2 צפייה בגלריה
מחאת המתמחים
מחאת המתמחים
המתמחים בצעדת מחאה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
הקיצור הוסדר - הכסף לא. שבוע לאחר החתימה על הצהרת ההתפטרות של המתמחות והמתחים - עד כה לא הוגש אף מכתב התפטרות לבתי החולים, שהם המעסיקים הרשמיים של המתמחים. ואולם, גורמים בהסתדרות הרפואית אמרו היום (חמישי) ל-ynet כי שכרם של המתמחים שיעברו החל מתחילת אפריל למתווה החדש של קיצור התורנויות בעשרת בתי החולים בפריפריה, עלול לרדת ולהיפגע כתוצאה מהמהלך.
"העניין טרם הוסדר", אמרו בהסתדרות. "אם השכר של המתמחים שיעבדו פחות שעות בעקבות קיצור התורנויות לא יירד, המשמעות היא ששכרם של העובדים ביתר בתי החולים יצטרך לעלות. יצאו למתווה לקיצור תורנויות אך נושא השכר לא הוסדר. בהחלט יכול להיות שהמתמחים שיעבדו בתורנויות המקוצרות יגלו לאחר מכן שספגו ירידה בשכר".
מחאת הרופאים המתמחים נמשכת: ריאיון עם ד"ר ריי ביטון
(צילום: אורי דוידוביץ)

מבדיקת ynet בשלושה בתי חולים שאמורים להצטרף למתווה עולה כי אכן קיימת אי-בהירות בנושא. "למרות קיצור התורנות, השאיפה היא לא לקצץ בשכר המתמחים", נמסר מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה בתשובה לשאלה האם יחול שינוי בשכרם של המתמחים. בבית החולים העמק בעפולה אמרו כי "אנו מניחים שהנושא יידון במסגרת הסכם קיבוצי בין המדינה לגורמים הרלוונטיים", ומבית החולים ברזילי באשקלון נמסר כי יפעלו בהתאם למה שיוחלט. יתר בתי החולים שעל פי המתווה החדש יעבדו בחלק ממחלקותיהם במתכונת מקוצרת של 18 שעות לכל היותר הם פוריה, סורוקה, זיו, יוספטל ובתי החולים הצרפתי, הסקוטי והמשפחה הקדושה בצפת.

מאבק המתמחים - כתבות נוספות

גם במשרד הבריאות לא מתחייבים על כך שלא תהיה פגיעה בשכר הרופאים המתמחים שיעבדו במסגרת המתווה החדש. "נושא זה יסוכם במסגרת הסכם השכר של הרופאים אשר נקבע בין הסתדרות הרופאים לאוצר", נמסר בתגובה מהמשרד, שהתייחס להסכם הקיבוצי האחרון עם הרפאים שנחתם בשנת 2011 ואמור להסדיר את שכרם של הרופאים בשנים הקרובות, אך מנגד בהסתדרות הרפואית העריכו כי לא ייחתם הסכם חדש עד סוף מרץ 2022.
2 צפייה בגלריה
המתמחים הגיעו ומפגינים מחוץ לביתו של הורוביץ
המתמחים הגיעו ומפגינים מחוץ לביתו של הורוביץ
מתמחים מפגינים מחוץ לביתו של שר הבריאות הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי)
כמה שעות וכמה תורנויות? מתמחים בעולם מספרים
(צילום: אסף חן)

בארגון המתמחים "מרשם" הבהירו כי לא יקבלו פגיעה בשכרם של הרופאים ויילחמו על כך. "הסוגיה אכן תיסגר במסגרת הסכם השכר. בכל מקרה, קיצור תורנויות הוא לא הטבה, הוא הכרח המציאות למתמחים ולציבור. אין סיבה שמתמחים יפגעו, ועל כך נילחם". במשרד האוצר לא הגיבו לפנייה בנושא וגם בלשכת שר הבריאות לא השיבו לפנייה באשר להתקדמות במגעים.
מחאת המתמחים התחדשה ברקע החתימה בשבוע שעבר של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי על ההיתר החדש שמסדיר את תנאי ההעסקה של המתמחים. המתווה החדש ייצא לפועל מתחילת אפריל ובאופן מדורג לאורך ארבע שנים והוא עשוי להתרחב ליתר בתי החולים, אך לא למקצועות הכירורגיים. ב"מרשם" מתנגדים לכך שהמתווה יוצא לפועל רק בעשרת בתי החולים ולא בכל המקצועות, ודורשים להחילו גם ביתר בתי החולים. ואולם, מאז החתימה על ההתפטרות ביום חמישי האחרון אשר לה אין תוקף חוקי או משפטי – לא הוגש אף מכתב התפטרות לבתי החולים. "הם מחפשים איך לרדת מהעץ וגם בשיחות עם לשכת השר הם רוצים לקבל איזשהו הישג כדי לרדת מההתפטרות", אומר גורם המעורב בפרטים.
ההכרזה על המתווה החדש למתמחים
(צילום: ערוץ כנסת)
על פי המתווה שנחתם, בשלב ראשון הוא יוחל על כלל המחלקות בעשרה בתי חולים בפריפריה - למעט מחלקות כירורגיות. בבתי חולים אלה יופחת מספר שעות העבודה המקסימלי בתורנות מ-26 שעות ל-18. עוד נקבע במתווה שממוצע שעות העבודה בשבוע לא יעלה על 63. מתמחה שעליו חל המתווה יבצע לא יותר משש תורנויות בחודש (הסמכות להחרגה בעניין זה תעבור ממנהל המחלקה למנהל בית החולים). החל מינואר 2023 לא ניתן יהיה לחרוג כלל משש תורנויות בחודש.
השלב הראשון במתווה ייכנס לתוקף ב-31 במרץ. במחלקות טיפול נמרץ והרדמה ייכנס המתווה החדש לתוקף ב-31 במרץ 2023. במסגרת התוכנית יורחב קיצור התורנויות לכל בתי החולים בכל רחבי הארץ תוך ארבע שנים.
בתחילת השבוע הגיע שר הבריאות ניצן הורוביץ במפתיע לפגישה שקיימו נציגי המתמחים מ"מרשם" עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש. לאורך השלב הנוכחי של מאבק המתמחים לקיצור המשמרות שלהם מ-26 שעות השר לא נפגש איתם פרונטלית, ונציגיהם הביעו אכזבה מכך. מ"מרשם" נמסר אחרי הפגישה כי "התקיימה שיחה פתוחה עם השר וצוותו במטרה לשמוע ולהשמיע, אבל מו"מ לא היה כאן ולכן אין בשורה. אנחנו ממשיכים, בצער, עם מהלך ההתפטרות". בשבת צעדו כ-2,200 מפגינים מרחבת הסינמטק בתל אביב לביתו של השר הורוביץ.