הזעם בקואליציה על הוראת היועמ"שית גלי בהרב-מיארה להפסיק לסייע למשפחות של חרדים חייבי גיוס במימון מעונות יום גלש גם לישיבת הממשלה היום (א'), שבה תקפו השרים את המשנה ליועמ"שית גיל לימון. בין היתר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דפק על השולחן, הטיח בלימון שהוא ושאר היועצים המשפטיים הם "חבורת מטומטמים", וטען שההחלטה תפגע דווקא בנשים חרדיות עובדות ולא תצליח להביא בפועל להגדלת מספר החרדים שמתגייסים לצה"ל. בנוסף, הטיח בלימון כי הוא "טיפש ושקרן".
• להוראת היועמ"שית המלאה - לחצו כאן • להצעת החוק שמקודמת כדי לעקוף אותה - לחצו כאן
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה בצלאל סמוטריץ'
גלי בהרב מיארה בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר סמוטריץ' והיועמ"שית בהרב-מיארה. "מחריבים מאמצים של 15 שנה, ולא טרחתם לדבר איתי", הטיח
(צילום: מוטי קמחי, שלו שלום)
היועמ"שית, נזכיר, פרסמה הבוקר חוות דעת שבה קבעה כי בעקבות פסיקת בג"ץ, שלפיה המדינה חייבת לגייס בני ישיבות ואסור לה לתמוך בלימודיהם התורניים כל עוד הם נמנעים מגיוס, יש להפסיק את המימון למעונות היום שעד כה התבסס על כך שאחד מבני המשפחה לומד במוסד תורני – כל עוד הוא מיועד לשירות ביטחון ואינו מתייצב לגיוס.
מדובר בהחלטה קשה במיוחד עבור החרדים, אף יותר מההחלטה הקודמת על הפסקת התקצוב ללימודי בני ישיבות, תקצוב שעומד על מאות שקלים לאברך בחודש וניתן היה למצוא לו מקור חלופי באמצעות תרומות. מנגד, צמצום סבסוד המעונות הוא פגיעה קשה במצבם הכלכלי של הורים חרדים, שכן מדובר בסכומים המגיעים לאלפי שקלים מדי חודש.
היועמ"שית הדגישה שתי סיבות מרכזיות לקביעה שלה: "זיקה ישירה" במסגרת חוק הגיוס הקודם שפקע בשנה שעברה, בין דחיית השירות לחרדים ובין לימודיהם התורניים – כשבלי חוק תקף אין לדבריה בסיס למימון הממשלתי לעידוד לימודיהם של מלש"בים חרדים; הסיבה השנייה לדבריה היא קביעת בית המשפט העליון שלפיה "בהעדר בסיס חוקי לדחיית השירות, נשמט הבסיס החוקי לעידוד ולתמיכת המדינה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס". לדבריה, "המסקנה המתחייבת היא כי אין עוד סמכות לעודד במסגרת מבחני מעונות היום את לימודיהם התורנים של מי שמיועדים לשירות ביטחון, אך לא התייצבו וגויסו לשירות".
3 צפייה בגלריה
אברכים בישיבה, ארכיון. "אפילו אחד לא יחזור להיות בייביסיטר!"
אברכים בישיבה, ארכיון. "אפילו אחד לא יחזור להיות בייביסיטר!"
אברכים בישיבה, ארכיון. "אפילו אחד לא יחזור להיות בייביסיטר!"
(צילום: עמית שאבי)
במפלגות החרדיות הביעו תרעומת על מה שכינו "בריונות משפטית", כזו שתפגע לטענתן בעיקר בנשים החרדיות העובדות. בש"ס מסרו למשל: "מדובר באות קין מחפיר על מצחה של מערכת משפטית, האמורה להיות המגן והסעד של נשים שהחליטו להיכנס למעגל העבודה ולתרום למשק הישראלי, תכלית הסבסוד היא עידוד תעסוקת נשים. הנשים החרדיות בשיעור תעסוקת נשים הגבוה ביותר ב-OECD. החלטה אומללה זו תחזיר אותן אחורה".
הפוליטיקאים החרדים הבטיחו לנסות למצוא כלים משפטיים כדי לעקוף את חוות הדעת של בהרב-מיארה, ודוגמה לכך היא הודעתו בצהריים של יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), שהודיע כי יכנס "ישיבה דחופה" בנוגע למה שכינה "הפגיעה בזכויות האימהות העובדות בשלילת הזכות להנחה במעונות היום".
אייכלר ציין כי ביקש מיו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ להאיץ את קידום הצעת החוק שלו, שתפריד בין זכויות האם העובדת לעיסוקו של בעלה – ולדבריו תחייב להעניק את ההנחה לאם לפי גובה ההכנסה בלבד, "בלי להענישה בגלל שבעלה לומד תורה". הוא ציין כי גם אימהות ערביות או נשים שבעליהן יושבים בכלא מקבלות את ההנחה במימון מעונות היום. הצעת החוק שלו, הוא הוסיף, "תחייב לחשב רק את הכנסת האישה בלי שום שיוך משפחתי".
סרטון שצה"ל פרסם ובו נראים החרדים המועטים שהתייצבו לצו הראשון
(צילום: דובר צה"ל )

הזעם על חוות הדעת המשפטית הגיע כאמור גם לישיבת הממשלה, והסוגיה עלתה לדיון בעקבות בקשת שר הבינוי והשיכון ויו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף. הדיון - שהיה סוער ממילא על רקע התנגדות היועמ"שית להחלטה שתאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו למנות בעצמו את נציב שירות המדינה - גלש מהר מאוד לצעקות, ושר האוצר סמוטריץ' דפק על השולחן מרוב זעם. "אני לא מכיר אברך אחד שבגלל ההחלטה המטומטמת שלכם, יעזוב הכל ויחזור להיות בייביסיטר", הטיח במשנה ליועמ"שית גיל לימון.
"אתם מחריבים את הכלכלה. נשים לא ייצאו לעבוד. החברה החרדית עוברת שינוי. אתם מחריבים מאמצים של 15 שנה, ואפילו לא טורחים לדבר עם שר האוצר. מי אתם בכלל? דיון אחד מקצועי לא עשיתם! חבורה של אנשים יהירים! חבורת מטומטמים! נזרוק את המכתב שלכם לפח האשפה של ההיסטוריה! מחריבי המדינה", הוסיף בזעם.
השר דודי אמסלם אמר: "לערבים אף אחד לא היה מעז לעשות כך. גם לאסירים בכלא לא מקצצים מעונות". שר המשפטים יריב לוין דרש לשמוע מלימון האם הם הציעו "חלופות לביטול הסבסוד", והאשים: "זה שיא של חרפה! ללכת ולגזור חרפת רעב על ילדים קטנים, תינוקות? מאיפה מגיע הדבר המטורף הזה?!". לוין הוסיף בשלב מסוים בדיון: "שהיועצת המשפטית תוריד את הידיים מהילדים החרדים!". לדבריו, "מכתבה ביחס לילדים יהודים מזעזע. זה שיא של שפל. בייעוץ המשפטי גיבורים על תינוקות וילדים. הם יודעים שיש להם הגנה מבג"ץ".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ישיבת מממשלה, ארכיון. לוין: "חרפה! גיבורים על תינוקות"
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר איתמר בן גביר קרא להדיח את היועמ"שית: "חייבים לפטר אותה!". לשרים החרדים אמר בן גביר בדיון: "אם הייתם ערבים – היא לא הייתה מתנהגת ככה. הגיע הזמן לפטר אותה". השר מאיר פורוש תהה מדוע אם "משלמים למסתננים, אז מדוע לא לחרדים?", ובן גביר העיר: "לא הבנתם שלשיטת היועצת מסתננים וערבים שווים יותר מחרדים?".