שר החוץ הבריטי, דיוויד קמרון, הודיע היום (שישי) על כך שבריטניה מטילה סנקציות נוספות על "קבוצות קיצוניות וארבעה מתנחלים קיצונים", שהפרו לטענתו את "זכויות האדם של קהילות פלסטיניות בגדה המערבית". לדבריו, "מתנחלים קיצונים חותרים תחת הביטחון והיציבות - ומאיימים על האפשרות העתידית של שלום. הרשויות בישראל חייבות לפעול נגד האחראים".
עימות בין מתנחלים לפלסטינים בשומרון, לפני כשבועיים
(צילום: עיריית עקרבא)

2 צפייה בגלריה
קמרון הודיע על חבילת סנקציות נוספת: "מתנחלים קיצונים חותרים תחת הביטחון והיציבות"
קמרון הודיע על חבילת סנקציות נוספת: "מתנחלים קיצונים חותרים תחת הביטחון והיציבות"
קמרון הודיע על חבילת סנקציות נוספת: "מתנחלים קיצונים חותרים תחת הביטחון והיציבות"
(צילום: AFP)
מדובר בצעד שהוא בעיקר הצהרתי, שמבטא פעם נוספת את חוסר האמון במערכת אכיפת החוק הישראלית על רקע חברותם בממשלה של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, התבטאויותיהם והסמכויות שניתנו להם ביהודה ושומרון.
משרד החוץ של בריטניה, שהטיל סנקציות נוספות לפני כשלושה חודשים, מסר כי ההחלטה התקבלה לאור "עלייה חסרת תקדים באלימות מתנחלים בשנה האחרונה, במהלכה האו"ם תיעד כמעט 800 תקריות אלימות מאז אוקטובר", והדגיש כי "חבילת הסנקציות מתמקדת בגורמים שמסיתים לאלימות מתנחלים ופועלים באלימות כלפי קהילות פלסטיניות בגדה המערבית". כמו כן, המשרד הבהיר כי "לא יהסס לנקוט פעולות נוספות, אם הרשויות הישראליות לא יפעלו בנושא ויתנו מענה לצורך להגן על אזרחים פלסטינים חפים מפשע".
המתנחלים שעליהם הוטלו הסנקציות, "בשל הפרות חמורות של זכויות האדם" הם נעם פדרמן, נריה בן פזי, עדן לוי ואלישע ירד. מבין הארבעה, ארה"ב הטילה בעבר סנקציות על ירד ובן פזי. "הקבוצות הקיצוניות" שנכללו ברשימת הסנקציות הבריטיות הן "נוער הגבעות", שאותן תיארה בריטניה כ"חבורה של נוער ישראלי לאומני קיצוני, שמקימה מאחזים בלתי חוקיים ברחבי הגדה המערבית במטרה מוצהרת לגרש את כל הפלסטינים מהשטחים הכבושים", ולהב"ה, עליה הוטלו סנקציות "בגלל פעולותיה שנועדו לסייע, להסית ולקדם אלימות כלפי קהילות ערביות ופלסטיניות".
משרד החוץ הבריטי ציין את הסיבות להטלת הסנקציות על ארבעת המתנחלים, ומסר כי "פדרמן, פעיל קיצוני, מתנחל, ובעבר הדובר של תנועת כך ומראשיה בטרם הפסיקה את פעילותה, בשעה שהתנועה הפיצה קריאות למדיניות גזענית בוטה ואלימה. הוא אימן מספר קבוצות של מתנחלים לבצע פעולות אלימות נגד פלסטינים ולימד אותם כיצד להימנע מההשלכות האפשריות של מעשיהם על ידי הרשויות הישראליות".
הסנקציות על בן פזי הוטלו לדברי בריטניה בשל העובדה שהיה "אחראי לבנייה בלתי חוקית של שלושה מאחזים בלתי חוקיים בין 2015-2023, שתמך והשתתף במתקפות אלימות ובעקירה של קהילות בדואיות ופלסטיניות בגדה המערבית". בנוגע ללוי נמסר כי הוא "תועד במקרים רבים משתתף במתקפות ובניסיונות להטיל אימה על פלסטינים, כחלק מקמפיין נרחב יותר להטלת אימה שנועד להרחיק אוכלוסייה פלסטינית מהאזור. ב-12 באוקטובר 2023 הוא היה מעורב בתקרית שבמהלכה תושבי כפר פלסטיני הוכו והותקפו מינית".
2 צפייה בגלריה
אלישע ירד
אלישע ירד
"הדובר הבלתי רשמי של נוער הגבעות עם עבר עשיר של הסתה". סנקציות הוטלו על אלישע ירד
(צילום: שלו שלום)
על ירד טענה בריטניה כי הוא "הדובר הבלתי רשמי של נוער הגבעות", והוסיפה: "יש לו עבר עשיר של הצהרות וקריאות מתסיסות שמסיתות לשנאה דתית ולאלימות, לרבות הצדקה של הרג פלסטינים על רקע דתי, וקריאות להשתלטות על אדמות פלסטיניות ולגירוש פלסטינים מהגדה המערבית".
משרד החוץ הבריטי הסביר את המשמעויות של הטלת הסנקציות, ומסר כי "הן כוללות מגבלות כלכליות ומגבלות מסע. המגבלות הכלכליות כוללות הקפאת נכסים, שמונעת מאזרחים בריטים או עסקים הפועלים בבריטניה מלסחור או להעביר כספים או משאבים כלכליים לאותם גורמים שעליהם הוטלו הסנקציות. משמעות איסור המסע היא שאלו שעליהם הוטלו סנקציות הוצאו מהגנת חוק ההגירה הבריטי 1971 (סעיף 8B) וחובה לאסור עליהם לצאת, להיכנס או לשהות בשטחי הממלכה המאוחדת (וכל אישור אחר שניתן להם – פקע תוקפו)".
בתגובה לסנקציות נגדו מסר ירד כי "התבשרתי שזכיתי להיכנס לגזרות הספר הלבן החדש. לפני 80 שנה שלטון המנדט הבריטי רדף אחרי גיבורי המחתרות, וגם היום הבריטים ממשיכים להילחם נגד חלוצי ההתיישבות בניסיון להביא להקמת מדינה פלסטינית ביו"ש". לדבריו, "לבריטים יש ניסיון רב בלנסות למנוע את חזרת עם ישראל לארצו, הם כשלו בזה בעבר והם יכשלו בזה גם בעתיד. ההיסטריה של אומות העולם מלמדת שמתרחש פה ב"ה משהו גדול, ובפעם הראשונה ההתיישבות פורצת את גבולות הספר הלבן שהונחלו כאן במשך שנים ומצליחה להביא להיפוך קערה בשטח.
"כמו אז - גם היום, ההיסטוריה תוכיח מי ינצח בסוף", סיכם. יו"ר ארגון להב"ה בנצי גופשטיין מסר כי "הבריטים האנטישמים שניסו למנוע את הקמתה של המדינה היהודית מנסים כעת לפגוע במי שפועל לשמר ולחזק את זהותה היהודית של המדינה. זה לא יעזור להם, נמשיך לפעול על אפם וחמתם. בוז לספר הלבן, תחי המדינה היהודית העצמאית".
בחודש פברואר האחרון הטילה כאמור בריטניה סנקציות נוספות נגד ארבעה מתנחלים, משה שרביט, צבי בר יוסף, ינון לוי ואלי פדרמן. לדברי בריטניה, "שרביט הוא מתנחל קיצוני שאיים, הטריד ותקף רועים פלסטינים ואת משפחותיהם בעמק הירדן. באוקטובר 2023 אחת הקהילות הפלסטיניות, שבה 20 משפחות, נמלטה לאחר ששרביט תקף את התושבים והודיע להם שיש להם חמש שעות להתפנות. לוי הוא מנהיג מאחז 'חוות מיתרים' שהוקם ב-2021, ומתנחלים שמתגוררים בו השתמשו באלימות גופנית ובהשחתת והרס רכוש כדי לעקור קהילות פלסטיניות כולל את הקהילה בח'ירבת זאנותא באוקטובר 2023.
"בר יוסף הוא מתנחל שמנהיג את מאחז "חוות צבי", שמאז הקמתו ב-2018 השתמש באיומים ובאלימות כלפי תושבים פלסטינים מקומיים, לרבות איומים באקדח, פעמיים, על משפחות צעירות שערכו פיקניק. ופדרמן היה מעורב במספר רב של תקריות נגד רועי צאן פלסטינים בגבעות של דרום הר חברון", הוסיפה.