קרוביו של עמיחי מדברים
(צילום: טל שמעוני)

קרוביו של עמיחי כרמלי (46) קיבלו הבוקר (יום שבת) בהלם את הבשורה על מותו במהלך משמרת התנדבותית באגף התנועה של המשטרה. מבדיקת הינשוף המשטרה עלה כי נהג הרכב ושאר הנוסעים בו היו תחת השפעת אלכוהול. הם נמלטו מניידת סיור לאורך כק"מ, תוך שנסעו בפראות, חצו שני רמזורים באדום, ולבסוף גם פגעו במתנדבים שעמדו במחסום בידוק שכרות על דרך המכבים לפני צומת בית דגן. במשטרה לקחו מהם גם דגימות דם, כדי לבדוק אם היו תחת השפעת סמים.
בתו של עמיחי, יובל, סיפרה כי ראתה אותו כששבה מעבודתה אתמול בצהריים - וכמעט שלא הספיקה לדבר איתו לפני שנסע. "הלכתי לישון, חשבתי שהוא הולך למשמרת כרגיל", אמרה. "שאלתי אותו למה הוא לא שוטף את האפרסק שלקח, והוא אמר 'רק התולעים יהרגו אותי'. בבוקר קמנו בדפיקות דלת חזקות של שוטרים שנכנסו הביתה, וישר הבנו לבד שהוא לא יחזור".
10 צפייה בגלריה
עמיחי כרמלי
עמיחי כרמלי
"מחכה שיקפוץ מאיזו פינה ויגיד לי 'סתם'". תמונתו האחרונה של עמיחי והמקום שבו נהרג
(צילום: מאיר תורג'מן)
10 צפייה בגלריה
משפחתו של עמיחי כרמלי
משפחתו של עמיחי כרמלי
"המשמרת לא נגמרה". מימין לשמאל: גיסתו, בתו ואחיו של עמיחי
(צילום: יריב כץ)
10 צפייה בגלריה
עמיחי כרמלי עם אשתו קרן
עמיחי כרמלי עם אשתו קרן
הכירו במשמר האזרחי - ולא נפרדו. "אהבה שלא רואים כל יום". עמיחי כרמלי עם רעייתו קרן
"כששמענו שהוא מת - או יותר נכון נרצח - ירדתי למטה והתחלתי לצרוח את החיים שלי", אמרה יובל. "היה לנו קשר ממש טוב, של יותר מאבא ובת. ברמה שהייתי תקועה באילת הוא בא לאילת ומחלץ אותי משם. אתמול אמרתי לו 'אבא יש מחר 35 מעלות, בוא נלך לים'. הוא אמר לי 'אל תדאגי, אחזור ממשמרת, אשן שעה-שעתיים ונלך לים כמו שרצית'. התברר בסוף שזה גם לא יקרה".
המשטרה מייחסת לנהג הרכב המתה בקלות דעה, עבירה של עד 12 שנות מאסר, ועוד שורה של חשדות כמו אי-ציות לשוטר, נסיעה באור אדום ועוד. במשטרה חוקרים אם נוסעי הרכב עודדו את הנהג להימלט, או קראו לו לעצור. בזירה עצמה יושב הרכב התעמתו עם השוטרים וניסו להימלט. מפקד אגף התנועה, ניצב יהודה בן עטר, תיאר כי הרכב נסע "במהירות פרועה", והדגיש: "זה אירוע קשה מאוד. אדם שיצא למשימה מצילת חיים לא חזר הביתה בגלל נהיגה רשלנית ופושעת של אדם שסירב להיענות לדרישת שוטר לבדיקה".
"אשתו של עמיחי העירה אותי משינה, היא צלצלה לספר לי על האסון הזה", סיפר אבי אלבז, חברו הקרוב של עמיחי. "היא לא סיפרה הרבה, אמרה לי 'אבי, אתה חייב להגיע. עמיחי איננו, עמיחי נהרג'. וזהו, נסעתי לכיוון הבית שלהם".
10 צפייה בגלריה
אבי אלבז
אבי אלבז
"עמיחי היה כלב רועים אמיתי, שחושב קודם איך לשמור על החלש". אבי אלבז
(צילום: טל שמעוני)
10 צפייה בגלריה
רמי בקשי
רמי בקשי
"כששכבתי בבית החולים עם סרטן, עמיחי היה הראשון להגיע". רמי בקשי
(צילום: טל שמעוני)
כרמלי, מתנדב ותיק באגף התנועה של המשטרה, נהרג לפנות בוקר כשרכב של חמישה תושבי רהט שנמלט מהמשטרה פרץ מחסום לבדיקת שכרות בכביש 412, סמוך לצומת בית דגן, ופגע בו בעוצמה. כרמלי התנדב ביחידת ימת"א שפלה במשך יותר מ-15 שנים, והותיר אחריו אישה, קרן, את אביו יצחק ואת שני ילדיו - יובל בת ה-19 ושגיא בן ה-16.
"מה אפשר לספר על עמיחי? שיש על מי לסמוך", אמר אלבז. "יש דברים שהם מעבר לקשר דם והרבה מעבר לקשר חברי, וזה היה עמיחי. אני לא מתפלא שיש הרבה פוסטים אוהדים אליו ברשתות. יש הרבה מאחורי זה. הוא בן אדם שכולו נתינה, שכולו לחשוב על האחר. זה קצת קלישאתי, אבל הוא היה כלב רועים אמיתי, אחד שיחשוב קודם איך להגן ולשמור על החלש מפני זה שבא להזיק ולהרע".
"אני בהלם, זה כואב", חתם את דבריו. "אני מחכה שהוא יקפוץ לי מאיזה פינה ויגיד לי 'סתם'".
(צילום: טל שמעוני, נדב אבס, תיעוד מבצעי מד"א)

10 צפייה בגלריה
זירת התאונה בראשון לציון
זירת התאונה בראשון לציון
החשודים פגעו במונית, המשיכו בנסיעה פרועה - ופגעו בעמיחי. זירת הדריסה לפנות בוקר
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
10 צפייה בגלריה
עמיחי כרמלי עם משפחתו
עמיחי כרמלי עם משפחתו
עמיחי עם משפחתו לפני כעשר שנים
בקשי סיפר כי "בשנת 2015, עם גל הפיגועים, הקמנו פורום בפייסבוק שמאגד אזרחים שמתאמנים בעזרה ראשונה ובנשק להגנה עצמית. מאז ועד היום אנחנו בקשר מאוד קרוב. עמיחי הוא מלח הארץ, איש משכמו ומעלה, אדם שכל החיים שלו הם להגן על הזולת ולעזור. כל החיים שלו הוא פעל להגנה על חפים מפשע, וככה הוא גם סיים את חייו".
"אני מטופל סרטן ריאות, משהו שקרה בשנים האחרונות", הוסיף בקשי. "כשהייתי אמור למות במיטתי בבית החולים, מי שהגיע לשם ראשון היה הוא. הוא היה איש באמת ראוי להערצה, עם אישה ושני ילדים - בת ובן - מדהימים. זו אבידה גדולה לישראל. עמיחי היה פטריוט, מלח הארץ. יהיה לי מאוד קשה, על בסיס יומיומי".
במשטרה מעריכים שהחשודים ניסו להימלט מבדיקת שכרות, ומציינים כי נהג הרכב נסע במהירות גבוהה מאוד. במהלך המרדף המשטרתי אחריהם נהג הרכב פגע במונית, המשיך בנסיעה - וכ-20 שניות לאחר מכן פרץ את המחסום המשטרתי ודרס למוות את כרמלי.
בקשי תקף: "לתחושתי האישית, מדובר בפיגוע לאומני פר-אקסלנס. יש הרבה מקרים של דריסות שוטרים, יש הפקרות של כוחות הביטחון על-ידי בתי המשפט. אני רושם בגוגל 'דריסת שוטר' ומקבל 40 אירועים, בכולם מדובר בערבים, וגם במקרה הזה לתחושתי האישית אין ספק שמדובר בפיגוע. הם ראו אותם ממרחק ובאו בפול גז. כל מי שנוהג שיכור הוא רוצח - אבל פה מדובר בכך שהפכו את השוטרים שלנו לברווזים במטווח. אין להם גיבוי. בבתי המשפט אנשים נכנסים ויוצאים בדלת מסתובבת פשוט, והיום יש תחושה מאוד קשה של היעדר ביטחון אישי, של אפס ביטחון ברחובות".
10 צפייה בגלריה
עמיחי כרמלי
עמיחי כרמלי
"עזר לכל מי שרק ביקש". עמיחי כרמלי
10 צפייה בגלריה
שגיא כרמלי עם אביו עמיחי
שגיא כרמלי עם אביו עמיחי
"יושב בחדר שלך ולא יודע מה לעשות". שגיא כרמלי עם אביו עמיחי
אחיו של עמיחי, עמית, אמר: "התבשרנו הבוקר על נפילתו בעת מילוי תפקידו של אחי עמיחי כרמלי, שהתנדב במשטרת התנועה במשך 16 שנים. בסך הכול הוא התנדב במשטרת ישראל במשך כ-30 שנה. אני התבשרתי על האירוע הבוקר כשחזרתי אחרי שגרת השבת שלי, וחיכו לי שלושה שוטרים בבית. עמיחי יצא למשמרת שגרתית בשעה 20:00, הוא עושה את זה פעם בשבועיים כבר 14 שנה. המשמרת, מבחינתנו, הייתה צריכה להסתיים היום בבוקר שהוא חוזר הביתה. המשמרת לא נגמרה. אחי הגדול היה אדם ערכי, היה אדם שאהב לעזור לכל מי שרק ביקש. רצה לעזור לכל מי שהיה יכול".
דנה בני, גיסתו של עמיחי, סיפרה: "הוא הכיר את אחותי קרן במשמר האזרחי כשהייתי בת 12, אני מכירה אותו כמעט רוב חיי. הייתה להם זוגיות נהדרת, אהבה ממבט ראשון, כזו שלא רואים בכל יום. הייתי כמו אחות קטנה שלו, הייתה לו אהבה לארץ ולזולת, אהב לתת גם אם זה על חשבון המשפחה שלו - בשבתות, בחגים ובמועדים. לפני שמונה חודשים אחי הקטן נפטר מסרטן, והאבל בבית עוד טרי. מישהו למעלה רוצה את הטובים".
בנו של עמיחי, שגיא, ספד הבוקר לאביו בפוסט ברשתות החברתיות: "איך אפשר לרשום או לדבר עליך בזמן עבר? רק אתמול היית איתי, עם אמא יובל וג'וי שלנו. אני לא יודע מה להגיד או לעשות או איך להתנהג, אבל אני עדיין אנסה, כי תמיד אמרת שאם לא אנסה לא אדע. תמיד תמכת בנו והראית לנו את הטוב. אני יושב בחדר הישן שלך ולא יודע מה לעשות, אנשים באים לנסות לנחם אבל אני בסך הכול מחכה לחביתה, לסלט ולצחוקים שאתה עושה בכל שבת בבוקר".

החשודים ניסו להימלט מהזירה

במשטרה מספרים כי עמיחי נהג להתנדב במשמרת המורכבת של הלילה שבין שישי לשבת, ולערוך בדיקות שכרות לנהגים. דקות לפני שנהרג, הוא צולם במדים בניידת המשטרה. "עמיחי היה דוגמה ומופת לתרומה לקהילה, למסירות ולאחריות דרך שירות משמעותי באגף התנועה של המשטרה", אמר המפכ"ל יעקב שבתאי. "רוב הזמן הוא התנדב בפעילות אכיפה מצילת חיים בלילה שבין שישי לשבת, כשבני הנוער יוצאים לבלות ושבים לביתם. עמיחי הציל שבוע אחר שבוע את חייהם של רבים הודות לפעילות המשטרתית ולאכיפה מצילת החיים שביצע בכבישים".
10 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בהערכת מצב בעקבות החיפושים אחר ספיר נחום
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בהערכת מצב בעקבות החיפושים אחר ספיר נחום
"עמיחי האמין שהוא מציל את חייהם של נערים ונערות". שבתאי
(צילום:דוברות המשטרה)
שבתאי ציין כי משמרת הלילה שבין שישי לשבת ידועה במורכבותה, אך "לא הרתיעה את עמיחי - והוא הקפיד דווקא בה לבוא להתנדב מתוך רוח השליחות והאמונה שבפעילותו הוא מציל את חייהם של נערים ונערות ששבים מהבילוי חזרה לביתם ולהוריהם".
מלבד עמיחי נפצעו באורח קל שני מתנדבים באגף התנועה. מבין יושבי הרכב נפצע הנהג באורח בינוני, והנוסע שישב לידו נפצע באורח קל. כל החמישה נעצרו ויובאו הערב להארכת מעצר. ראש אגף התנועה הדגיש כי המחסום המשטרתי היה בולט לעין, וניתן היה לזהות אותו מרחוק. ניידת אחת חסמה את הנתיב הימני בכביש ואת חציו של הנתיב האמצעי, וניידת נוספת חסמה את הנתיב האמצעי. נהג הרכב נכנס בפראות בין המרווח במחסום שמשמש למעבר כלי הרכב שעברו בדיקה בהצלחה.
חלק מהחשודים, נציין, ניסו לברוח מהזירה - ונתפסו במרחק של כמה עשרות מטרים. הם התעמתו עם השוטרים בשטח. לפי גורם משטרתי, החשודים ניסו להפריע לעבודת השוטרים במקום - וחלקם התנגדו למעצר.