עוזרים לשעבר של דונלד טראמפ מתארים את השעות האחרונות שלו בבית הלבן ככאוטיות, שבהן הם ניסו לארוז ערימות של מסמכים ומזכרות שאותם רצה הנשיא היוצא לקחת עמו.
כמה מעוזריו לשעבר אמרו לרויטרס שטראמפ - שמעדיף לקרוא חומרים מודפסים על פני קריאה במחשב או במכשירים אלקטרוניים אחרים - אסף מסמכים נשיאותיים לאורך כמה שנים, עיתונים בני יותר משנה, חומרים מתדרוכים, תזכורות לאירועים ומזכרות אחרות מכהונתו כנשיא ארה"ב.
3 צפייה בגלריה
כיתוב: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסמכים ש נלקחו מאחוזת מאר א לאגו על השטיח באחוזה ו ברקע עמודים מתצהיר משרד המשפטים לבית המשפט
כיתוב: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסמכים ש נלקחו מאחוזת מאר א לאגו על השטיח באחוזה ו ברקע עמודים מתצהיר משרד המשפטים לבית המשפט
טראמפ והמסמכים שנמצאו בפשיטה על אחוזתו
(צילום: רויטרס, AP)
בחודש שעבר, בליל ה-8 באוגוסט, פשטו אנשי ה-FBI על אחוזתו של טראמפ בפלורידה. הפשיטה הייתה במסגרת חקירה שבודקת חשד שהנשיא לשעבר לקח מהבית הלבן לאחוזת מאר א-לגו מסמכים מסווגים, שאותם היה אמור למסור לארכיון הלאומי בתום כהונתו כנשיא.
בפשיטה על אחוזתו של טראמפ מצאו אנשי ה-FBI יותר מ-100 מסמכים עם הסיווג "סודי ביותר". והחרימו יותר מ-11,000 מסמכים ממשלתיים וצילומים. שלשום הסכימה שופטת פדרלית לבקשתו של טראמפ למנות מפקח חיצוני שיסקור את המסמכים שהוחרמו בפשיטת ה-FBI, במהלך שעשוי לעכב את החקירה הפלילית שמנהל משרד המשפטים נגד הנשיא לשעבר.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת של המפלגה הרפובליקנית ב פנסילבניה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת של המפלגה הרפובליקנית ב פנסילבניה ארה"ב
אגר מסמכים ממשלתיים, עיתונים ומזכרות
(צילום: AFP)
הבוקר דיווח העיתון וושינגטון פוסט כי אחד המסמכים שהוחרמו בפשיטה עסק ביכולות הצבאיות של מדינה זרה - כולל היכולות הגרעיניות שלה. הדיווח של העיתון, שהסתמך על גורמים המעורים בפרשה, לא נקב בשם המדינה הזרה, ולא ציין אם מדובר במדינה עוינת או ידידותית לארה"ב.
יועציו ועוזריו של טראמפ בבית הלבן אמרו שהוא שמר על החדר הסגלגל מסודר, ונהג לעבוד מחדר האוכל הסמוך, כשערימה של ניירת מלווה אותו לכל מקום. הוא נהג לקחת ארגזי מסמכים לטיסות באייר פורס 1, היה חותם על מסמכים רשמיים וכותב פתקים לחברים ולקולגות שלו, ובסוף הטיסה מחזיר את הכול לארגזים. בימים האחרונים לכהונתו של טראמפ הבחינו כתבי רויטרס במשאיות ובערימות של ארגזים מחוץ לבית הלבן, ובעוזריו של הנשיא היוצא סוחבים מזכרות ותמונות.
3 צפייה בגלריה
אחוזת מאר א-לאגו של דונלד טראמפ בפלורידה
אחוזת מאר א-לאגו של דונלד טראמפ בפלורידה
האחוזה של טראמפ בפלורידה
(צילום: רויטרס)
טראמפ ויועציו טענו שלנשיא יש זכות חוקתית להסיר את הסיווג מכל מסמך, ושלפי חוק הוא יכול לקחת עותקים של המסמכים האלה. נשיאים אחרים הקפידו למסור את המסמכים לארכיון הלאומי.
ערימות המסמכים שאיתם יצאו טראמפ ואנשיו מהבית הלבן, והעובדה שחלק מהמסכים בעלי סיווג גבוה, עוררו דאגה בקרב מומחים לענייני ביטחון. מרק זייד, עורך דין שמטפל בנושאי ביטחון לאומי, אמר לרויטרס: "אני מדמיין שהשעה 16:15 ואני עוזב את המשרד הזה עד השעה 17:00. אני פורס את הידיים, ודוחף את כל מה שיש על השולחן שלי לארגזים".