שלושה ימים לאחר פרסום תחקיר ynet על הפגיעה בזכויותיהן של הקופאיות ברשת הסופרמרקטים ויקטורי – שנדרשות בניגוד לחוק לשלם מכיסן ובמזומן על חוסרים בקופה – מגיב היום (א') שר העבודה יואב בן צור, ומבטיח ש"האחראים" לכך ייענשו. במקביל, בכיר במשרד התייחס לעדויות על כך שהנוהג הזה נמשך על אף שנגד ויקטורי כבר נפתחו הליכים מנהלתיים ופליליים, והבטיח שככל שההפרות יימשכו היא תספוג "עיצומים" נוספים.
5 צפייה בגלריה
סניף ויקטורי בדיזנגוף, תל אביב
סניף ויקטורי בדיזנגוף, תל אביב
סניף ויקטורי בתל אביב, ארכיון. הנוהג נמשך לפי העדויות למרות הקנס וההליך הפלילי נגד הרשת
(צילום: קובי קואנקס)
"אני רואה בחומרה את ההפרות העולות בכתבה", אמר שר העבודה מש"ס. "מדובר בחברה שמשרד העבודה מנהל נגדה הליך פלילי בגין ההפרות הנ"ל. בנוסף, ננקטו סנקציות כנגד החברה בבדיקות שערכו מפקחי משרד העבודה ברשת. משרד העבודה ימצה את הדין עם האחראים, בכל הכלים העומדים לרשותנו, וזאת כדי להבטיח הגנה מלאה על העובדים במשק, ולוודא כי כל מי שינסה לנצל את מצבם, יסתכן בעונשים על פי החוק".
כאמור, נגד חברת ויקטורי כבר מתנהלים הליכים מנהלתיים ופליליים בגין הפרות של חוקי העבודה. "מחקירות שניהל משרד העבודה עולה כי החברה הפרה מספר הוראות של חוקי עבודה, כולל על ההפרות שגם נטענו בכתבה, בגין ניכוי שלא כדין בניגוד לסעיף 25 לחוק הגנת השכר, וכן על הפרות של אי תשלום גמול שעות נוספות ואי תשלום שכר מינימום לנוער. בהתאם הושתו על החבר עיצומים כספיים על סך כולל של כ-340,000 שקלים", אמרו במשרד העבודה.
5 צפייה בגלריה
יואב בן צור
יואב בן צור
שר העבודה יואב בן צור. "רואה בחומרה את ההפרות"
(צילום: משה מזרחי)
במשרד מציינים כי הטיפול בגביית הכסף מהקופאיות על חוסרים בקופה טופל גם בהליכי אכיפה פליליים נגד ויקטורי. "בעקבות חקירה שנוהלה במשרדינו הגישה הלשכה המשפטית כתב אישום בבית הדין לעבודה כנגד רשת המרכולים 'א.ב.א ויקטורי חברה לניהול ואחזקות בע"מ' ומנהלה אברהם רביד. בכתב האישום עבירות לפי חוק הגנת השכר של ניכוי שלא כדין של חוסרים בקופות, משכרן של חמש קופאיות בתקופה של כשבעה חודשים ובסכומים שנעים בין 45 שקלים לבין 247 שקלים בחודש. התיק עדיין מתנהל בבית הדין. עוד יצוין כי בעבר ננקטו הליכים פליליים נגד החברה ומנהליה בגין עבירות נוספות בתחום דיני העבודה בהקשר של קבלת ביטחונות בניגוד לחוק ואי תשלום כדין בגין שעות נוספות".
מאיר דוד, ראש מנהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה, סיפר בשיחה עם ynet כי במשרד קיבלו "לא מעט תלונות מעובדים ועובדות ברשת". הוא הזכיר את הקנס על סך 340,000 שקלים שהושת עליה וגם את ההליך הפלילי שנפתח נגדה, אבל ציין כי לא כל גוף שמתנהל נגדו הליך שכזה מפסיק מיד את ההפרות הללו. "אנחנו בימים אלה עושים בדיקה נוספת ונמשיך להטיל עליהם עיצומים ככל שהם ימשיכו להפר את החוק. הדיון בעניינם מתנהל בימים אלה בבית המשפט לענייני עבורה ואני מקווה שבית הדין יחמיר איתם".
דוד מסביר כי כדי להיאבק בעבירות מסוג זה "צריך לעשות אכיפה אגרסיבית ופרסום הנושא. אלה הדברים שאולי יביאו לשינוי של הנוהל הפסול הזה. עובד או עובדת שנדרשים להחזיר כסף מכספם הפרטי כתוצאה מחוסר, מוזמנים לפנות למשרד העבודה, כמובן שאפשר גם באנונימיות".
5 צפייה בגלריה
קופאיות בויקטורי נאלצות לשלם מכיסן על חוסרים בסופר
קופאיות בויקטורי נאלצות לשלם מכיסן על חוסרים בסופר
תיעוד הדרישות מהקופאיות - שנדרשו לשלם במזומן, בלי תיעוד בתלוש השכר
תחקיר ynet עורר כעס רב על רקע העובדה שהקופאיות נדרשות לשלם מכיסן על החוסרים בקופות על אף שרשת ויקטורי נהנתה בשנת 2022 מהכנסות של כ-2.3 מיליארד שקלים, והרוויחה בסך הכול כ-37 מיליון שקלים אחרי הוצאות ומיסים – ובשנתיים שקדמו לכך אף יותר. מזמן מדובר באחת מרשתות הסופרמרקטים הגדולות בישראל, עם כ-60 סניפים בכל רחבי הארץ, ובשווי שוק של מעל 500 מיליון שקלים.
כמקובל בחברות כאלה, המנכ"ל אייל רביד גרף לכיסו כ-4 מיליון שקלים בשנה האחרונה כולל מענקים, ואחיו הדירקטור והמשנה למנכ"ל אברהם רביד גרף כ-3.7 מיליון שקלים, בעוד מנהל הכספים הוותיק אפרים לובל קיבל 1.2 מיליון שקל. האחים רביד מחזיקים גם, כל אחד, ב-31.65% ממניות החברה, בשווי כולל של כ-330 מיליון שקלים.
ויקטורי מעסיקה יותר מ-2,000 עובדים ברחבי הארץ, ו-566 מהם עובדים בשכר מינימום – כשהחברה מעסיקה מאות עובדים גם דרך חברות קבלן. קופאיות רבות מעידות שכל שקל ש"הולך לאיבוד" בספירת הקופה הן נאלצות להשלים מכיסן הפרטי, החל מסכומים מגוחכים ואבסורדיים של שקלים בודדים - ועד לדרישה לשלם עשרות ומאות שקלים בחזרה לקופה לאורך תקופה. רבות מהקופאיות שאיתן ניסינו לדבר הביעו חשש שמא שמן יתפרסם ויאבדו את מקום עבודתן, וחלקן אף סירבו להתראיין לתחקיר גם בעילום שם.
5 צפייה בגלריה
 אברהם ואייל רביד ויקטורי
 אברהם ואייל רביד ויקטורי
אברהם ואייל רביד
(צילום: יח"צ, אמיתי אלוני)
רק לאחרונה אישר בית הדין האזורי לעבודה בחיפה הגשת תביעה ייצוגית נגד ויקטורי על דברים שכאלו בדיוק. לפי התביעה, את החוסרים השלימו הקופאיות במזומן – מבלי שהדבר קיבל ביטוי בתלושי השכר שלהן. נדגיש כי ממילא השלמת חוסרים מנוגדת לחוק – אך העובדה כי הרשת דאגה שלא יהיה כל תיעוד לכך בתלושים מקוממת אף יותר. ל-ynet נודע כאמור כי הנוהל הזה נמשך גם בימים אלה, חרף התביעה שהוגשה. התופעה הזו, כך נראה, מתרחבת גם מעבר לספירת הקופות – כמו למשל איום שקופאיות יידרשו לשלם מכיסן במקרה שיקבלו צ'ק מלקוח שלא חתם עליו כראוי.