכות לבחור ולהיבחר היא קדושה והיא מהות הדמוקרטיה, זו הייתה ונשארה דעתי", אמר. "אמנם ראינו שיש מחירים כבדים לכהונת נאשם בפלילים, אבל מי שצריך להכריע ביחס אליהם אלו אזרחי ישראל. בטח ערב בחירות - אין לנסות לשנות את כללי המשחק, אלא לתת להם להחליט בקלפי, ואני משוכנע שיבחרו נכון. ‏על כן אצביע נגד החוק".
גם חבר מפלגתו אביר קארה תמך בדבריו. "אם הציבור מאמין באדם מסוים, אסור שכתב אישום שהגיש פקיד וטרם התברר ימנע מהם לבחור בו", אמר קארה. "זה יחזק את האקטיביזם השיפוטי והייעוצי ויקל על שחקנים פוליטיים להפיל יריבים, עם ישראל צריך לצאת לקלפי ולהכריע בסוגיה".
השר יואל רזבוזוב (יש עתיד) אמר מוקדם יותר לאולפן ynet כי מדובר ב"חוק ערכי ונלך עליו בכל הכוח". כשנשאל אם "יש הסכמה של ימינה?", השיב: "נביא את כל האצבעות". ח"כ גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד השיבה לו בהתרסה: "Bring it on. אם החוק הזה יעבור זו ברכה עצומה למחנה הימין שייצא להצביע בהמוניו".
ח"כ גלית דיסטל אטבריאן בריאיון
(צילום: משה מזרחי, אבי חי)

כפי שפורסם אתמול ב-ynet בקואליציה החלו במרוץ נגד הזמן בניסיון להעביר את החוק והודיעו כי ועדת חוקה, חוק ומשפט תכנס היום דיון ראשון על החוק. המהלך החל בעקבות פיצוץ בישיבה בין נציגי הקואליציה והאופוזיציה, שהתקיימה בשל ההבנה שהכנסת מתקרבת לסוף דרכה ובניסיון להגיע להסכמות סביב חקיקה שתקודם בהסכמה כמקובל בפגרת בחירות. באופוזיציה דרשו לבטל את הפרשתו של עמיחי שיקלי כתנאי לכל משא ומתן בכל נושא שאליו רוצים להגיע להבנות, כולל על תקנות יו"ש - שאם לא תפוזר הכנסת עד 30 ביוני, ייתכן שלא יחולו.
בקואליציה סירבו לבקשת האופוזיציה - והשיחות בין הצדדים התפוצצו. יו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי האשים את האופוזיציה וטען כי "זו אופוזיציה שרוצה לשרוף את המדינה, רק מאינטרסים אישיים זולים. אופוזיציה למדינת ישראל".
7 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בכירי הקואליציה בכנסת
(צילום: יואב דודקביץ' )
7 צפייה בגלריה
גלית דיסטל
גלית דיסטל
יואל רזבוזוב וגלית דיסטל אטבריאן
(צילום: משה מזרחי)
השר יואל רזבוזוב מיש עתיד אמר כי "המשימה העיקרית עכשיו זה להעביר את חוק הנאשם. נעשה את כל המאמצים כדי להעביר את החוק הזה. כולנו נתייצב לתמוך ונלך על החוק בהכי הרבה עוצמה שאנחנו יכולים. יש לנו את יו"ר הכנסת, אנחנו הסיעה הגדולה בקואליציה ויש לנו את הכי הרבה מוטיבציה כי החוק הזה הוא ערכי".
-החוק הזה פרסונלי ולא משדר מנהל תקין ולא יעבור את מבחן בג"ץ. אם ביבי היה מנסה להעביר את זה, הדבר האחרון שהייתם אומרים שזה ערכי. "החוק הזה הוא ערכים, לא יכול להיות שבן אדם אחד לוקח את כל המדינה לטובת האינטרסים האישים שלו, הוא לא מתבייש ואומר זאת בריש גלי. לכן החוק הזה צריך לעבור וזה הזוי שאנחנו צריכים להעלות את החוק הזה ולהעביר אותו, שבן אדם לא לוקח אחריות ולא מסיים את ההליך המשפטי שלו".
יש הסכמה של בנט? "אנחנו נדע להביא את כולם לחוק הזה כי כמו שאמרתי החוק הזה חשוב ואם יש עתיד לוקחת על עצמה משימה ואנחנו באמת פועלים בעוצמה - נביא את כל האצבעות כי החוק הזה חשוב למדינת ישראל".
ח"כ גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד השיבה לרזובוזוב בהתרסה. "ברינג איט און. אני חושבת שאם החוק הזה יעבור זו ברכה עצומה למחנה הימין", אמרה דיסטל. "זה פשוט יוציא את כל המנדטים שלא יצאו להצביע בבחירות האחרונות, זה באמת כבר לדרוך לנו על הבוהן באופן גס מידי. אני מזכירה, מדובר במחנה שמרגיש תת ייצוג בכל מוקדי הכוח בישראל, ובמחנה היחיד שמוחרם כרגע במפה הפוליטית - אם הם החליטו לכפות באופן אנטי דמוקרטי את דעתם על שני מיליון אזרחים, מבטיחה לך שהם יגיעו לקלפי ויביאו הרבה יותר מ-61".
את מאמינה שחוק כזה יכול לעבור? "אני חושבת שמי שבאמת יעכב את החוק הזה ויהפוך אותו לבלתי אפשרי זה דווקא לפיד. אני יודעת שרזבוזוב מדבר, הכל טוב ויפה, אבל ללפיד בוערת מאוד הדרך לבלפור. והפחד העיקרי שמרחף מעליו כרגע זה שנתניהו יצליח להרכיב ממשלה מתוך הכנסת הזו, את זה הוא מאוד רוצה למנוע. לכן אני חושבת שבבחירה בין חוקי הנאשם לבין הכניסה המהירה לבלפור - לפיד יעדיף את הכניסה המהירה ולא להסתכן בממשלה בכנסת הזו. אם הם יעזו להעביר את זה, זה באמת יבהיר לשני מיליון אזרחים מצביעי ש"ס, החרדים, הציונות הדתית ובטח הליכוד - שהמדינה פה תוקפת אותם, ושהם צריכים לצאת החוצה ולעמוד על שלהם".
7 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
"יש לנו הרבה יותר מ-61". גלית דיסטל אטבריאן
(צילום: הדר יואביאן)
דיסטל התייחסה לאפשרות של ממשלה חלופית: "אני אדם נורא לא ציני אבל אני לומדת את הציניות תוך כדי משחק. האנשים שיושבים ואומרים לך שלעולם לא יישבו עם נתניהו מסוגלים בעוד שעתיים לחתום איתו על הסכם. אני מזכירה שיש פה הרבה מאוד ח"כים שנבחרו בקולות הימין - שהעתיד שלהם אם נצא לבחירות הוא מאוד לוטה בערפל ומוטל בספק כפוליטיקאים. הרבה אנשים מסתכלים על הבחירות הבאות וחושבים על הערבות הצחיחות שיפלו אליהם מבחינה פוליטית".
עם זאת דיסטל הבהירה כי "הסיכוי הוא נמוך מאוד, כמעט לא סביר. זה אפשרי. אני חושבת שכרגע אנחנו הולכים לבחירות". לדבריה, "הסקרים שאנחנו עושים והליכוד עשה סקרים פנימיים, מראה שיש לנו הרבה מעל ל-61 מנדטים לגוש. אנחנו רואים שהבוחרים של הליכוד בעיקר בטוחים בזה שהם ילכו להצביע ובטוחים שיודעים למי יצביעו, הרבה יותר מכל שאר המפלגות. השנה האחרונה טלטלה הרבה מאוד אנשים ששייכים לימין, לימין הרך ואפילו למרכז מתוך הבנה שזה לא או לפיד או נתניהו, אלא אשכרה ממשלה ציונית או ממשלה פוסט ציונית. כי ממשלה עם לפיד, מאזן גנאים, וליד טאהא ואחמד טיבי, היא המון דברים – ממשלה ציונית היא לא".
7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד  בכנס אלי הורוביץ
יאיר לפיד  בכנס אלי הורוביץ
"הוא יפיל את החוק כדי להיכנס לבלפור". יאיר לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ זאב אלקין הבהיר כי מפלגתו תקווה חדשה תתמוך בחקיקה מהירה של החוק. "העמדה שלנו מאוד ברורה, עוד במערכת הבחירות לפני שנה אמרנו שאנו תומכים בחקיקה הזו, לאור כל הניסיון שנצבר פה בעקבות האירוע של נתניהו וכל מה שראינו, איך רה"מ יכול לשעבד את האינטרסים של מדינה שלמה לטובת התהליך המשפטי. לפי ההסכמים הקואליציוניים היו צריכים הסכמה של כל מרכיבי הקואליציה כי זה חוק יסוד, ימינה הטילה וטו עד עכשיו. לא יודע אם כבר יספיקו לעשות את זה אבל אני יכול להבטיח שבכל הזדמנות שהחוק יובא להצבעה בכנסת - נצביע בעד".
אלקין: נתמוך בחוק שימנע מנתניהו להרכיב ממשלה
(צילום: גיל יוחנן, אבי חי)

-זה מנהל תקין? שנייה לפני בחירות ופיזור הכנסת להצביע על חוקים כאלה שהם חוקים פרסונליים? "זה לא פרסונלי, כי אתה קובע נורמה לכולם, אתה לומד מהטעויות. האירוע של נתניהו ולקיחה של כל מדינת ישראל כבת ערובה של תהליכים משפטים אישיים שלו, זה מה שלימד אותנו על הנחיצות של הנורמה הזו. אם בכנסת יהיה רוב – יהיה רוב, ואם לא – לא. זה נכון על כל החוקים".
אלקין אמר כי אין שום אופציה לממשלה חלופית בכנסת הזאת. "זה הכל ספין, נתניהו מנסה להרגיע את השותפים שלו", הבהיר אלקין. "הוא לא רוצה שום ממשלה חלופית, הוא כמובן היה שמח להיכנס לבלפור לחודש-חודשיים כדי לנהל בחירות מפוזיציה של ראשות ממשלה, אבל כל מה שהוא רוצה זה לנסות בכל הכוח ללכת ולגייס 61 יחד עם המפלגות החרדיות וסמוטריץ' כדי להקים קואליציה שתאפשר לו להעביר חוק צרפתי ולמלט את עצמו מבית המשפט. זו המשימה. נגזר כנראה על ישראל ללכת לבחירות, אני מאוד מקווה שבבחירות האלה נתניהו לא יגיע ל-61 כי אם יגיע לשם, מה שיקרה פה זה שינוי כל כללי המשחק".
7 צפייה בגלריה
זאב אלקין במליאת הכנסת הצעת אי אמון
זאב אלקין במליאת הכנסת הצעת אי אמון
"זה לא חוק פרסונלי". אלקין
(צילום: עמית שאבי )
אלקין התייחס לסקרים לפיהם תקווה חדשה מתנדנדת סביב אחוז החסימה ובחלקם אף מתחתיו, ואמר כי למרות זאת אין כרגע דיבור על איחוד עם מפלגות נוספות. "בכל הסקרים של הימים האחרונים אנחנו עוברים באופן יציב עם לפחות ארבעה מנדטים, אנחנו גם מפלגה עם תשתית מוניציפלית מאוד רחבה, אין כמעט עיר שאין לנו שם ראש עיר או סגן או חבר מועצה. תוך שנה הצלחנו להקים מפלגה עם תשתית מאוד רחבה".
-תקווה חדשה יכולה לרוץ לבד? אתה באמת חושב שתעברו את אחוז החסימה? "ודאי שהיא יכולה לרוץ לבד. יש לנו גם פוטנציאל לגדול. לפי התדרוכים שיצאו מבנט, בכלל לא בטוח שהוא מתמודד בבחירות, ולכן כל השאלה על איחוד כרגע לא רלוונטית. אנחנו מתמודדים, יש לנו כבר מטה בחירות שמתחיל להיערך ולפעול, יש לנו תשתית פרוסה בשטח".
ח"כ מיכאל ביטון מכחול לבן: "האמון בנתניהו מוצה"
(צילום: אבי חי)

יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון (כחול לבן) אמר כי חקיקת חוק שימנע מנתניהו להרכיב ממשלה - זה לא מעשי כעת וכנראה לא ריאלי. "תמיד אמרתי שאני לא רוצה לנצח אף אחד בחוקים אלא בקלפי. אנחנו חושבים שראש ממשלה שנאשם לא צריך לכהן כרה"מ כמו ששר לא יכול לכהן – וצריך לעשות חוק עקרוני כמו שעשינו את החקיקה על הגבלת הכהונה של ראש ממשלה. אבל לא לעשות את זה כמשהו אישי ולא בקמפיין בחירות, אלא משהו סדור שמקדם ענייני מדינה לטווח ארוך".
ביטון אמר כי חבירה של גנץ לנתניהו כדי למנוע בחירות - לא על הפרק. "שר הביטחון אמר בקולו אתמול שהאמון בביבי מבחינתו מוצה, לכן אין שום תסריט כזה שאת מה שהוצע לו שנה שלמה - להיות מיידית רה"מ, הוא ייקח עכשיו, זה לא על הפרק".
7 צפייה בגלריה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
מיכאל ביטון
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
לפיד מגיע לבחירות בעמדה טובה כרה"מ. מצד שני ביום שאחרי כנראה שהפעם כן תזדקקו למפלגות החרדיות. יכול היות שמי שצריך לקבל את המפתחות בפעם הבאה הוא גנץ? "אין לי ספק שגנץ הוא המתאים ביותר לחבק את החרדים ביום שאחרי. מה יקרה במספרים ומי מסוגל להביא את החרדים – זה נדע ביום שאחרי הבחירות".
-אתה חושב שצריך בגוש שלכם לעשות התארגנות מחדש, אולי לייצר פלטפורמה אחת גדולה, חיבורים? "גנץ ידע בעבר לעשות את החיבורים הגדולים ביותר, אני זוכר שיממה לפני החבירה ליאיר לפיד והפיכה לגוש של 35 מנדטים – לא האמינו שזה יקרה. חיבורים ושת"פים - כל זה עתיד להיות. המפלגות עכשיו נערכות, ייקח להן כמה שבועות לגבש אסטרטגיה".
השר יואל רזבוזוב (יש עתיד) אמר כי המשימה העיקרית עכשיו זה להעביר את חוק הנאשם. "נעשה את כל המאמצים כדי להעביר את החוק הזה. כולנו נתייצב לתמוך ונלך על החוק בהכי הרבה עוצמה שאנחנו יכולים. יש לנו את יו"ר הכנסת, אנחנו הסיעה הגדולה בקואליציה ויש לנו הכי הרבה מוטיבציה כי החוק הזה הוא ערכי".
-החוק הזה פרסונלי ולא משדר מנהל תקין ולא יעבור את מבחן בג"ץ. אם ביבי היה מנסה להעביר את זה, הדבר האחרון שהייתם אומרים שזה ערכי. "החוק הזה הוא ערכים, לא יכול להיות שבן אדם אחד לוקח את כל המדינה לטובת האינטרסים האישים שלו, הוא לא מתבייש ואומר זאת בריש גלי. לכן החוק הזה צריך לעבור וזה הזוי שאנחנו צריכים להעלות את החוק הזה ולהעביר אותו, שבן אדם לא לוקח אחריות ולא מסיים את ההליך המשפטי שלו".
יש הסכמה של בנט? "אנחנו נדע להביא את כולם לחוק הזה כי כמו שאמרתי החוק הזה חשוב ואם יש עתיד לוקחת על עצמה משימה ואנחנו באמת פועלים בעוצמה - נביא את כל האצבעות כי החוק הזה חשוב למדינת ישראל".
ח"כ אבידר על "חוק הנאשם": "לא עמדנו בהתחייבות כלפי הציבור"
(צילום: אבי חי)

ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו קרא ללפיד להעביר את החוק ואף לדחות לשם כך את פיזור הכנסת בשבוע. "אני חושב שזה אפשרי, אבל אם יש מסר אחד שאני רוצה לשלוח מהאולפן שלכם זה ללפיד - יאיר, ארבעה חודשים להיות רה"מ זה חשוב, אבל חשוב הרבה יותר למנוע מביבי להיות ארבע שנים נוספות רה"מ. הם צריכים להבין את זה ואני מאוד מוטרד. הרי כבר אפשר היה להעלות את זה לפני שלושה חודשים, או מתחילת הקדנציה".
אולי בסוף זה ישרת את המחנה השני, את מצביעי נתניהו והבלוק הזה? "אם זה ישרת את הצד השני אני חושב שזה ישרת גם אותנו. אם הצד השני יגיד 'תראו מה עשו, בואו תצאו תנו לי 61 כדי לבטל את החוק', אנחנו יודעים להגיד לציבור שלנו: 'אם לא תצאו עכשיו אז הוא יבטל את החוק. לכן זה משחק לשני הצדדים. אנחנו מצפים שנאשם בפלילים לא יוכל להרכיב ממשלה. אנחנו לא עמדנו בהתחייבות כלפי הציבור שלנו, שציפה לזה מהיום הראשון. אין יותר תירוצים - אם קודם היה וטו של איילת שקד ושל ימינה, נגמרו כל התירוצים כי אנחנו יוצאים לבחירות".
לדבריו, "אפשר להמתין שבוע ולהעביר את החוק הזה ורק אח"כ לפזר את הכנסת. זה בסה"כ דחייה של שבוע".
ח"כ רוטמן: "ממשלה חלופית? תלוי בבנט, שקד וסער"
(צילום: אבי חי)

7 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית אמר כי למרות הסקרים שמחמיאים למפלגתו, הם היו רוצים לבחון ממשלה ימנית חלופית עוד בכנסת הזאת. עם זאת הודה רוטמן כי הסיכויים לכך הולכים ופוחתים. "יש אנשים כמו סער בנט ושקד, שצריכים לקבל החלטה. אתם רוצים למנוע בחירות? אתם רוצים ממשלה ימנית לאומית בכנסת הזו שלא נשענת על תומכי טרור? הרי זה בידיים שלכם. כל מה שאתם צריכים זה לבלוע את הכבוד או את השנאה או כל מה שהחזיק אתכם בממשלה הרעה הזו במשך שנה, ולבוא ולהגיד – אנחנו רוצים להקים ממשלה ימנית לאומית. זה יקרה בתוך שנייה".
רוטמן התייחס להתחזקות בסקרים ובציבור של חבר מפלגתו ח"כ איתמר בן גביר. "אני עדיין לא יודע איך תורכב הרשימה. אני יודע שאנחנו מפלגת הציונות הדתית עושים פריימריז פתוחים לכולם ואני יודע שגם עוצמה יהודית מפלגתו, של בן גביר, הוזמנה להצטרף. אם הוא שומר על מסגרת נפרדת זה בהחלט לגיטימי, ככה רצנו גם בבחירות האחרונות. זה אומר שזה ידרוש מו"מ על איזה מקומות הוא מקבל אבל זה אומר שזה יהיה בלוק טכני, לא ריצה משותפת לגמרי. הבחירה בידיים שלו, אבל גם הוא וגם סמוטריץ' וכולנו במפלגה, רוצים שתהיה ריצה ביחד בין אם במסגרת בלוק טכני או במסגרת של איחוד ופריימריז משותפים. יש רצון טוב ואני מקווה שהוא קיים משני הצדדים, אני שומע שכן, ואני בטוח שנצליח לייצר את האיחוד הזה לטובת כולם".
פורסם לראשונה: 12:17, 22.06.22