משלחת ישראלית של מערכת הביטחון חתמה הלילה (בין חמישי לשישי) בארה"ב על ההסכם לרכישת 12 מסוקים תוצרת חברת לוקהיד מרטין-סיקורסקי האמריקנית, שיחליפו את מסוקי היסעור הוותיקים של חיל האוויר. היקף העסקה נאמד בכשני מיליארד דולר מכספי הסיוע האמריקני.
על ההסכם מול הצי האמריקני (ה-NAVY), שבאמצעותו נרכשו המסוקים, חתם ראש המשלחת הישראלית תת-אלוף במיל' מישל בן ברוך. העסקה כוללת אופציה לרכש של שישה מסוקים נוספים. המסוקים הראשונים צפויים להגיע לישראל במהלך שנת 2026.
במקביל חתם ראש המשלחת על הסכם לרכש שני מטוסי תדלוק נוספים מסוג KC-46 של חברת בואינג. היקף העסקה מכספי הסיוע האמריקני נאמד ב-1.1 מיליארד דולר. מטוסי התדלוק, שיתווספו לשני מתדלקים שכבר נרכשו (4 מטוסים בסך הכול), יותאמו לתצורה ישראלית ולדרישות המבצעיות של חיל האוויר. כמו כן, במטוסים ישולבו גם מערכות ישראליות.
בישראל ציינו כי "רכש הפלטפורמות הוא חלק ממהלך רחב היקף שמקדם משרד הביטחון יחד עם צה"ל בשנה וחצי האחרונות, לחיזוק יכולותיו ובניין כוחו של צה"ל אל מול איומים קיימים ועתידיים, לרבות במעגל שלישי".
תוכנית הרכש מכספי הסיוע האמריקני כוללת הצטיידות בטייסת חדשה של מטוסי "אדיר" (F-35), מתדלקים (KC-46), מסוקי סער מחליפי יסעור מדגם CH-53K, חימושי אוויר מתקדמים, מערכות הגנה אווירית, פלטפורמות ימיות ויבשתיות חדשות ונושאי סייבר ודיגיטל.
את רכיבי הרכש סיכם שר הביטחון בני גנץ בסדרת דיונים ייעודיים עם כלל הגורמים הרלוונטיים. התקצוב אושר בוועדת השרים להצטיידות וכן בוועדה המשותפת לתקציב הביטחון בכנסת.
שר הביטחון גנץ אמר: "הסכמי הרכש הם לבנה נוספת ומשמעותית בבניין הכוח של צה"ל. אנחנו ממשיכים להתעצם, להשתנות ולהתאים את חיל האוויר לאתגרי העתיד, הקרובים, ובעיקר הרחוקים מגבולות ישראל".
במערכת הביטחון פועלים להקדמת הגעת מסוקי התובלה ומטוסי התדלוק על חשבון קווי הייצור של הצבא האמריקני ולנוכח חידוש ההכנות לתקיפה באיראן לצד התיישנות קיצונית של שתי הפלטפורמות הנוכחיות: מטוסי ראם מדגם 707 ומסוקי היסעור שפעילים בצה"ל זה יותר מ-50 שנה. העסקות היו אמורות להיחתם לפני כשנתיים אך בהיעדר תקציבי מדינה וסבבי הבחירות שמנעו כינונה של כנסת קבועה, נדחה המהלך האסטרטגי שוב ושוב.
בכך, ניתן כעת לומר, ששמונה ממיליארדי השקלים שאושרו בכנסת בשבועיים האחרונים באופן "מסווג", יועדו לרכש המטוסים והמסוקים החדשים כפרוצדורה תקציבית בלבד שכן המימון לרכש בשתי העסקות מגיע מכספי הסיוע האמריקניים.
יהושע (שיקי) שני, מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל, אמר: "לוקהיד מרטין מחויבת וגאה להמשיך ולתמוך בחיל האוויר כחלק מהשותפות ארוכת-השנים עם מדינת ישראל. ה-CH-53K יאפשר לחיל האוויר להמשיך ולעמוד במשימותיו כמסוק התובלה הכבדה הבטוח, האמין והיעיל ביותר ויסייע לחיזוק את הביטחון הלאומי של מדינת ישראל בעשורים הבאים".