משפחתו של אלכסנדר לובנוב ז"ל, שנרצח במנהרה ברפיח בשבי חמאס, וגופתו הושבה לישראל לצד גופותיהם של חמישה חטופים נוספים, התירה הערב (שישי) לפרסם סרטון טרור פסיכולוגי שלו שפרסם ארגון הטרור. בסרטון, מספר אלכס על התנאים הקשים בשבי, פונה למשפחתו בבקשה שיישארו "חזקים ומאוחדים", וגם מותח ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל ממשלתו.
הסרטון של אלכסנדר לובנוב
אלו דבריו של לובנוב, כפי שנאמרו על ידו בסרטון, וסביר להניח שהוכתבו לו על-ידי שוביו: "ערב טוב לכולם. שמי לובנוב אלכסנדר, בן 32 מאשקלון. ב-7 באוקטובר נחטפתי ממסיבה בחניון רעים בזמן עבודתי. אנחנו מוחזקים בתנאים מאוד-מאוד קשים. אין דברים בסיסיים כמו מים, אוכל, חשמל, היגיינה. כל הזמן יש הפצצות. אנחנו מפוחדים, בקושי מצליחים לישון. העבירו אותי כ-10 מקומות כדי לשמור על החיים שלי.
"אני פונה לבנימין נתניהו וממשלת ישראל: נכשלתם, הפקרתם אותנו ב-7 באוקטובר, ועכשיו אתם ממשיכים להיכשל בכל ניסיון לשחרר אותנו בחיים. אתם רק מנסים להרוג אותנו בשביל לא לעשות שום עסקה. ופה, אני מבקש עזרה מהחברים שלי, מעם ישראל, השארתי בבית אישה בהיריון, ילד בן שנתיים וזוג הורים חולים. תעזרו להם לצעוק את צעקתי. תצאו לרחובות. תפגינו. תעשו הכל כדי שנצא מפה בחיים. אבל רק להזכיר לכם, שבעסקת שליט שוחררו מעל 1,000 מחבלים. משפחה שלי: מיכל, תום, אימא, אבא, אנטון, תישארו חזקים ומאוחדים. אני בטוב, מתגעגע ואוהב אתכם מאוד".
אלמנתו של אלכס, מיכל, הגיבה על פרסום הסרטון ומסרה: "אלכס שלי וכל ששת החטופים עברו שואה. ככה נראית שואה. לא אשכח ולא אסלח".
בשלישי האחרון חשף דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי תיעוד מצמרר מהמנהרה ברפיח שבה נרצחו החטופים הירש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלכס לובנוב כרמל גת ואלמוג סרוסי, אחרי ששרדו כמעט 11 חודשים בשבי והוחזקו שם בתנאים לא-אנושיים. הצבא הציג את הסרטון למשפחות ובאישורן הוחלט להציגו גם לציבור.
התיעוד המצמרר מהמנהרה ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
ראיות מהמנהרה בה שהו ונרצחו החטופים אלמוג סרוסי כרמל גת הרש גולדברג פולין אלכס לובנוב עדן ירושלמי אורי דנינו
ראיות מהמנהרה בה שהו ונרצחו החטופים אלמוג סרוסי כרמל גת הרש גולדברג פולין אלכס לובנוב עדן ירושלמי אורי דנינו
(צילום: Israeli Army/ REUTERS)
2 צפייה בגלריה
ראיות מהמנהרה בה שהו ונרצחו החטופים אלמוג סרוסי כרמל גת הרש גולדברג פולין אלכס לובנוב עדן ירושלמי אורי דנינו
ראיות מהמנהרה בה שהו ונרצחו החטופים אלמוג סרוסי כרמל גת הרש גולדברג פולין אלכס לובנוב עדן ירושלמי אורי דנינו
(צילום: דובר צה"ל)
בסרטון נראה הגרי יורד למנהרה הצרה והנמוכה שעומקה 20 מטרים, ושפיר הכניסה שלה הוחבא בחדר ילדים - ואז מתקשה לעמוד בתוכה. הוא הציג שלולית דם יבשה בנקודה שבה נרצחו החטופים: "זו מנהרת מעבר, זו מנהרה שאי אפשר לעמוד בה עם גב זקוף", תיאר בעודו מכופף, והדגיש כי גם תנאי הלחות שם קשים מאוד. הגרי הציג בקבוקי שתן ומה שלדבריו עשוי להיות בור ספיגה לעשיית צרכים.
בתיעוד ניתן לראות שקיות וציוד רב שמפוזרים במנהרה הצרה והארוכה, ובין היתר הציג הגרי בגדים וציוד היגיינה של נשים. הוא הציג גם לוח שחמט: "מצאנו שח. הכול היה זרוק פה מפוזר. כלים של שח". בהמשך גם הציג ציוד של המחבלים שנתפס: "מטענים חשמליים, מחסניות של קלצ'ניקוב, תרמילים של קלצ'ניקוב שייתכן והיו חלק ממעשה הרצח הנפשע", הוסיף - כשהוא מציג את הפריטים השונים למצלמה. עוד הציג ספרי קוראן, פנסי ראש ומברשות שיער שנמצאו. "הכול יילקח, הכול יתועד", הדגיש.
בשבוע שעבר פרסם חמאס סרטון פסיכולוגי של כרמל גת ז"ל, ומשפחתה התירה לפרסמו. באותו סרטון, בין היתר פנתה כרמל לקרוביה ואמרה: "משפחה יקרה שלי, אני מקווה שיש לי משפחה לחזור אליה, אני נשארת חזקה גם בשבילכם עד שהסיוט הזה ייגמר, אני אוהבת אתכם". כמו כן, פורסם סרטון קשה נוסף, של הירש גולדברג-פולין ז"ל, שנרצח גם הוא באותה מנהרה. "מאז שהגעתי לעזה שרדתי עם כמעט ללא טיפול רפואי, מעט אוכל ומעט מים. אני לא זוכר את הפעם האחרונה שראיתי שמש או נשמתי אוויר צח", הוא אמר בסרטון.
כמה ימים קודם לכן, חמאס פרסם סרטון מזעזע גם של עדן ירושלמי ז"ל, שבו היא פנתה למשפחתה. "אני רוצה לפנות למשפחה היקרה שלי, שאני כל כך אוהבת ומתגעגעת אליכם - אמא, אבא, שני ומאי. אני אוהבת אתכם כל כך ואני מתגעגעת אליכם", אמרה. משפחתה, שאישרה לפרסם קטע מאותו סרטון טרור פסיכולוגי, כתבה: "עדן שלנו, גם אנחנו אוהבים אותך ומתגעגעים אלייך כל כך. לנצח תישארי בלבנו".